כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
סגירת מעגל

הדלקת נר חנוכה בטירה בה נרצחו 150 יהודים

אתר הטבח הקטלני ביותר ביהודים בהיסטוריה הבריטית קיים טקס הדלקת נר חנוכה. הטקס התקיים בתוך מגדל קליפורד של העיר יורק, בו נהרגו 150 יהודים במאה ה-12. הדלקת נר חנוכה הייתה מרגשת במיוחד והיא הראשונה בתולדות מגדל קליפורד

הדלקת נר חנוכה בטירה בה נרצחו 150 יהודים
אילוסטרציה צילום: pixabay

האתר הידוע לשמצה של הטבח הקטלני ביותר ביהודים בהיסטוריה הבריטית אירח הדלקת חנוכה מרגשת. ב-16 במרץ 1190, סדרה של מהומות אנטישמיות הובילה למותם של כל הקהילה היהודית של העיר יורק שמצאה מקלט בטירה שבה עומד כיום מגדל קליפורד. הטרגדיה עומדת כאחד הפרקים האפלים ביותר בהיסטוריה הבריטית.

ביום ראשון בערב השתתפו עשרות אורחים, כולל סגן ראש העיר כריס קולוויק וסמל ארפן ראהוף, ממשטרת צפון יורקשייר, בחגיגת הדלקת נר חנוכה מרגשת באתר - הראשונה בתולדות מגדל קליפורד. משטרת צפון יורקשייר פירסמה על כך בחשבון הפייסבוק שלה, וציינה את האירוע כאבן דרך.

בפוסט נאמר: "התכבדנו לארח את חברי הקהילה היהודית המקומית ואורחים מיוחדים לחגיגת חנוכה היסטורית במרכז מגדל קליפורד ביורק. לאתר יש חשיבות מיוחדת לקהילה היהודית, ב-16 במרץ 1190, מגדל קליפורד היה האתר של אחד האירועים הידועים לשמצה בהיסטוריה האנגלית, הטבח של הקהילה היהודית של יורק".

עוד נאמר: "באותה תקופה התפשטה מגמה אנטי יהודית ברחבי המדינה, אשר נוצרה כתוצאה מהתקפה על יהודים בהכתרת המלך ריצ'רד הראשון, השוטרים המלכותיים המקומיים ביורק נתנו הגנה על כ-150 איש מהקהילה המקומית. אולם המון זועם הקיף את המגדל והתכונן לתקוף. רבים מהיהודים שהיו צריכים להיות בטוחים במגדל המגדל נטלו את חייהם (העדיפו למות על קידוש השם ולא להתנצר) במקום להירצח על ידי ההמון שהציע ביטחון לכל מי שבפנים שיסכים להתנצר. עם זאת, זה היה שקר ומי שעזב את המגדל נרצח".

בהתייחסו לאירוע אמר סמל ראהוף: "אני רוצה להודות לכל מי שהתמודד עם הטמפרטורות הקרות והגשם והגיע כדי להפוך את חגיגת החנוכה שלנו בתוך מגדל קליפורד לאירוע כל כך מיוחד ובלתי נשכח. בהתחשב באירועי שנת 1190 וגם באירועי רדיפה ושנאה שמתרחשים ברחבי העולם עכשיו, חשוב שנתכנס לציון אירועים כמו חנוכה. זה נותן לנו הזדמנות ללמוד יותר על התרבות והאמונות של אחרים, להעמיק ולחזק את מערכות היחסים שלנו".

עוד אמר, "אני אסיר תודה להפליא גם לארגון English Heritage כשומרי המגדל על כך שתמכו באירוע ונתנו לנו גישה לאתר ההיסטורי. אני רוצה לאחל לכל החוגגים חג חנוכה שמח ושליו - חג אורים".

בריטניה חנוכיה אנטישמיות בבריטניה משטרת בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד