ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

האם הרבנים הראשיים היו שותפים לחוק הגיור?

ועדת השרים לחקיקה תדון היום בחוק הגיור למרות התנגדות הרבנים הראשיים • סיעת "הבית היהודי" תומכת עקרונית בהצעה, אך מבקשת שינויים בסעיפים מסויימים • ח"כ אליעזר שטרן מתעקש: "מפאת כבודם של הרבנים הראשיים לא אציין את מספר הפעמים שנפגשתי איתם ואת ההסכמות אליהן הגענו" • והאם הגר"ש עמאר גם תמך בחוק?

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון

היום (א') תדון ועדת השרים לחקיקה בחוק הגיור - הצעת חוק עליה חתמו חברי מפלגות "התנועה" ו"יש עתיד".

על פי ההצעה תועבר סמכות הגיור לידי הרבנים בערים השונות. בעוד שסיעות הקואליציה תומכות בחוק, עומדת ברקע התנגדות הרבנים הראשיים לישראל, הגר"י יוסף והגר"ד לאו.

יוזם החוק הוא ח"כ אלעזר שטרן מ"התנועה", אך חתמו עליה שרים נוספים כמו שר החינוך הרב שי פירון ושר הרווחה מאיר כהן – שניהם מ"יש עתיד".

מפלגת "הבית היהודי" תומכת עקרונית בהצעה, אך מבקשת שינוי בסעיפים בחוק. לדברי יו"ר הסיעה, ח"כ איילת שקד, היא ביקשה מח"כ שטרן לדחות בשבועיים את הדיון בהצעה וזאת בכדי לאפשר הכנת הצעת חוק ממשלתית המתואמת עם הרבנים הראשיים.

על פי הצעת החוק, רשאי רב עיר "להקים בית דין לגיור בשטח הרשות המקומית או היישוב, לפי העניין. אישור רב עיר כי אדם התקבל לעדה היהודית והמיר את דתו ייחשב כתעודת אישור לצורך פקודה זו ללא צורך בכל אישור נוסף".

לדברי יוזמי החוק, "שאלת הגיור בישראל יוצרת קשיים בגיור בקליטתם של אלה שאינם יהודים. יש לשלב את הזרמים השונים ביהדות בעת הגיור, ברוח המלצות ועדת נאמן".

הצעת החוק מזכירה במהותה את חוק צוהר, כשהיא פותחת את הגיור לתחרות בכדי להקל על המבקשים להתגייר. אלא שבעוד שעריכת נישואין נתונה בידי רבני הערים, מערך הגיור אינו בידיהם, והחוק הוא שמבקש להחזירו לידיהם.

החוק, במקורו, הועלה ע"י ח"כ דוד רותם מ"ישראל ביתנו". החוק אף אושר לקריאה ראשונה בוועדת החוקה שבראשותו במהלך הקדנציה הקודמת, אך לא קודם הלאה במליאה.

נציין כי הצעתו נוסחה לאחר התייעצות שלו עם הגר"ש עמאר, שתמך בתחילה בחוק, אך מפלגת ש"ס התנגדה לו.

בסופו של דבר מי שמנע את קידום החוק היה דווקא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנכנע ללחץ הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות בארה"ב שלא אהבו את הניסוח בחוק ולפיו הגיור ייעשה "על פי ההלכה".

לאחר שפורסמו דבריו של ח"כ שטרן ולפיהם תומכים הרבנים הראשיים בהצעתו, פרסמו השניים את דעתם המתנגדת להצעת החוק, וזאת בשל פשרות המופיעות בה לעומת דרישות ההלכה בענייני גיור. הגר"י לאו אף התקשר לח"כ שטרן והבהיר לו את דעתו כשהוא מבקש ממנו להקפיא את החוק עד להשגת הסכמות. בהודעת דוברו נאמר כי "לא ייתכן שתצא הודעה כי הרבנים הראשיים תומכים בחוק, שסעיפים רבים ממנו כלל לא היו למראה עיניהם והם נוגדים את דעתם".

ח"כ שטרן נותר איתן בדעתו. "מפאת כבודם של הרבנים הראשיים", אמר, "לא אציין את מספר הפעמים שנפגשתי איתם ואת ההסכמות אליהן הגענו", אמר.
גיור רבנים שטרן חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד