י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"זה היה נגמר ב-145 הרוגים"

השוטר מעיד: עמדת המשטרה הופקרה בנקודה שבה אירע האסון

הערב נחשף תיעוד בלעדי של צוות השוטרים שהוצבו על גשר דב בהר מירון, בדיוק במקום שבו אירעה המפולת האנושית. השוטרים שוחררו להפסקה קצת יותר משעה לפני האסון - ולא חזרו. אחד מארבעת השוטרים שהוצבו בעמדה, העיד כי מפקדו לא הגדיר לצוות זמן להפסקה

השוטר מעיד: עמדת המשטרה הופקרה בנקודה שבה אירע האסון
מסדרון המוות צילום: צילומסך חדשות 12 / pixabay

על גשר ר' דב, בדיוק במקום שבו אירעה המפולת האנושית שהובילה למותם של 45 מתפללים במירון, הוצבו ארבעה שוטרים, התפקיד שלהם היה לשחרר לחץ, לדרבן את העוברים בגשר. אבל, כפי שנראה בתיעוד שנחשף הערב (רביעי) לראשונה ב'כאן 11', השוטרים שוחררו להפסקה קצת יותר משעה לפני האסון - ולא חזרו.

השוטר צליל חנוני, אחד מהארבעה שהוצבו בעמדה, העיד בוועדה לחקר אסון מירון: "אני עמדתי, יש את המסדרון איפה שהם נפלו, איפה שהמדרגות, אז היה את הכמה מדרגות האלה למטה, אני הייתי בדיוק מעל המדרגות". כשהתגבר העומס, השוטרים לא היו שם, ואז התרחש האסון. חנוני אמר כי מפקדו, אסף שייך, לא הגדיר להם זמן להפסקה. "אני לא זוכר שהוא הגדיר לנו זמן, כאילו אמר לנו כמה דקות להתרעננות וירדנו למטה לחפ"ק".

ועדת החקירה שיגרה לפקד שייך מכתב אזהרה על שלא דאג שהשוטרים ישובו לעמדתם. הוועדה כתבה כי זה היה בין הגורמים המשמעותיים להיעדר שליטה במעבר. כך מדווח משה שטיינמץ ב'כאן 11'.

חנוני נשאל בוועדה אם משהו היה משתנה אם השוטרים היו בעמדה. הוא ענה: "לא יודע להגיד לך בדיעבד, אבל הכול יכול להיות. יכול להיות שזה היה עוזר ויכול להיות שלא". שייך ציין בפני הוועדה - "אני רוצה לומר שאם לא היו שם שוטרי נוף הגליל זה היה נגמר ב-145 הרוגים".

בראשו של חנוני כל הזמן עברו שתי מחשבות - אם יכול היה למנוע את האסון, או היה נפגע בעצמו: "המחשבה הראשונה שעברה לי בראש, זה שאם אני הייתי שם יכול להיות שאני הייתי נפגע מזה, כי אני הייתי בדיוק בירידה. אנשים פשוט היו נופלים עליי. זה הדבר היחיד שעבר לי בראש, שמזל שיצאתי להפסקה".

בשבוע שעבר נחשפו ב'כאן חדשות' הקלטות הקשר של השוטרים שהיו מוצבים בכניסה לגשר, זיהו את העומס שמצטבר וזעקו לתגבורת שלא הגיעה. השחרור של הכוח מתחתית הגשר הוא עוד אחד מהמחדלים הטקטיים של המשטרה, שאם לא היו מתרחשים, האסון יכול היה להימנע.

אסון מירון תשפ"א ועדת חקירה עדות שוטר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד