ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
על רקע חששות מסין

יפן תתחמש בצורה חסרת תקדים מאז מלחמת העולם השנייה

ארה"ב מברכת את ההודעה כי יפן תגדיל את הצבא היפני ואת הטילים היפנים, אך המבקרים מביעים זעם על נטישת שבעה עשורים של פציפיזם וחוסר רצון להתחמש. בגלל החשש מסין, והחשש מצפון קוריאה שממשיכה לשפר את יכולותיה הגרעיניות והטילים הבליסטיים

יפן תתחמש בצורה חסרת תקדים מאז מלחמת העולם השנייה
צבא רוסיה צילום: משרד ההגנה הרוסי

יפן אישרה כי תקדם חימוש צבאי הגדול ביותר שלה מאז מלחמת העולם השנייה, והזהירה כי סין מציבה את "האתגר האסטרטגי הגדול ביותר אי פעם". התוכניות, שעליהן הכריזה הממשלה ביום שישי האחרון, משקפות חשש גובר בגלל צבא סיני אסרטיבי יותר ומשטר צפון קוריאני שממשיך לשפר את יכולותיו הגרעיניות והטילים הבליסטיים.

אבל השינויים עוררו גם ביקורת על כך שיפן נוטשת יותר משבעה עשורים של פציפיזם במסגרת החוקה שלאחר המלחמה. יפן שואפת להכפיל את הוצאות הביטחון ל-2% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) במהלך חמש השנים הבאות, בניגוד למחויבותה לאחר מלחמת העולם השנייה לשמור על ההוצאות ב-1% מהתמ"ג.

העלייה תביא אותה להתאמה עם מדינות נאט"ו ותהפוך אותה למתחמשת השלישית בגודלה בעולם אחרי ארה"ב וסין. לפי השינויים, המתוארים בשלושה מסמכים, יפן גם תרכוש כלי נשק חדשים שיכולים לפגוע במטרות אויב במרחק של 1,800 קילומטרים באמצעות טילים ביבשה או בים, מהלך שלדעת המתנגדים מפר את החוקה המתנערת ממלחמה.

סעיף 9 לחוקה, שנוסח על ידי האמריקאיים לאחר מלחמת העולם השנייה, אוסר על יפן להשתמש בכוח כדי ליישב סכסוכים בינלאומיים. הצבא שלה, המכונה "כוחות ההגנה העצמיים", מוגבל לתפקיד הגנתי לחלוטין. אבל המבקרים טוענים שהדבר הותיר את יפן לא מוכנה מספיק להגיב לאיומי הביטחון שמציבים סין וצפון קוריאה.

התמיכה הציבורית בצבא חזק יותר, גדלה מאז מלחמת אוקראינה ועל רקע החשש שפלישה סינית לטייוואן עלולה להוות איום על ביטחונה של יפן. שגריר ארה"ב בטוקיו, ראהם עמנואל, בירך על ההחלטה כ"ציון דרך משמעותי ליחסי ארה"ב-יפן".

כסף רב יושקע על שדרוג הגנת הטילים של יפן וקניית עד 500 טילי טומהוק מתוצרת ארה"ב, כך נכתב בדיווחים בתקשורת היפנית. היא תציב יותר מ-1,000 טילי שיוט ארוכי טווח שיוכלו להגיע לצפון קוריאה או לאזורי החוף של סין.

יפן צפויה גם לחזק את הנוכחות הצבאית שלה באיים הדרומיים ביותר שלה, לשלש את מספר היחידות הצבאיות ולצייד אותן ביכולת ליירט טילים בליסטיים, לפי לפי דיווחים בתקשורת היפנית.

יפן סין ארה''ב מלחמת אוקראינה רוסיה צפון קוריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד