כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
אחת ל-10,000 לידות

לראשונה: ניתוח מורכב בתינוקת בת שנתיים שנולדה עם שינוי מבני

לראשונה בישראל ניתוח מורכב להוצאת רקמת מוח מהאף בתינוקת בת שנתיים שנולדה עם שינוי מבני "זה קורה אחת ל-10,000 לידות". מומחי המחלקה לרדיולוגיה אבחנתית גילו כי שינוי מבני מולד הוביל לגלישה של חלק ממוחה של הפעוטה לתוך חלל האף

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: שערי צדק

לראשונה בבית חולים שערי צדק נערך ניתוח מורכב להוצאת רקמת מוח מהאף בתינוקת בת שנתיים שנולדה עם שינוי מבני. בת השנתיים הגיעה למרכז הרפואי שערי צדק עם בליטה חריגה, לתדהמת המומחים הייתה זו רקמה מוחית שירדה לחלל האף. לאחר שנתיים שבמהלכם לא אותרה הבעיה - בשל שינוי מבני מולד בגולגולת של הפעוטה מוחה פלש לאזור האף; המומחים במחלקה לנוירוכירורגיה בשערי צדק אבחנו וביצעו ניתוח מוח מורכב שהציל את חייה

בת שנתיים מקרית מלאכי הסתובבה עם סימן כחול ובולט שהתגלה על גשר האף מיום לידתה. אמה מספרת כי א', היא ילדה חיונית ובריאה בדרך. לכן, על אף החשש כי הממצא אינו תקין, רופאי הקהילה קבעו והרגיעו כי לא קיים מקום לחשש. על אף היותו בולט, בכל מרפאה אליה הגיעה לא יוחסה לסימן הכחול חשיבות רבה.

כעבור מספר חודשים מיום הלידה אמה של הפעוטה החליטה כי היא מעוניינת להמשיך ולברר את מקור הבליטה הכחולה ופונה למספר מומחים. עם הגיעה לגיל שנתיים מגיעה הפעוטה לבדיקות הדמיה במרכז הרפואי שערי צדק, שם צילומי האם אר איי חשפו לתדהמתה ממצא נדיר. מומחי המחלקה לנוירוכירורגיה בשיתוף עם מומחי המחלקה לרדיולוגיה אבחנתית גילו כי שינוי מבני מולד הוביל לגלישה של חלק ממוחה של הפעוטה לתוך חלל האף.

ד"ר נבו מרגלית שטיפל בפעוטה מספר כי שינוי מולד שאותר בבסיס הגולגולת של הפעוטה, אשר פוגע במבנה הסגור של הגולגולת, מאפשר ירידה של מעטפות המוח ולפעמים גם רקמה מוחית ממש לכיוון חללי הסינוסים והאף. "סימן כחול כמו זה שהיה במקרה זה התפרש כמעין כתם לידה קטן וברור שהיה קשה לחשוב על אבחנה של רקמה מוחית. בסופו של דבר מדובר בממצא נדיר. חשוב לא לעורר דאגה בכל הורה שרואה ממצאים רגילים אצל ילדו. בניתוח עצמו מבצעים פתיחה של הגולגולת ומשחזרים את הבסיס, דרך סגירת רצפת הגולגולת ומונעים מעבר פנימה או החוצה".

עוד אמר: "בילדים גדולים יותר או במבוגרים הניתוח לפעמים מתבצע דרך האף. בילדה צעירה כמו במקרה זה, הבחירה המועדפת היא דרך פתיחה קטנה של הגולגולת ותיקון עליון שיסייע בשמירה על האזור לאורך זמן. אילולי הפעוטה הייתה מאובחנת, לאורך זמן הסיכון הוא המשך מעקב של רקמה מוחית זיהום של חלל האף שעלול להתפתח לאזור המוח ולגרום לדלקת קרום המוח. לשמחתנו אובחנה בזמן החלימה בצורה טובה מהניתוח וחזרה לשגרה מלאה".

הורי הפעוטה מספרים על הרגע הראשון בו שמעו מהו הממצא שהסתתר באפה של הפעוטה. "חשבנו שיש משהו, אבל לא דמיינו שזה מה שתקוע שם באפה זה המוח. כשסיפרו לנו על הממצא היינו המומים. אנחנו אסירי תודה על כך שקיבלנו את חיי ביתנו במתנה. א' תחזור למסגרת החינוכית ממש בקרוב ותוכל להתנהל בצורה טובה ככל שאר הילדים. רוצים להודות באופן אישי לד"ר מרגלית ולכל הצוות, הרופאים, האחים והאחיות המופלאים במחלקה לנוירוכירורגיה על האבחון המהיר והטיפול המקצועי".

בית חולים שערי צדק מוח אף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד