כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
עתירה דחופה

משפחה שכולה עתרה לבג"ץ נגד שחרור גופתו של האסיר הבכיר

את העתירה הגישו בני משפחת הזוג בנימין וטליה כהנא הי"ד שנרצחו על ידי המחבל נצאר אבו חמיד שמת לאחר שחלה בסרטן. בעתירה נכתב כי לווית המחבל עלולה להפוך לאירוע של עידוד טרור אשר יסכן את אזרחי ישראל

משפחה שכולה עתרה לבג"ץ נגד שחרור גופתו של האסיר הבכיר
מחאה ברמאללה בעקבות מות המחבל צילום: stringer/FLASH90

בני משפחת הזוג בנימין וטליה כהנא הי"ד שנרצחו על ידי המחבל נצאר אבו חמיד שמת הבוקר (שלישי) לאחר שחלה בסרטן, עתרו לפני זמן קצר לבג"ץ בדרישה שיוציא צו שימנע את העברת גופתו של המחבל למשפחתו ובדרישה כי ישראל תחזיק בגופתו כחלק מהמאבק בטרור.

בעתירה הדחופה אשר הוגשה כנגד שר הביטחון בני גנץ באמצעות עו"ד אופיר שטיינר ועו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו נכתב כי לווית המחבל עלולה להפוך לאירוע של עידוד טרור אשר יסכן את אזרחי ישראל: "בני משפחת המחבל מנהלים קמפיין תקשורתי בין-לאומי בו הם קובלים על הטיפול הרפואי שהוענק למחבל ועל היחס לו זכה מצד גורמי הכליאה והביטחון של מדינת ישראל. קיים חשש כי המשיבים עלולים להחליט באופן מיידי על השבת הגופה, מבלי לערוך בדיקה מעמיקה אשר לכלל ההשלכות, ואף מבלי לתת דגש מספיק לעמדת המשפחות השכולות. על כן, נדרש גם צו ארעי שיוצא עוד בטרם קבלת תגובת המשיבים ויעמוד בתוקפו עד להחלטה בבקשה לצו ביניים", נכתב בעתירה.

בעתירתם הסבירו עורכי הדין שטיינר ובלייכר כי החזקת גופת המחבל יכולה להוות קלף מיקוח כנגד ארגוני הטרור: "קיים אינטרס ציבורי רב בשמירת גופתו של מחבל שהיה כה בכיר בארגוני הטרור, לא רק משום מניעת הפיכתו למעין 'קדוש מעונה' בלוויה ראוותנית, אלא גם בשל המשקל שיינתן להשבתו בעסקאות עתידיות מול ארגוני הטרור, בתמורה להשבת בנינו. באירועים ממין זה קיים עניין ציבורי בין-לאומי, ולכן קיים החשש כי שיקולים של ביטחון הציבור, הרתעה, סבלם של המשפחות השכולות ועסקאות שבויים עתידיות, יידחו כולם בשל הרצון לפעול בחופזה במעין מחווה הומניטרית ה'מצטלמת טוב' בזירה הבין-לאומית. על כן, קיימת דחיפות רבה בקיום דיון בעתירה לגופה, על-מנת לאפשר דיון מעמיק בו יינתן המשקל הראוי לשיקולים האמורים, עובר להעברת הגופה לקבורה ארעית כמבוקש".

בעתירתם טענו עורכי הדין כי קיום לוויה למחבל הינה אירוע מסכן חיים העשוי להגביר את הטרור כנגד אזרחים ישראלים: "ידוע ומפורסם הוא, כי לוויות של מחבלים משמשות ככלי להצגת כוח ושילהוב ההמון. הגופות נישאות על כפיים, לקול קריאות הסתה מצד ההמון. דגלי ארגוני טרור מונפים, ובכירי הארגונים נושאים דברים. כל זאת, למול עיניהם של מאות צעירים השומעים על היות המחבל מעין "קדוש" שזוכה לכבוד זה בשל מעשיו .לוויה של מחבל בסדר גודל שכזה, מהווה אירוע מסכן חיים ממש. שכן, הלווייתו צפויה להיות הלווית בכיר, כזו שתמשוך את הארגונים להעניק לו כבוד מלכים ולאלפים רבים ליטול בה חלק. אין כל ספק, כי באירוע ממין זה ישולהבו הצעירים עד שירתח דמם של חלקם ויבקשו למצוא את ההזדמנות ללכת בדרכו של אותו "קדוש" שנדמה בעיניהם כמי שנפל על חרבו במלחמה על עמם. אנו מבקשים מביהמ"ש הנכבד להפוך את הצו על תנאי למוחלט, תוך קביעה כי אין להשיב את גופת המחבל למשפחתו, וכי יש לקוברו בקבורת ארעי בשטחי מדינת ישראל".

העתירה נחתמה באזכור הצגת נשקו של הלוחם הדר גולדין הי"ד ע"י מנהיג חמאס עזה, יחיא סינוואר, בשבוע שעבר: "אנו עומדים מול ארגון רצחני וצמא-דם, שעושה שימוש ציני בגופתו של חייל צעיר ובנשק שניטל ממנו אחר רציחתו. חשוב שנשמר את היכולת להגיע לשולחן המשא-ומתן כשבידנו גופות בעלות ערך, מבלי להציג את חפציהן לראווה או לעשות בהם שימוש ציני שכזה. בכל זאת, לבוא בלא-כלום למול ארגון שכזה אי אפשר".

כזכור, האסיר הביטחוני נאסר אבו חמיד מת היום בבית החולים אסף הרופא, לאחר שחלה במחלת הסרטן. אבו חמיד הוא ממייסדי גדודי חללי אל-אקצה, וכבר במהלך חודש ספטמבר האחרון החל קמפיין מצד הפלסטינים שקרא לשחררו בשל מחלתו. הפלסטינים האשימו את ישראל במותו של האסיר, וטוענים ל"רשלנות", על אף שקיבל טיפול. על אבו חמיד, שנחשב  ל"יד ימינו של ברגותי", נגזרו בדצמבר 2002 שבעה מאסרי עולם מצטברים ו-50 שנות מאסר נוספות בגין פעולות טרור. 

משפחות שכולות מחבל בג"ץ נאסר אבו חמיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד