י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
צהלו ורקדו ברחובות

מאפלה לאורה: חמש שנים לשחרור שהכה גלים ברחבי העולם החרדי

בדיוק לפני חמש שנים יצאו אלפי חרדים לרחובות לאחר שנודע להם כי שלום רובשקין, מי שהואשם בעבירות חמורות ונגזרו עליו 27 שנות מאסר, ישוחרר ממאסר אחרי שריצה שמונה שנים בלבד. שחרורו של רובשקין הכה בתדהמה את הציבור החרדי, ולא ירד מסדר היום הציבורי זמן ממושך

מאפלה לאורה: חמש שנים לשחרור שהכה גלים ברחבי העולם החרדי

ה-20 בדצמבר 2017 היה עוד אחד מאותם ימים עגמומיים בחייו של שלום מרדכי רובשקין. סדר היום הקבוע שנגזר עליו מאז אותו יום קשה במאי 2008, אז נעצר בידי שוטרים אמריקנים והושם מאחורי סורג ובריח, דיכא אותו וגרם לו לדכדוך עמוק. כבכול יום בשנותיו בכלא, ישב רובשקין בכלא, וכשסיים את ארוחותו ניגש לברך ברכת המזון. אך אז הגיע סוהר, פתח את תאו והורה לו לצאת ממנו. תוך דקות ספורות היכה הסוהר את רובשקין בתדהמה, כשהודיע: "אתה משוחרר, בהוראת הנשיא". תוך זמן קצר יצא רובשקין לחופשי, עוד לפני שהספיק לארוז את חפציו האישיים. תקופה קשה בחייו הגיעה לקיצה, והוא נערך לשינוי דרמטי באורחות חייו מעתה.

שחרורו של רובשקין מבית הסוהר אחרי שמונה שנים תמימות (מתוך 27 שנגזרו עליו בפועל) הוביל לא רק לשינוי בחייו האישיים - אלא גם בחייהם של חרדים רבים שמאז היכנסו לכלא התפללו, ציפו וקראו לשחרורו. ביום השחרור הוצפו רחובות חרדיים ברחבי העולם באלפים רבים של רוקדים מאושרים, שזמן רב לקח להם להירגע מהבשורה המשמחת. פרשת רובשקין הכתה גלים במגזר החרדי ומחוצה לו, ולא נתנה מנוח לרבים במגזר לאורך שנותיו של רובשקין בכלא.

שלום מרדכי רובשקין בהבדלה במוצאי השבת הראשונה לאחר שחרורו
"בשר רובשקין" היה שם דבר בציבור החרדי בעשורים האחרונים. המותג עשה עשרות מיליוני דולרים מדי שנה, וזכה לפופולריות רבה בקרב יהודי ארה"ב והעולם. משחטת החברה הייתה הגדולה ביותר בארה"ב, ומומחים טוענים שקיומה שינה את הרגלי אכילת הבשר של היהודים האמריקנים.

סיפור המשחטה מתחיל בימי מלחמת העולם השנייה, כאשר בני משפחת רובשקין ברחו מרוסיה לצרפת, ובהמשך לארה"ב - שם הקים אבי המשפחה אהרן קצביה בבורו פארק. ב-1989 זיהה אהרן רובשקין הזדמנות עסקית מעולה, כאשר נחשף דרך העיתון למפעל בשר שעמד לפני סגירה באייווה. רובשקין רתם 200 אנשי חב"ד למטרתו, השקיע את כל כספו במפעל והקים אותו יחד עם בנו שלום מחדש - הפעם כמשחטה יהודית.

ההשקעה הרבה של רובשקין במפעל גררה תוצאות, ותוך זמן קצר "פרות רובשקין" היו למובילות בתחומן ולמוכרות ברחבי ארה"ב כולה. רובשקין הפך את מפעלו לעסק הגדול בעולם לייצור בשר כשר, וידע להשתמש בהצלחה זו כדי לקדם את מעמדו ומפעלו.

"הם הצליחו להפיץ בשר כשר כמו שחב"ד מפיצה יהדות. הם פשוט שברו את השוק: במקום לקנות פרות ותרנגולים, הם פתחו חווה וגידלו אותם במפעל. במקום להעביר את הבשר לאריזה במקום אחר, הם עשו זאת במפעל. הם עשו הכל במקום אחד ובכך חסכו בעלויות ויכלו לדרוש מחירים נמוכים יותר, וכולם זוכרים להם את זה לטובה, אנשים שגרים בכל מיני חורים בארצות הברית ופתאום היה להם בשר כשר זמין בסופרים הגדולים", התפאר חברה של משפחת רובשקין, חסיד חב"ד יהודה צייטלין.

רובשקין בחתונה בוויליאמסבורג יממה לאחר שחרורו
אך עם ההצלחה המסחררת החלו הצרות לצוץ. לשמה של המשחטה נקשרו שמועות על התנהלות בעייתית, אכזריות לחיות, יחס משפיל לעובדים, והימצאות נשק וסמים במקום. דברים אלו היו ידועים לעסקנים יהודים בקהילה האמריקאית האורתודוקסית, אך בשנת 2004 הדבר השתנה.

ארגון זכויות בעלי החיים האמריקני PETA, שלידיו הגיעו עדויות על מעשי הזוועה המתחוללים בין כתלי המשחטה, הצליח להחדיר מצלמה נסתרת לשטח המשחטה ולתעד באופן מקיף את המתרחש בתוכה, על כל הזוועות שנראו במקום.

"החקירה הסמויה שלנו חשפה כי בנוהלי העבודה הרגילים נהגו עובדי המפעל לחתוך את קנה הנשימה והוושט של החיה כשהיא עדיין בהכרה, מיד לאחר השחיטה הכשרה. לאחר מכן נזרקה החיה מהמכונה שבה הוחזקה, כשהיא מתפתלת מכאבים על הרצפה עם גרון פתוח במשך שלוש דקות בערך עד שנפחה את נשמתה בייסורים", סיפרה מנכ"לית הארגון אשלי פרונו ל"כלכליסט".

עם פרסום התיעוד הסערה הייתה רבה. המראות הקשים של ההתעללות בחיות בעודן בחיים גרר גל זעם כלפי שלום רובשקין, שלא ידע מה עליו לעשות כעת. מן הצד האחד הוא חטף התקפות מצד ארגונים יהודיים שונים שקראו להחרימו, ומן העבר השני נשפו בעורפו ארגוני זכויות בעלי החיים.

התקשורת האמריקנית, ובפרט התקשורת היהודית בארה"ב, סירבו להניח לפרשה לגווע. חשיפת ההתנהלות במפעל רובשקין עמדה על סדר היום במשך זמן רב, ובהכרח החל מעקב צמוד של המשטרה האמריקנית אחר המפעל.

כינוס מיוחד למען שחרורו של רובשקין

במשך שמונה חודשים עקבה המשטרה האמריקנית אחר המפעל. היא אספה עליו חומרים, חיפשה מסמכים מפלילים וגבתה עדויות מעובדים במפעל וממקורבים לרובשקין. בשל שלל ההאשמות בהן הואשמו רובשקין ומפעלו, המשטרה בדקה כמה נושאים במקביל: הן את ההתנהלות בשחיטת הבשר, הן את היחס לעובדים, הן את העובדים עצמם שהיו לפי החשד שוהים בלתי חוקיים, והן את אי-סדרים בהתנהלות.

ב-12 במאי 2008 פשטו מאות שוטרים על המפעל של רובשקין והחלו בחיפוש אחר העובדים, שהיו שוהים בלתי חוקיים. המבצע לווה במסוקים והכה גלים ביהדות ארה"ב. כ-300 שוהים בלתי חוקיים נעצרו, ונגד שלום רובשקין הוגש כתב אישום על העסקת שוהים בלתי חוקיים. רובשקין נעצר, נכלא ולאחר ששוחרר למעצר בית נאלץ לשאת על ידו אזיק אלקטרוני.

החקירות נגד רובשקין ומפעלו הולידו חשדות נוספים, שבראשם עמד החשד לעבירות פיננסיות. התביעה טענה בבית המשפט כי רובשקין זייף קבלות של לקוחות כדי שיוכל לקבל הלוואה בסך 35 מיליון דולר מהבנק, ושהוא העביר במרמה מיליוני דולרים מחשבון בנק אחד של החברה למשנהו, בכדי ליצור מצג שווא של פעילויות בחשבון. מנגד, טענה ההגנה כי העבירות נעשו בתום לב ושרובשקין עצמו אינו אשם בהן.

עוד לפני כן, הבין רובשקין כי מצבו בכי רע. לאחר התייעצות עם בני משפחתו הוא הבין שמפעל חייו עומד בפני קריסה, ובניסיון אחרון להשאירו עומד על רגליו הודיע על התפטרותו מניהול המפעל, כאשר למעשה הוא המשיך לנהל אותו מביתו. אך גם זה לא עזר - וכעבור חודש בלבד הודיע המפעל על פשיטת רגל. בסופו של דבר נמכר המפעל לאיש העסקים החרדי האשי פרידמן.

ב-21 ביוני 2010 הוכה הציבור החרדי בתדהמה: רובשקין נמצא אשם במרבית הסעיפים הפיננסיים בהם הואשם, ונגזרו עליו 27 שנות מאסר - עונש קשה וחסר פרופורציות לעומת עונשים שהוטלו על אישים שעשו מקרים דומים בארה"ב. העונש הקשה הסעיר את הציבור החרדי. עוד באותו היום התקיימו עצרות תפילה ברחבי העולם למען המתקת עונשו של רובשקין, אך דבר לא הועיל. השופטת לא נסוגה מהחלטה, וגם כאשר עורכי דינו של רובשקין הגישו בקשה למשפט חוזר בשל מעורבותה של השופטת בחקירת הפרשה, דבר לא קרה.

פרופ' אלן דרשוביץ, אחד המשפטנים הידועים והמוערכים בארה"ב, אמר על הרשעת רובשקין כי הוא מעורה בנעשה בתחום המשפטי בארצות הברית זה חמישים ושלוש שנים - ומעולם הוא לא נתקל באי-צדק משווע כל כך.

"קיבלתי שיחת טלפון מעו"ד נתן לוין שסיפר לי על המקרה. ואני זעמתי על העונש כי זה היה ברור לי שנעשה כאן עוול. מדובר בעונש חמור פי עשרה מעונשים שהוטלו במקרים דומים על לא יהודים או על יהודים לא דתיים וחסידים. באותו מחוז עצמו במדינת איווה הוטלו עונשים חמורים הרבה פחות בגלל רמאויות חמורות הרבה יותר", המשיך ואמר הפרופסור.

אלן דרשוביץ

כשנשאל האם לדעתו השופטת שגזרה 27 שנות מאסר על רובשקין עשתה זאת מתוך אנטישמיות, השיב כי "אין ספק שבעיניה הרקע של רובשקין בתור יהודי דתי וחסיד היה סיבה להחמיר בעונשו. היא ראתה בו אדם זר, שונה מהטיפוס האמריקאי המצוי שגר במדינת איווה, ועל רקע זה היא ייחסה לו מניפולציות שונות והתייחסה למעשיו בחומרה מוגזמת".

בתחילת כהונתו כנשיא ארה"ב הכריז ברק אובמה כי יחון כל אסיר שישיג 10,000 בקשות לחנינה. מקורביו ומוקיריו של רובשקין קפצו על ההזדמנות, ותוך זמן לא רב הצליחו לגייס סכום מדהים של 30,000 בקשות חנינה. עם זאת, אובמה לא עמד בהבטחתו ולא שיחרר את רובשקין.

חייו של רובשקין מאחורי סורג ובריח היו קשים לאיש שעד אז חי בתנאים טובים ובסביבה עשירה. בתחילת יומו צעד רובשקין יחד עם חבריו היהודים לבית הכלא לבית כנסת הממוקם במבנה מיוחד בכלא, שם התפללו במניין, ובהמשך עבד בעבודות שונות בשטח הכלא.

בריאיון שערך לרגל 4 שנים לשחרורו מהכלא סיפר כי "בית הכלא הוא לא קייטנה. האפשרות של האסיר לקבל החלטות על עצמו ועל סדר היום שלו מוגבלת מאוד. לך תקרא עכשיו לסוהרים, ותסביר להם שכדי להדליק נר צריך לברך, ואסור לברך ליד שירותים… הידע שלהם ביהדות הוא אפסי, והרצון שלהם לעזור לי נמוך עוד יותר".

עוד סיפר רובשקין, כי מאז שנכנס לכלא "ידוע ידעתי שאני אולי נמצא במקום לא נעים במיוחד, אבל גם כאן הקב"ה הוא זה שמנהל אותי, ולא מנהל הכלא או הסוהרים".

גזר דינו חסר הפרופורציות של רובשקין הפך אותו לסמל. "דרייפוס החרדי", כינו אותו מתוך ידיעה כי מדובר באחד האסירים היהודים החשובים באותה תקופה. הציבור החרדי רצה להביא לשחרורו של רובשקין מהכלא, ולא בחל במאמצים לשם מטרה זו - שנראתה קשה מיום ליום. עצרות תמיכה ברובשקין נערכו ברחבי ארה"ב, קליפים הופקו למען שחרורו וכסף רב נאסף לכיסוי הוצאות משפטו ועורכי דינו.

כניסתו של דונלד טראמפ לחדר הסגלגל בינואר 2017 הובילה לשמחה גדולה בקרב יהודי ארה"ב. טראמפ נודע כתומך יהודים מובהק, מה שהיווה שינוי דרמטי מקודמו בתפקיד, ובשל כך חשבו רבים כי זוהי ההזדמנות לנצל את אהדתו של הנשיא האמריקני ליהודים, ולהוביל דרכה לשחרורו של רובשקין מבית הכלא.

תומכיו ועורכי דינו של רובשקין אספו למעלה מ-100 חתימות של אנשי ממשל על מכתב בו נכתב כי עונשו של רובשקין חסר פרופורציות, ואינו תואם את חומרת מעשיו. למעלה מ-30 חברי קונגרס טענו גם הם כי משפט רובשקין התנהל בצורה בעייתית, וכי יש לבדוק את הנושא מחדש.

ב-20 בדצמבר 2017 קם הדבר ונהיה: אחרי 8 שנים בכלא, הודיע הבית הלבן כי האסיר שלום רובשקין ישוחרר לביתו. מרגע היוודע דבר השחרור יצאו המונים לרחובות ופצחו בריקודי שמחה. התוועדויות חב"דניקיות נערכו ברחבי העולם, אלכוהול נמזג לכוסות החסידים וכתבי העיתונת מיהרו להגדיל ולהאדיר את הנשיא טראמפ ואת שחרורו של רובשקין. "יום יבוא וישאלו איפה היית כשהודיעו על שחרורו של רובשקין", צפה אחד מהם.

החגיגות בבורו פארק מחוץ לבית הוריו של רובשקין

משפחתו של רובשקין התקשה לקבל את הבשורה המשמחת. המברכים הציפו את בית משפחת רובשקין, ואם המשפחה נערכה במהירות ליציאה לעבר בית הכלא. את רגעי ההגעה של ילדי רובשקין לבית הכלא ואת המפגש עם אביהם, תיאר ר' יהודה זלצמן: "הילדים קפצו מהרכב, את מה שהיה שם אי אפשר לתאר".

החגיגות בציבור החרדי בכלל ובחסידות חב"ד בפרט לא גוועו זמן רב. מעגלי הריקודים התארכו והתארכו, ואת ליל שחרורו של רובשקין מעטים שכחו. האיש שהפך לסמל של הציבור החרדי כולו לא האמין כשנאמר לו כי ישוחרר מהכלא. תוך רגעים ספורים חייו השתנו מהקצה אל הקצה.

כיום, משפט רובשקין ממשיך לעורר דיונים בציבור הישראלי כולו. אך גם מעריצי רובשקין שחיכו בציפייה לשחרורו, וגם מתנגדיו שהתחלחלו ממעשיו במפעל הבשר שהעמיד, מסכימים כי מדובר באחת הדמויות הציבוריות המעניינות שקמו לציבור החרדי וכי משפטו מהווה אבן דרך חשובה בדרכה של חסידות חב"ד והעולם החרדי בדור האחרון.

ברק אובמה שלום מרדכי רובשקין דונלד טראמפ חב"ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}