כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

רשות הדואר רגע לפני קריסה

רשות הדואר נקלעה לקשיים ובכנסת מנסים להצילה • בין ההצעות: פיתוח שירותי הבנקאות והפחתת הרגולציה

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, קיימה היום (ב') דיון מיוחד במשבר בחברת דואר ישראל.

היו"ר ברוורמן אמר בפתח הדיון כי חברת הדואר נקלעה לבעיה רצינית, שנובעת מהשינויים הטכנולוגיים בעולם. על כן, הוסיף ח"כ ברוורמן, הדואר צריך כבר בחודשים הקרובים לשנות את ייעודו, להציב יעדים חדשים ולשפר את תפקודו לטובת האזרחים והעובדים.

ח"כ נחמן שי, שיזם את הדיון, אמר כי ביקש לקיים את הישיבה לאחר שהתברר לו שקיים סכסוך בין העובדים להנהלה, וננקטים עיצומים. ח"כ שי ציין לחיוב את העובדה כי משרד האוצר הקים צוות לבחינת הטיפול בחברה, אך אמר כי עדיין לא ברור מה המדינה מתכוונת לעשות בנושא. הוא אף ציין כי גם מבקר המדינה התייחס בדוח האחרון למצב הקשה בחברה וכן לפיקוח הלקוי של משרד התקשורת, כאשר החברה חייבת 400 מיליון שקל באגרות חוב לציבור.

ח"כ דוד צור התייחס לדברים ואמר כי צריך להתרכז במתן שירותי הבנקאות.

ח"כ יצחק וקנין ציין כי הבעיה היא ששום דבר לא מתקדם לכיוון פתיחת שירותי הבנקאות. ח"כ באסל ראטס הצטרף גם הוא לדברים ואמר כי הפעילות המרכזית של הדואר כיום לא יכולה להחזיק את החברה על הרגליים.

מנכ"ל חברת דואר ישראל, חיים אלמוזלינו, אמר כי ההכנסות של הדואר אמנם גדלות, אבל ההוצאות גדלות הרבה יותר בשל הרגולציה שמחייבת את החברה לרמת שירות מסוימת וההסכמים הקיבוציים עם העובדים. הוא הוסיף כי החברה פנתה לאוצר כבר לפני שנתיים, התריעה ודרשה לבצע רפורמה שתפתור את הבעיה אחת ולתמיד. לדבריו, הוועדה האחרונה שהקים האוצר, בראשות ד"ר זיו רייך, אמורה לפרסם מסקנות עד סוף השנה ונראה שהולך להיות פתרון.

"מספיק להסתכל על מנהלי בתי דואר שונים בעולם, להבדיל בין אלה שקרסו ובין אלה שהצליחו, ומזה להבין מה צריך לעשות", אמר אלמוזלינו. הוא הוסיף כי החברה מבקשת להשוות את הרגולציה המוטלת עליה לרגולציה המוטלת על המתחרים ולקדם את מתן השירותים הבנקאיים.

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי הוא דורש להסדיר את הבעיות כבר בחודשים הקרובים ולהבטיח שירות נאות לציבור, ולא להמתין לקריסת החברה.

כמו כן אישרה הוועדה היום תקנות שהגיש משרד התקשורת המסדירות מקרים, נסיבות ושיקולים שבהן יוכל המשרד להפחית את סכומי העיצומים הכספיים שנקבעו בגין הפרות של חוק הדואר, במסגרת התיקון לחוק שנועד להפוך את הדואר לבנק חברתי. התקנות קובעות נסיבות שבהן ניתן יהיה להפחית את העיצומים שניתן יהיה להטיל על חברת הדואר.

במהלך הדיון יזם היו"ר ברוורמן מספר תיקונים לתקנות, אחר התיקונים קבע כי מי שיבצע הפרה של החוק אולם יפסיק את ההפרה וידווח על כך בעצמו למשרד התקשורת יהיה זכאי להפחתה של 25% ולא 20% כפי שהציע משרד התקשורת. עוד קבעה הוועדה כי סך כל ההפחתות שיוכל המפקח על הדואר לאשר לא יעלה על 85% מהעיצומים, ולא 50% כפי שביקש משרד התקשורת. תקנה נוספת שאישרה הוועדה קבעה כי למעשה סכום העיצומים לא יעלה על 10% מההכנסה השנתית של החברה שתבצע את ההפרה.
בנק הדואר תקנות משרד התקשורת כלכלה שירות הדואר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד