כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
היסטוריה של 80 שנה

דקת דומיה לציון היום בו התגלו פשעי הנאצים

ראש הממשלה והשרים הבריטים כולל האופוזיציה עמדו דום לציון 80 שנה מאז נודע לפרלמנט הבריטי על השואה. ב-17 בדצמבר 1942 השתתק הפרלמנט באופן ספונטני לאחר ששר החוץ אנתוני עדן אישר כי יהודי אירופה מושמדים. היום ציינו בבריטניה את הרגע ההיסטורי מלפני 80 שנה

דקת דומיה לציון היום בו התגלו פשעי הנאצים
יו"ר בית הנבחרים, סר לינדזי הויל צילום: באדיבות המצלם

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, ציין 80 שנה ליום שהפרלמנט הבריטי אישר לראשונה כי השואה מתרחשת, כאשר בית הנבחרים עמד דקת דומיה. ציון דקת הדממה, היסטוריה מרגשת ועצובה, ונלקח בהעתק מושלם לנאום בפני בית הנבחרים ב-17 בדצמבר 1942, אז שר החוץ אנתוני עדן אישר לראשונה שיהודי אירופה מושמדים על ידי גרמניה הנאצית, חברי בית הנבחרים, עמדו גם אז באופן ספונטני דקת דומיה ברגע רגשי עמוק.

היום (חמישי) 80 שנה לאחר מכן, יו"ר בית הנבחרים, סר לינדזי הויל, הוביל את דקת דומיה לציון המאורע, וניצולי שואה נכחו באולם.

סר לינדזי הויל סיפר על יום השנה: "נדרש הרבה כדי להשקיט את בית הנבחרים, אבל לפני 80 שנה חברי פרלמנט הופתעו באופן ספונטני לשתיקה של כולם, לאחר שאושר כי הנאצים אחראים לרצח ההמוני השיטתי של האוכלוסייה היהודית באירופה. "זה היה רגע שאין דומה לו והוא תואר על ידי אחד הכתבים הפרלמנטריים כ"כמו זעם המצפון של האנושות".

"בהתחשב ברצח העם שהתרחש מאז ופשעי המלחמה הנוראיים המתרחשים באוקראינה כעת, חשוב שנציין את יום השנה המשמעותי הזה עם האנשים ששרדו את השואה".

ב-17 בדצמבר 1942, חבר פרלמנט הלייבור היהודי סידני סילברמן שאל את שר החוץ, אנתוני עדן, אם הוא יתן הצהרה על התוכנית הנאצית "לגרש את כל היהודים מהמדינות הכבושות למזרח אירופה ושם להרוג אותם לפני סוף השנה".

שר החוץ המנוח אנתוני עדן.

מר עדן השיב: "כן, אדוני, צר לי שעלי להודיע ​​לבית הנבחרים שלאחרונה הגיעו דיווחים מהימנים לממשלת הוד מלכותו בנוגע ליחס הברברי והבלתי אנושי לו נתונים יהודים באירופה הכבושה על ידי הגרמנים".

הוא המשיך להקריא בפני בית הנבחרים הצהרה משותפת עם ממשלות בריטניה, בלגיה, צ'כוסלובקיה, יוון, לוקסמבורג, הולנד, נורבגיה, פולין, ארה"ב, ברית המועצות ויוגוסלביה, והוועד הלאומי הצרפתי שבה נכתב: "השלטונות הגרמניים, לא מסתפקים בלשלול מבני הגזע היהודי בכל השטחים עליהם הורחב שלטונם הברברי את זכויות האדם היסודיות ביותר, עכשיו הגרמנים מוציאים לפועל את כוונתם החוזרת ונשנית של היטלר להשמיד את העם היהודי באירופה".

עוד נאמר לפני 80 שנה: "במדינות הכבושות מועברים יהודים בתנאים של זוועה ואכזריות מחרידה למזרח אירופה, בפולין, שהפכה לבית המטבחיים הנאצי העיקרי, מרוקנים באופן שיטתי את הגטאות שהקימו הפולשים הגרמנים מכל היהודים מלבד כמה עובדים מיומנים מאוד הנדרשים לתעשיות מלחמה. לא שומעים שוב על אף אחד מאלה שנלקחו. האנשים הכשירים עובדים, אך מתים בהמשך במחנות עבודה. חולים נותרים למות ממחלה ומרעב או נטבחים בהוצאות להורג. מספר הקורבנות של האכזריות העקובה מדם, נחשב למאות רבות של אלפי גברים, נשים וילדים חפים מפשע לחלוטין".

"הממשלות הנ"ל והוועד הלאומי הצרפתי מגנים בתוקף את המדיניות החייתית הזו של השמדה בדם קר. הם מכריזים שאירועים כאלה יכולים רק לחזק את נחישותם של כל העמים אוהבי החופש להפיל את העריצות ההיטלריסטית הברברית. מאשרים שוב את החלטתם החגיגית להבטיח שהאחראים לפשעים אלה לא יימלטו מעונש ולהמשיך בצעדים המעשיים הדרושים לשם כך".

יואל פרידמן עם לורד אריק פיקלס, שליח מיוחד לענייני השואה וסיוע לניצולי שואה.

פרסי קייטר, הכתב הפרלמנטרי של ה"דיילי מייל" מהעיתונים הגדולים בבריטניה, כתב אז: "פרלמנטר אחד אחרי השני עמדו, עד שכולם במאות השורות העגומות והקודרות, עמדו על רגליהם. אני יכול לומר שהיו עיניים רבות אשר לא היו יבשות, אני מעז להישבע על כך".

80 שנה לאחר מכן, ארבעה ניצולי שואה עמדו ביציע של בית הנבחרים כדי לצפות בחברי פרלמנט מציינים את הרגע ההיסטורי. הניצולים כללו רופא המשפחה בדימוס אלפרד גארווד ששרד את מחנה הריכוז ברגן בלזן והמשיך לייסד את אגודת ניצולי הילדים בבריטניה, ג'ון האדג'ו ששרד את גטו בודפשט, סטיבן פרנק ששרד את וסטרבורק וטרזינשטט, וג'ואן סאלטר, שנמלטה מגירוש לאושוויץ מפריז לאחר שאמה סידרה הבריחה אותה מפריז באישון לילה.

יואל פרידמן עם הרב אבי לזרוס מק"ק "חברת בני ישראל פדריישן" בפרלמנט הבריטי.

יואל פרידמן, יו"ר ארגון 'פינטר טראסט' שמשמיע את קולם של הקהילות החרדיות בבריטניה, ומתנהל מול התקשורת בכל הנוגע לייצוג הקהילות החרדיות, פרסם דברי תודה על דקת הדומיה לאחר שהשתתף בטקס ההיסטורי והמרגש: "מרגש מאוד להשתתף ברגע הזה של דקת דומיה כדי לחזות באירוע ההיסטורי הזה, זה משהו שלעולם לא אשכח". באירוע המרגש השתתף גם הרב אבי לזרוס מק"ק "חברת בני ישראל פדריישן".

רגע מרגש נוסף היה כשדובר הפרלמנט אמר כי הוא חורג הפעם מהנהלים האוסרים לצלם את היציע, בו ישהו האורחים, מאחר ושם ישבו ניצולי שואה, והיה לו חשוב שהתיעוד שלהם יגיע לכל מקום. כמו כן יואל פרידמן קיבל אישור חד פעמי ונדיר לצלם בתוך הלובי המרכזי, דבר שהוא מאד נדיר, אך לרגע המאורע ההיסטורי הוא קיבל אישור.

היום היה מאוד מיוחד מאחר ובדרך כלל אין בימי חמישי חברי פרלמנט רבים שמגיעים למקום, אך לאור האירוע המרגש וההיסטורי, כל חברי הפרלמנט התייצבו כדי לחלוק כבוד לניצולי השואה, ולזכרם של קורבנות השואה. בנוסף האורחים נכנסו ליציע מיוחד וחשוב, לרגל ציון האירוע.

ר' יואל פרידמן יו"ר ארגון 'פינטר טראסט', אמר בהודעה לתקשורת: "זה היה מרגש לראות את ראש הממשלה, מנהיג האופוזיציה וכל כך הרבה חברי פרלמנט מקיימים דקת דומייה כדי להנציח את הכררזת זוועות השואה לבית הנבחרים לפני 80 שנה. אירועים מסוג זה מזכירים לנו את החשיבות של זכירת השואה והלקחים החשובים שיש לה עד היום. כמו רבים אחרים בקהילה, סבי וסבתי משני הצדדים איבדו את רוב בני משפחתם בלהבות השואה, היום הזה הוסיף משמעות אישית עבורי".

 

מלחמת העולם השניה שואה בריטניה ראש ממשלת בריטניה הרב יואל פרידמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד