כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

עוד חוק אנטי דתי: מותר להתחתן רק מגיל 18

לפי החוק יותרו נישואין מגיל 18 בלבד • הח"כים החרדים תקפו: "כנסת הזויה המחוקקת חוק אנטי דמוקרטי"

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון



מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק גיל הנישואין, של ח"כ יריב לוין (הליכוד ביתנו) וקבוצת ח"כים.

הצעת החוק אושרה בקריאה ראשונה כבר בכנסת ה-18. מליאת הכנסת אישרה להחיל דין רציפות על הצעת החוק. ועל כן המשיכה ועדת החוקה, בראשות ח"כ דוד רותם בהכנתה.

הצעת החוק נועדה למנוע נישואין בגיל צעיר, כאשר בני הזוג אינם בשלים לקבל החלטה שתשפיע על מהלך חייהם ולעיתים החלטה שאינה מרצונם החופשי.

החוק הקיים קובע כי אדם יכול להינשא בגיל 17. בית המשפט מוסמך להתיר לקטינים להינשא, אף בגיל צעיר יותר מהגיל החוקי. החוק אינו מגביל את גיל הנישואין המינימאלי. נישואין בגיל צעיר ללא היתר בית המשפט, הינה עבירה פלילית שדינה שנתיים מאסר.

לפי הצעת החוק שאושרה סופית, יועלה גיל הנישואין ל-18 שנים, ובנסיבות מיוחדות הקשורות בטובת הקטין או הקטינה רשאי בית המשפט לענייני משפחה להתיר נישואין אף בטרם מלאו לקטין או לקטינה 16 שנים.

בכל מקרה לא ייתן בית המשפט היתר כאמור לפני ששמע את הנער או הנערה שאת נישואיהם הוא מתבקש להתיר, ולגבי קטינים שמלאו להם 16 שנים אך טרם מלאו להם 17 שנים, רק לאחר שקיבל תסקיר מעובד סוציאלי שמונה על ידי שר הרווחה והשירותים החברתיים.

בנוסף, נקבע כי אחת לשנה ידווחו שר המשפטים, שר הפנים, השר לשירותי דת והשר לביטחון פנים לוועדת החוקה, חוק ומשפט, בעניינים הקשורים לנישואי קטינים, וביניהם, מספר הבקשות שהוגשו לבית המשפט ומתוכן מספר הבקשות שהתקבלו למתן היתר נישואין, מספר כתבי האישום שהוגשו, מספר הקטינים שנרשמו במשרד הפנים, מספר התלונות שהגיש משרד הפנים למשטרה על השאת קטינים ועוד.

זו דמוקרטיה?

בדיון ועדת החוקה, דרש ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), להסמיך אף את בית הדין הרבני הגדול להתיר נישואין, בדומה לסמכות שהוענקה לבית המשפט. עוד טען מקלב "ההעלאה תיפגע בקבוצות אוכלוסייה נורמטיביות אשר מכינות את הנוער לנישואין בגיל מוקדם. מדובר במשפחות שבאופן מסורתי נישאים בגיל צעיר. לא יהיה נכון שלא לאפשר להם להינשא. לדבריו "זו פגיעה בזכויות האזרח"

מנגד, ח"כ חנין זועבי (בל"ד), חששה כי "חופש הבחירה יהיה של ההורים ולא של הקטינים. הצעת החוק באה להגן על זכותם של הקטינים שאין להם חופש דעה בגיל צעיר. לדבריה, המסורת לא מאפשרת להם בחירה חופשית. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם התנגד להעניק לבתי הדין סמכויות נוספות מעבר לסמכויות הקבועות היום בחוק.

ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס), טען "אנו מעודדים היום חתונות פיראטיות לקבוצות אוכלוסייה שלא יעמדו בדרישות החוק"

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) טען כי קיימת פגיעה בזכויות של הציבור החרדי שיש בו נישואין בגיל מוקדם מ- 18. "בני 17 רשאים לבחור לרשות המקומית. סומכים עליהם בבחירות דמוקרטיות ולא סומכים עליהם לנישואין?", שאל ח"כ גפני. "אם היינו מציעים הצעת חוק כזאת היו צועקים שאנחנו לא דמוקרטים. אתם פנאטים. אי אפשר להסביר לכם שום דבר. אתם צבועים", אמר ח"כ גפני.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) קרא: "כנסת הזויה. בשבוע אחד בחוק הגיור, בשבוע אחר בחוק חיים משותפים, שום בעיות אין למדינה הזו, לא התגברות האלימות, הנוער המשתכר, בעיות אמתיות. החוק הזה בא לומר שהדמוקרטיה היא רק דמוקרטיה במרכאות".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר כי "כשמישהו רוצה להתחתן מתחת לגיל 17 יתערבו לו? איזו חוצפה. אם יש מקרה שעובדת סוציאלית יודעת שיש בעיה, אז יאסרו אבל לא הכללה כזו לכל העם".

"יש עכשיו אופנסיבה שהרפורמים משלמים להעביר חוקים שיעקרו את הצביון היהודי מישראל. רוב האזרחים רוצים חתונה ובר מצווה יהודית. בשביל מי עוקרים? בשביל שייח' באדר. מי שמחלל את הכותל המערבי אין לו זכויות בהר הבית. יהודים לא עולים אליו מפני קדושתו. נשות הכותל באות לעשות ריב ומדון. זה הפך למוקד ויכוח ואלימות. מה זה עושה למדינה? זה מראה שהיא לא יכולה לשמור על המקומות הקדושים. הכותל אמור להיות מאחד וכאן הורסים את יסודות הקיום. כשמנסרים את הענף היהודי התורני יבוא הנכד של שייח באדר וידרוש את חלקו בבניין הזה שלטענתו הוקם על אדמתו".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) אמר כי מוסלמים מעדיפים יהודיות כי אינם יכולים לבלות עם נשים מוסלמיות. למוסלמים אין בעיה לקחת יהודייה כי על פי האסלאם הלאום הולך אחר האב. ולכן, תיאורטית, נערה יהודייה, הינה בת 16 ומעלה יכולה לעבור לגור בכפר מוסלמי.

ח"כ זהבה גלאון כעסה וטענה כי מדובר בהסתה פרועה ואמרה לח"כ נסים זאב: "יד ימין שלך לא מבינה מה עושה יד שמאל שלך". יו"ר הישיבה, ח"כ אחמד טיבי, מחה על דברי ח"כ זאב וטען כי מדובר בדברי גזענות והשווה בינו לבין ח"כ לשעבר, מאיר כהנא.

ח"כ זהבה גלאון תמכה במציעי החוק ואמרה כי כולם יודעים שיש עדות שמשיאות את הבנות בגיל 14ורושמים את הנישואין רק בגיל 17. היא אמרה שיש לבנות זכות ללימודים והן זכאיות להינשא רק בגיל מאוחר יותר. "החוק הוא לכבודה של הכנסת ולכבוד חברי הכנסת המציעים. חיכינו לחוק הזה מעל לעשור".

ח"כ דוד רותם השיב למסתייגים ואמר כי החוק יציל הרבה נערות שאינן רוצות עדיין להינשא ומכריחים אותן. 54 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה ו- 11 התנגדו לה. 55 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השלישית ו- 11 התנגדו לה.
חוק נישואין יהדות התורה חסידים עדות ערבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד