כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הפתעה בעיר החרבה

נס פך השמן: החנוכיה שרדה בין ההריסות והגוי הדליק את הנר

חנוכייה אוקראינית מזכירה ש"מעט אור מפזר הרבה חושך". במוצאי שבת האחרון שלפו פועלים חפץ כלשהו מפסולת של הריסות בית כנסת, עד מהרה היא התגלתה כחנוכיה גדולה ממתכת שפיארה פעם את בית הכנסת, החנוכיה שרדה איכשהו את השריפות העזות שהרסו את הבניין

נס פך השמן: החנוכיה שרדה בין ההריסות והגוי הדליק את הנר
נס חנוכה במריופול צילום: Chabad.org

בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה: כמעט ולא נותר דבר ממריופול, העיר התעשייתית האוקראינית שנמחקה בחודשי המלחמה הראשונים. התיאטרון של העיר, שבו נהרגו כ-300 בני אדם נמחק בתקיפה אווירית בחודש מאי. בתים, חנויות, בתי מלון ופארקים נעלמו גם הם. הכל הפך לעיי חרבות. גם בית הכנסת הבודד של מריופול לא שרד מלבד חזית הבנין.

אבל במוצאי שבת שלפו פועלים משהו מהפסולת, החנוכיה הגדולה ממתכת שפיארה פעם את בית הכנסת, ששרד איכשהו את השריפות העזות שהרסו את הבניין ונמצא יום לפני חנוכה, כך מדווח אתר Chabad.org.

החנוכיה שנמצאה

הידיעה על התגלית המופלאה התפשטה במהירות בקרב חברי הקהילה היהודית של מריופול - גברים ונשים שחוו אובדן של חברים, שכנים ואהובים, שלא לדבר על העיר שפעם כינו בית, וכעת הם גולים במקומות מסביב לעולם.

"יש תחושה של רגש גדול בקהילה שלנו", אמר הרב מנדל כהן, מנהל בית חב"ד ממריופול והרב היחיד בעיר מאז 2005. "התחושה הכללית היא שאנחנו עדים לרעיון שקצת אור מפיג הרבה חושך".

במשך שנים פעל בית הכנסת של כהן מתוך המרכז הקהילתי היהודי במריופול. זמן קצר לפני המלחמה, כשהחיים היהודיים בעיר החוף המשיכו להתרחב, חיפש הרב מקום גדול יותר ושכר מקום גדול לבית כנסת בבניין במרכז העיר, תוך שימוש בבניין הישן לאחסון, שני המבנים נהרסו.

הריסות בית הכנסת.

ההודעה שקיבל הרב כהן במוצאי שבת הגיעה מאנדריי, הבעלים הלא יהודי של הבניין שבו שכן בית הכנסת החדש. "כפי שאתה בוודאי יודע, נותרו רק קירות הבניין, כל השאר נשרף והתמוטט", כתב לרב, "שכבה של פסולת נוצרה בקומת הקרקע בעובי של כמעט 70 ס"מ, זה עתה סיימנו לפנות הכל ומצאנו את החנוכיה הגדולה, החנוכייה של מריופול".

אנדריי התרגש מאוד מהגילוי, ואמר לרב שהוא שומר אותו כדי שיוכל להחזיר אותה לבית הכנסת החדש במריופול כשיגיע העת. הרב הודה לאנדריי על הכבוד והאכפתיות שגילה לסמל היהודי בעל שמונת הקנים. "לא עשיתי שום דבר מיוחד, רק מה שיכולתי ומה שהייתי צריך", כתב בחזרה. "הסיפור הזה הוא לא עלי - הוא סיפור על אלוקים ועל נס".

בית הכנסת בתפארתו עם החנוכיה לפני המלחמה

אנדריי לא האמין שהחנוכיה שרדה. "אני בעצמי ראיתי את החנוכיה שם, והעובדה שהיא לא נהרסה זה באמת נס", הוא ציין שעובדים פינו את הבניין במשך חודש ויכלו בקלות לזרוק אותו החוצה יחד עם כל המתכת שהם הוציאו.

"נראה לי שנכון יהיה להדליק נרות בחנוכייה גם בחג הזה", כתב אנדריי לרב כהן. "אתה תגיד לנו איך לעשות את זה, אנחנו נעשה את זה". וזה מה שקרה. הרב כהן הסביר לאנדריי כיצד להדליק את חנוכיית הנס, והוא הדליק אותה במרפסת ביתו במריופול.

החנוכיה שהודלקה על ידי אנדריי.

הרב כהן, אשתו אסתר וילדיהם היו למרבה המזל מחוץ למריופול כשהמלחמה החלה בפברואר, ועשו כל שביכולתם בכל החודשים שחלפו מאז כדי להציל ולדאוג ליהודי מריופול שנותרו בחיים. הרב כהן לא נח במהלך הקרבות הקשים ביותר של המלחמה, כשמריופול הפכה לבית קברות המוני, ארגן הובלות מחוץ לעיר וסידור לפליטים. הרב מעריך שנותרו כ-70 משפחות מהקהילה בעיר ההרוסה, והוא שולח להן באופן קבוע אספקת מזון ותרופות.

אנדריי הוא כעת שומר החנוכייה של מריופול. ביום ראשון בערב הוא שלח לרב תמונה של החנוכייה במרפסת שלו, נר אחד מאיר את הלילה החשוך. הוא כתב: "הסיפור הזה עוסק באמונה ותקווה".

חב"ד מלחמת אוקראינה רוסיה חנוכיה מריופול הדלקת נרות חנוכה הדלקת נר חנוכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד