כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

אלמנת המהר"א מבעלזא • הרבנית חנה רוקח ע"ה

ב'מעייני הישועה' בבני-ברק נפטרה לפני צאת השבת, בגיל 98, הרבנית חנה רוקח מבעלזא ע"ה, אלמנת האדמו"ר המהר"א מבעלזא זצ"ל

צילום: קובי הר-צבי
צילום: קובי הר-צבי



ברוך דיין האמת: בבית החולים 'מעייני הישועה' בבני-ברק נפטרה לפני צאת השבת, בגיל 98, הרבנית חנה רוקח מבעלזא ע"ה, אלמנת האדמו"ר המהר"א מבעלזא זצ"ל.

הרבנית אושפזה בשנים האחרונות בבתי חולים. בימים האחרונים התדרדר מצבה וכאמור, לפני צאת השבת השיבה נשמתה ליוצרה.

המנוחה ע"ה נולדה בהונגריה בכ"ח אב תרע"ה לאביה הרה"צ רבי יחיאל חיים לאבין זצ"ל ממאקווא ולאמה הרבנית מרת ברכה דבורה ע"ה.

בזיווג ראשון נישאה לאדמו"ר רבי יוסף מאיר פולק מבערגסאז זצ"ל, ובזיווג שני נישאה - בשנת תש"ט - לאדמו"ר רבי אהרן מבעלזא זצ"ל.

כל השנים התגוררה בישיבת בעלזא ברחוב אגריפס בירושלים, ולאחר מעבר אחיינה, האדמו"ר, לקרית בעלזא - עברה להתגורר ברחוב הרב מלצר בבני-ברק.

בחייה נפטרו עליה בתה - הרבנית מקוממיות ע"ה, חתנה - הגרמ"מ מנדלזון זצ"ל, וכן בנה האדמו"ר רבי אברהם פולק מבערגסאז זצ"ל, ורעייתו הרבנית שנפטרה לפני מספר חודשים.

גם את נכדה הגדול, רבי יהושע פולק מקאלבסוב זצ"ל, ליוותה למנוחות בחיי חיותה.

הלוויתה יצאה אמש (מוצאי שבת) - בהשתתפות אלפים מחסידי ומעריצי בית בעלזא ומחנובקה - מביתה ברחוב הרב מלצר 19 בבני ברק. משם לבית המדרש הגדול בקרית בעלזא - להר המנוחות בירושלים, שם נטמנה בסמוך לציון בעלה המהר"א זצ"ל.

הרבנית מבעלזא ע"הצילום: הרבנית מבעלזא ע"ה
הרבנית מבעלזא ע"ה


מובלת על האלונקה בה הובילו את בעלה

מסע הלווייתה של הרבנית ע"ה, החל בתל-אביב - דרך ביתו של המהר"א זי"ע, בו פועל כיום בית המדרש ומוסדות בעלזא, ברחוב אחד העם 63, שם הספידה נכדה הרה"צ רבי יוסף מאיר פולק מברגסאס-בית שמש. על פי התכנית, היה אמור גם הגר"א דירנפלד, רב חסידי בעלזא בתל-אביב ובבית שמש, להספיד, אך מפאת עיכוב טכני לא יצא הדבר לפועל.

הרבנית המנוחה ע"ה הובלה בהלוויתה על האלונקה בה הובילו את בעלה, האדמו"ר המהר"א, בעת הלוויתו בירושלים בשנת תשי"ז.

היה זה בליל שבת פרשת עקב כ' באב, כאשר המהר"א השמיע לחסידיו משא תורני, כהרגלו מדי ליל שבת. בין השאר אמר: "כשאבא או רבי נפטר מהעולם, אם בניו או תלמידיו ממשיכים להתנהג בדרך הטוב שהוא לימד אותם, הם מרבים את שכרו של האבא או הרבי בעולם העליון". דבריו אלה, התפרשו מאוחר יותר על ידי החסידים כצוואה מפורשת של הרבי.

בגמר המשא חש המהר"א שלא בטוב, נכנס למיטתו ביקש מים לשתות, בירך ברכת "שהכל נהיה בדברו" ולאחריה הפסיק לתקשר עם הסביבה. המהר"א אושפז במרכז הרפואי 'שערי צדק' הישן, ששכן ברחוב אגריפס, מול בית מדרשו של האדמו"ר (כיום ישיבת בעלזא). אבל המצב המשיך להתדרדר ובמוצאי שבת כ"א באב נסתלק.

הנהלת 'שערי צדק' העמידה אלונקה לרשות ההלוויה, שעליה הובל הרבי במהלך הלוויה, עד להר המנוחות.

לאחר ההלוויה, פנתה הרבנית, רעיית המהר"א, להנהלת 'שערי צדק' וביקשה לרכוש מהם את ה'מיטה' שעליה הובל אישה - הרבי והם נענו ומכרו אותה לרבנית.



במהלך כל השנים, הייתה המיטה-אלונקה הזו מונחת בבית בנה, האדמו"ר מבערגסאס זצ"ל בפתח תקווה. כעת, היא הוצאה ממקום המסתור בו הוטמנה, והרבנית מובלת עליה עד לתום ההלוויה.

מי שישבו עליה 'שבעה' הן אחיותיה, הרבנית ליברמן, רעייתו של הגאון רבי יוסף ליברמן ראש ישיבת 'שומרי החומות', והרבנית קליין רעיית הרה"ח רבי שמעון קליין מירושלים.
חנה רוקח בעלזא לוויה בערגסאז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד