כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ראשונה מסוגה

וועידה פלסטינית להתנעת פעילות למאבק באפרטהייד ולהכפשת ישראל

וועידה לאומית ראשונה נגד האפרטהייד, אורגנה ע"י המחלקה למאבק באפרטהייד באש"ף ומטרתה המוצהרת של הוועידה, כפי שצוין על ידי מארגניה, היא לכנס את כלל הגורמים לפעולה נגד מה שכינו "האפרטהייד הישראלי". נראה כי מטרת הקמתה היא לאחד ולתאם את הפעילויות השונות המתקיימות בתחום

וועידה פלסטינית להתנעת פעילות למאבק באפרטהייד ולהכפשת ישראל
הפלגים הפלסטינים בעזה צילום: צילום ערבי

ב-11 בדצמבר 2022 התקיימה באל-בירה, עיר פלסטינית השוכנת כ-15 ק"מ מצפון לירושלים “הוועידה הלאומית הראשונה נגד האפרטהייד”, שאורגנה ע”י המחלקה למאבק באפרטהייד באש”ף שהוקמה ככל הנראה ביולי 2022 ובראשה עומד רמזי רבאח, בכיר בחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין. הוועידה נערכה בשיתוף פעולה עם משרד המשפטים ברשות הפלסטינית, ארגונים בלתי ממשלתיים, ארגון זכויות האדם הפלסטיני ותנועת BDS. מטרתה המוצהרת של הוועידה, כפי שצוין על ידי מארגניה, הייתה לכנס את כלל הגורמים לפעולה נגד מה שכינו “האפרטהייד הישראלי”. לפי שעה לא ברור הרקע להקמת המחלקה בעיתוי זה אולם נראה כי מטרת הקמתה היא לאחד ולתאם את הפעילויות השונות המתקיימות בתחום. כך מפרסם מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

בוועידה השתתפו מספר שרים בממשלת הרשות וחברי הוועד הפועל של אש”ף. כמו כן, נכחו בוועידה נציגים דיפלומטים ממדינות שונות (ביניהם ח’ליל עטיה, סגן יו”ר הפרלמנט הערבי וחבר בית הנבחרים הירדני, ונציג דרום אפריקה ברשות), נציגים מטעם ערביי ישראל (מחמד ברכה, יו”ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל), אנשי אקדמיה פלסטיניים וישראלים ביניהם פרופ’ אילן פפה (המזוהה עם השמאל הקיצוני, מתגורר בלונדון, ונמנה עם תנועת ה-BDS).

בסיום הוועידה הומלץ על הקמת חזית עולמית מאוחדת נגד “האפרטהייד הישראלי” והודגש הצורך בגיבוש בריתות פלסטיניות, ערביות ובינלאומיות שיהוו בסיס לחזית זו. כמו כן, הוחלט על עריכת קמפיינים למניעת חקיקת חוקים האוסרים על “התנגדות לכיבוש ולגזענות הציונית”. הוועידה קראה גם לפיתוח אסטרטגיות ותוכניות פעולה, בראשן “ההתנגדות העממית”, שבהן ייטלו חלק גורמי הכוח והארגונים הפלסטיניים בכל מקום בו הם נוכחים, כמו כן קראו להקמת מרכז מעקב שבו יהיו נציגים מאש”ף, נציגי משרד החוץ ברשות הפלסטינית והכוחות הפעילים בקרב ערביי ישראל.

יצוין, כי לא אחת נשמעו טענות בקרב הפלסטינים, לפיהן נוקטת ישראל, כלפי האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון, ב”מדיניות אפרטהייד” ובכך הם משווים בעצם בין היחס של ישראל כלפי הפלסטינים ובין היחס שהפגינו שלטונות דרום אפריקה כלפי האוכלוסייה הלא-לבנה בארצם. יצוין כי על פי אמנת רומא משנת 2002 מהווה אפרטהייד פשע בינלאומי .בטענתם נסמכים הפלסטינים על ארגוני זכויות אדם בינלאומיים דוגמת ארגון אמנסטי, בצלם ו-Human Rights Watch שלא אחת פרסמו דו”חות לפיהם הצעדים שנוקטת ישראל כלפי הפלסטינים בשטחים הפלסטינים הינם צעדי אפרטהייד .
הרשות הפלסטינית תופסת את פעילות הכפשת שמה של ישראל בקרב מדינות העולם ומוסדות האו”ם כמרכיב חשוב באסטרטגיית “ההתנגדות העממית”,

ככלי מועיל לצרכי המערכה המדינית, ההסברתית והמשפטית שהיא מנהלת נגד ישראל וכאמצעי להפעלת לחצים על ישראל, על מדינות העולם ועל מוסדות האו”ם. עד כה נהגה הרשות לעשות שימוש בעיקר בטענות שהעלו ארגוני זכויות האדם נגד ישראל. הקמת מחלקה ייעודית באש”ף לפעילות בנושא האפרטהייד היא אולי סימן לכך שבכוונת הרשות למסד ולהעמיק את פעילותה בנושא ואף לתאם את פעילויות הגורמים השונים בתחום תחת מדיניות ומסרים אחידים.

הוועידה באל-בירה ומטרותיה

בוועידה, שנמשכה יום אחד, התקיימו שלושה מושבים בנושאים הבאים: התנועה הציונית והאפרטהייד; האחריות הבינלאומית, המשפט הבינלאומי ואופקי העימות המשפטי עם “האפרטהייד הישראלי”; והקמפיין הבינלאומי לבידודה וענישתה של ישראל. לדברי רמזי רבאח, חבר הוועד הפועל של אש”ף וראש המחלקה למאבק באפרטהייד באש”ף, מטרת הוועידה היא להקים קואליציה בינלאומית שתפעל לסיום האפרטהייד, לפעול בזירה הבינלאומית במסלולים מדיניים, ומול ארגוני זכויות אדם והחברה האזרחית, ולהגביר את המודעות ל”משטר האפרטהייד” כאחד הכלים המשמש את “הכיבוש הקולוניאלי הציוני”. עוד ציין רמזי רבאח, כי הוועידה שמה לה למטרה לחזק את שיתוף הפעולה של כל המוסדות המקומיים, האזוריים והבינלאומיים בנושא והדגיש את הצורך העכשווי בכך, עם הקמתה של “ממשלת ימין קיצוני” בישראל.

המלצות הוועידה
בסיום הוועידה פורסמו מספר המלצות לפעולה הכוללות

גיבוש בריתות פלסטיניות, ערביות ובינלאומיות שיהוו בסיס לחזית עולמית נגד ה”אפרטהייד הישראלי”.

עריכת קמפיינים למניעת קבלתם של חוקים האוסרים התנגדות לכיבוש ולגזענות.

פיתוח אסטרטגיות ותוכניות פעולה, שבהן ייטלו חלק גורמי הכוח והארגונים הפלסטיניים בכל המקומות בהם הם נוכחים, ובראשן “ההתנגדות העממית”.

הקמת מרכז מעקב פלסטיני שיהיה מורכב מחברי אש”ף, אנשי משרד החוץ ברשות והכוחות הפעילים בקרב ערביי ישראל. המרכז יעקוב אחר כל הצעדים הישראליים המבוססים על “משטר האפרטהייד”, יתעד אותם ויקים ארכיון אלקטרוני כדי לשמרם.

הקמת קואליציה משפטית בינלאומית של מוסדות משפטיים וארגוני זכויות אדם במטרה ליצור לובי משפטי עולמי שירדוף את ישראל בפורומים בינלאומיים ומשפטיים.

קמפיין רשמי ועממי פלסטיני, ערבי ובינלאומי שמטרתו לקבוע כי “המפלגות הגזעניות והפשיסטיות שמרכיבות את ממשלת מדינת האפרטהייד” הם ארגוני טרור.

הדוברים בוועידה מתחו ביקורת קשה על מדיניות ישראל “הפושעת והגזענית” כהגדרתם, והדגישו את הצורך להאבק בה בזירות השונות. בדבריהם גם הודגש הצורך ב”התנגדות עממית”. רבים מהם הביעו חשש מפני הממשלה העתידה לקום בישראל. להלן עיקרי הדברים:

 

פתח BDS פלסטינים מכון מאיר עמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד