כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
זו דעתם של חברי מועצת חכמי התורה

חבר המועצת: לא לחתום ללא התחייבות על הגיוס

סאגת חוק טל, רגע לפני סגירת המו"מ הקואליציוני: חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי משה מאיה בהתבטאות דרמטית על מכתבו של ראש הישיבה הגר"מ צדקה וגדולי ראשי הישיבות הספרדים - "זו דעת כל חברי מועצת החכמים"

חבר המועצת: לא לחתום ללא התחייבות על הגיוס
הגאון רבי משה מאיה צילום: שוקי לרר

דרמה לקראת חתימת ההסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות יהדות התורה וש"ס: חבר מועצת חכמי התורה מגלה דעתו ואומר כי דעתם של כל חברי מועצת חכמי התורה היא שיש לדרוש בהסכמים הקואליציוניים הסדרת חוק גיוס ללא יעדים ומכסות והשבת הסדר תורתו אומנותו - דהיינו חוק טל.

בשבוע האחרון פורסמה דרישתם של גדולי ראשי הישיבות הספרדים ובראשם ראש הישיבה חכם משה צדקה - לכלול את חוק טל והיעדר יעדים ומכסות בחוק הגיוס העתידי בהסכם הקואליציוני.

מאז פרסום המכתב, לא נרשמה תזוזה בעמדתה של מפלגת ש"ס ביחס לחוק הגיוס בהסכמים הקואליציוניים, ול'בחדרי חרדים' נודע כי בימים האחרונים מבעבע כעס של ממש בקרב גדולי ראשי הישיבות הספרדים וחברי המועצת של ש"ס על חוסר ההתייחסות לדרישתם.

ביום שישי החליט חבר מועצת חכמי התורה להוסיף את חתימתו למכתב גדולי ראשי הישיבות וחכם משה צדקה, והוסיף בכתב ידו את הדבר הדרמטי הבא: "זכיתי לראות דעת ראשי הישיבות שליט"א, והנני מגלה דעתי שזו דעת כל חברי מועצת החכמים, ויישר כוחם על החיזוק הגדול".

כפי שפורסם ב'בחדרי', במכתב הגר"מ צדקה וגדולי ראשי הישיבות הספרדים נכתב: "פנייה דחופה ממרנן ורבנן גדולי ראשי הישיבות שליט"א. לכבוד שלוחי דרבנן כלל חברי הכנסת החרדיים הע"י.

"הננו בזה לחזק ולאמץ את ידכם בעמידה האיתנה המחויבת בשעה גורלית זו שאנו מצויים בה – לפעול במסגרת המו"מ הקואליציוני להציב דרישה איתנה בלתי מתפשרת להחזיר ליושנה את הסדרת הדיחוי כפי שהיה נהוג כל השנים שעברו עד ביטול 'חוק טל,' ולכלול מראש בהסכם הקואליציוני התחייבות ברורה מפורטת של כל הקואליציה להסדרת נושא דחיית הגיוס בחקיקה ללא מכסות ויעדים, שילוב בתעסוקה וכדו' בכל שום וחניכה דאית להו) ואף לא בהחלטת ממשלה, (בשום צורה ואופן, באופן שהחוק לא יוכל להיפסל או לקבל פרשנות ע"י הבג"ץ. ולרבות חקיקת פסקת ההתגברות כנדרש.

"ובוודאי כי ללא הסדרת הדברים כאמור לעיל, אין לחתום על שום הסכם קואליציוני, ואף לא לתמוך בשום ממשלה, אף במחיר שע"י זה לא תקום ממשלה וכ"ש במחיר וויתור על עניינים אחרים. וחלילה לעשות את הטפל עיקר והעיקר טפל.

"דבר שפתיים אך למותר בחובת הזהירות להבחין בין תכלת לקלא אילן ולא להיגרר אחר הצעות שונות של מתווה חקיקה שאינו מובטח מפני אפשרות של התערבות בג"ץ או שכלפי חוץ נראה כביכול שאינו דורש יעדים או שלא יהיו מחויבים בפועל, כאשר כל אלו עפ"י בחינה משפטית אינם אלא מצג שווא ואחיזת עיניים, או לכל הפחות מידי ספיקא לא נפקי.

"אין ספק שזו עיקר הזכות והחובה שאנו מצווים בה בשעה מכריעה זו. ובזכות השמירה בנאמנות על קדשי ישראל וחיזוק התורה, נזכה לגאולה השלימה בחסד וברחמים אכי"ר.

וכאן הוסיף ראש הישיבה הגר"מ צדקה: "חובותינו בהחלט להחזיר הדבר לקדמותו כפי שהיה בתחילת המדינה לפי דעת כל חכמי התורה".

על המכתב חתמו בנוסף, הגר"י כהן ר"י יקירי ירושלים, הגר"ר אלבז חבר מועצת חכמי התורה וראש ישיבת אור החיים, הגר"ע ניסן ר"י רינת התורה, הגר"י ברכה ר"י עטרת יצחק, הגר"י טולדנו ר"י ברית יעקב, והגר"מ תופיק אביעזרי ר"י באר יצחק.

הרב משה מאיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד