י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"אני נותן לכם שנה וחצי"

אושר בקריאה שלישית החוק שימנע פיצול בליכוד: "חוסר אמון מוחלט"

אושרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק שמאיינת את האפשרות של ארבעה חברי כנסת להתפטר מסיעתם, זאת בעקבות החשש של נתניהו מחבריו למפלגה | ליברמן: "אף אחד פה לא סומך על מילתו של נתניהו. הקואליציה הזאת לא תחזיק מעמד אני נותן לכם שנה וחצי במקרה הטוב"

אושר בקריאה שלישית החוק שימנע פיצול בליכוד: "חוסר אמון מוחלט"
ליברמן בדיון במליאה על חוק פיצול ח"כים צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

לאחר שנדחו כל ההסתייגויות, אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הכנסת שקובעת כי ארבעה חברי כנסת לבדם אינם יכולים להתפלג מסיעתם. בהתאם, לצורך התפלגות תידרש קבוצה של שני ח"כים לפחות, המהווים לפחות שליש מחברי הסיעה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תיקון מס' 49 מקל על חברי כנסת מסיעות גדולות להתפלג מסיעתם, דבר העלול להביא לפגיעה בלכידות הסיעתית. יציבות סיעתית יש בה כדי לתרום לשיקוף מדויק יותר של תוצאות הבחירות וכך לחזק את אמון הציבור בנבחריו. לפיכך, מוצע להחזיר את המצב המשפטי לזה שקדם לתיקון מס' 49, שלפיו רק קבוצה של שני חברי הכנסת לפחות שהם שליש ממספר חברי הסיעה לפחות יהיו רשאים להתפלג מסיעתם".

הדיון על התעת החוק נמשך יומיים, בעקבות דיוני המליאה הקצרים בימי החנוכה. כעת נותרו לחברי הקואליציה העתידית לאשר עוד שתי הצעות חוק: חוק דרעי, שיקבע כי קלון יושת רק על מי שנגזר עליו עונש מאסר בפועל; חוק סמוטריץ', שיעניק סמכויות לשר נוסף במשרד הביטחון; וחוק הסמכויות לאיתמר בן גביר.

שר האוצר אביגדור ליברמן תקף: "מאז שנת 1996 אני מלווה הקמת קואליציות שונות ומשונות וקואליציה כזאת מעולם לא הייתה. זאת קואליציה שאף אחד לא מאמין לאף אחד, חוסר אמון מוחלט בין מרכיבי הקואליציה וגם בתוך המפלגות. הדיון על תיקון חוק הכנסת הוא רק הוכחה לכך, הרי למה צריך לחוקק חוק שרק שליש סיעה תוכל לפרוש? כי נתניהו מפחד מחבריו בתוך הליכוד וזה לא במקרה, הוא צודק. כי כמו שהוא התעלל בחבריו בתוך הליכוד מעולם לא היה. אף אחד בליכוד לא יודע מה הוא יקבל והוא מחזיק אותם את כולם באוויר על מזבח הניסיון האישי שלו להיחלץ מתסבוכת משפטית. ולכן הוא מקריב מתחת לגלגלים גם את המדינה וגם את תנועתו.

אבל לא יעזור שום דבר, לא צריך לפרוש, מספיק שארבעה ח"כים לא יגיעו להצבעה קריטית הצבעה זה כבר מספיק. אני מניח שברגע קריטי בהצבעות הבאות אנחנו נראה לפחות 4 ח"כים מתוך הליכוד שמשום מה יהיו עסוקים באותו רגע. גם מבחינת המרכיבים האחרים, בהזדמנות הראשונה אחרי שבן גביר וסמוטריץ' שיעבירו את החקיקה שתציל אותו מה תסבוכת משפטית נתניהו ייתן להם את השפיץ. גם הם מודעים לכך ולכן אף אחד פה לא סומך על מילתו של נתניהו כולם רוצים לפרוץ את כל ההתחייבויות מיד ועכשיו. הקואליציה הזאת לא תחזיק מעמד אני נותן לכם שנה וחצי במקרה הטוב".

שר המשפטים גדעון סער: "החוק שאנחנו דנים בו עכשיו ובעיתוי שאנחנו דנים בו הוא באמת מעלה שאלה מאוד מעניינת. זה שהשותפים של ביבי לא מאמינים לו ודורשים מזומן לפני הקמתה של הממשלה, לא אשראי, זה כבר ברור וידוע, זאת כבר מוסכמה. העניין שאנחנו דנים בו עכשיו זה הכי מוזר. מה ראש הממשלה המיועד לא מאמין לחברי סיעתו? שאם חלוקת התפקידים בליכוד לתפקידי שרים וראשי הוועדות וכדומה כפי שיש כשמוקמת ממשלה, תביא בכנפיה ארבעה חברים לצורך העניין כי על זה מדובר פה שיעזבו את סיעת הליכוד, אז הוא חייב להביא חסימה בכוח של הסעיף כדי שלא יפרשו? איזה סיבה הם נתנו לו עד היום לחשש כזה? הרי אתה לא שומע מהם ציוץ."

הליכוד פיצול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד