כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
לאחר סאגה ארוכה

בית המשפט העליון פסק כי גירוש מבקשי מקלט - חוקי

בית משפט העליון באנגליה קבע אתמול כי התוכנית של הממשלה לשלוח מבקשי מקלט חזרה לרואנדה היא חוקית. בהחלטה נאמר כי "הממשלה עשתה הסדרים עם ממשלת רואנדה שנועדו להבטיח שבקשות מקלט של אנשים ייבדקו כפי שצריך"

בית המשפט העליון פסק כי גירוש מבקשי מקלט - חוקי
מהגרים צילום: Pixabay

בית המשפט העליון קבע שתוכנית ממשלת בריטניה לשלוח מבקשי מקלט חזרה לרואנדה היא חוקית לחלוטין.

כזכור באפריל האחרון, בריטניה חתמה על הסכם עם רואנדה על שליחת עשרות אלפי מהגרים חזרה לרואנדה. עם זאת, עדיין לא בוצע גירוש בגלל קשיים משפטיים - וזה עשוי להישאר כך אם יהיו ערעורים נוספים.

השופט קלייב לואיס אמר שזה חוקי עבור בריטניה לעשות הסדרים עם ממשלת רואנדה, לשלוח מבקשי מקלט למדינה כדי שבקשות המקלט שלהם ייקבעו שם. "הממשלה עשתה הסדרים עם ממשלת רואנדה שנועדו להבטיח שבקשות מקלט של אנשים שהועברו לרואנדה ייבדקו שם כראוי", אמר השופט.

"בנסיבות אלה, העברה של מבקשי מקלט לרואנדה עולה בקנה אחד עם אמנת הפליטים ועם החובות החוקיות האחרות על הממשלה, לרבות החובה המוטלת על ידי חוק זכויות האדם משנת 1998".

אולם השופט הוסיף כי שר הפנים לשעבר של המדינה לא התחשב כראוי בנסיבות האישיות של שמונה מבקשי מקלט שערערו על ההחלטה. יש לשקול מחדש את המקרים הללו, אמר.

ההחלטה התקבלה בברכה על ידי הממשלה ברואנדה "אנו מברכים על ההחלטה הזו ומוכנים להציע למבקשי מקלט ומהגרים את ההזדמנות לבנות חיים חדשים ברואנדה", אמרה דוברת הממשלה יולנד מקולו לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, וכינתה זאת "צעד חיובי לפתרון משבר ההגירה העולמי".

הניצחון של הממשלה לא אומר שטיסות ימריאו מיד כי ייתכן שתהיה ערעור נוסף בבתי המשפט הבריטיים. צו המניעה שהוטל במהלך הקיץ מונע כל גירוש מיידי עד לסיום התביעות המשפטיות בבריטניה.

ראש הממשלה רישי סונאק אמר שהוא רוצה להתחיל מיד את הטיסות לרואנדה, למרות התנגדות של פוליטיקאים מכל המפלגות המרכזיות, כמו גם האו"ם. ראש הממשלה נתון ללחץ הולך וגובר מצד חברי הפרלמנט להחזירם לרואנדה, לאחר נתונים שפורסמוכי כ-45,000 מבקשי מקלט הגיעו השנה בכלי שיט קטנים לחופי אנגליה, לעומת 28,526 ב-2021.

עורכי דין הפועלים למען מבקשי מקלט ממדינות כולל סוריה, סודן ועיראק, כמו גם ארגוני צדקה, אמרו לבית משפט העליון בדיונים השנה כי מדיניות הממשלה של רואנדה אינה אנושית ואינה עומדת באמנות זכויות האדם.

מהגרים מבקשי מקלט גירוש בריטניה רואנדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד