כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

צה"ל מתכנן: חיוב חרדים להאזין לשירת נשים

פרויקט לשילוב נשים של אכ"א יקשה לגייס חרדים ודתיים • בין הצעדים: חיוב להאזין לשירת נשים בטקסים, והתרת לבוש חשוף בבסיס

צילום אילוסטרציה: בועז לב ארי
צילום אילוסטרציה: בועז לב ארי

מערכת היחסים בין צה"ל ובין החיילים הדתיים שוב קרובה לנקודת רתיחה: עבודת מטה שמתנהלת בחודשים האחרונים, בהובלת ראשת אכ"א אלוף אורנה ברביבאי מבקשת לקבוע פקודות חדשות הנוגעות לשילוב נשים בצבא, כך מדווח עיתון 'מעריב'.

לפי הדיווח, התכנית כוללת הגדלת מספר הנשים בקורסי קצינים בבה"ד 1, חיוב חיילים דתיים לשמוע שירת נשים בטקסים, וחיוב קצינים לפקד על נשים, אם יידרשו לכך. לדברי גורמים בעולם ישיבות ההסדר והמכינות הקדם-צבאיות, מדובר בצעד חסר תקדים שעלול להוביל לקרע של ממש בין הצדדים.

במסגרת השינויים - אותם חושף 'מעריב' לראשונה - קצינים וחיילים דתיים יחויבו לשמוע שירת נשים במהלך טקסים, גם כאלו שאינם רשמיים. בניגוד למה שנקבע בעבר, תינתן סמכות נרחבת יותר בידי מפקדים זוטרים להכריע מתי נדרשים החיילים לא לעזוב את הטקס.

כמו כן, מגמת ערבוב החיילים והחיילות בקורסים פיקודיים, דוגמת בה"ד 1, צפויה לגדול כאשר מספר הנשים יגדל בקורסים הללו. בנוסף, יינתנו הקלות בהוראות ההפרדה הקיימות נכון להיום בבסיסים השונים: כך למשל, הליכה בלבוש חשוף במד"ס תותר, מה שנמנע בעבר כדי לאפשר לחיילים הדתיים לשמור על אורח חייהם בלי שייפגעו.

כמו כן, קצינים יפקדו על בנות גם בניגוד לרצונם, ואף ייתכן שיידרשו להתחייב לכך.

בתגובה למידע, נשלח השבוע מכתב חריף ביותר, החתום בידי ראשי המכינות הקדם-צבאיות וראשי איגוד ישיבות ההסדר, אל הרמטכ"ל בני גנץ, ובו נמתחה ביקורת על המהלך שנעשה בחשאי בלי לעדכן את הרבנים או לבקש את מעורבותם בתכנית.

מלבד המכתב לרמטכ"ל והחשש העמוק מפני אישור השינויים, ממתינים הצדדים לפגישה עם ראשת אכ"א, שלא יוצאת לפועל כבר תקופה ארוכה. "בזמנו הכל היה שקוף וגלוי מתוך רצון לדאוג לצנעת הפרט, והנוער הדתי מתגייס מתוך אהבה לצה"ל, אז למה לא לשתף את מי שהדברים נוגעים אליו"? אמר הרב חיים דרוקמן.

לטענת הרב משה הגר, ראש איגוד המכינות הקדם-צבאיות, מי שמוביל את השינוי אצל ראשת אכ“א הינם ככל הנראה ארגוני נשים. "לא ניתן לפגוע בסטטוס קוו שהיה. צריך לתת חופש פעולה למפקדים בעניין שירת נשים, ולא ייתכן שמפקד יכפה על חיילים נוכחות מהסוג הזה". אם רוצים לגייס צעירים דתיים וחרדים, צריך לתת להם דרכים להשתלב".

מדובר צה“ל נמסר ל'מעריב': "המכתב התקבל בלשכת הרמטכ“ל ויענה לפונה ולא באמצעות כלי התקשורת. בנושא מתנהלת עבודת מטה שתוצג לאישור הרמטכ"ל בסופה".
צה''ל שירת נשים חרדים ישיבות הסדר חיילות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד