כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ממשיך לעלות

רשות החשמל: תעריף החשמל יתייקר ב-8.2%

רשות החשמל עדכנה כי לקראת החודש הבא תעריף החשמל יתייקר ביותר מ-8%. ההערכה היא כי העלייה הנוכחית תגרום לגל התייקרויות נוסף של מוצרים רבים

רשות החשמל: תעריף החשמל יתייקר ב-8.2%
חשבון חשמל צילום: חברת החשמל

לקראת השנה האזרחית החדשה: רשות החשמל הודיעה היום (רביעי) על עלייה בתעריפי החשמל לשנת 2023, ועל עדכון בסיס התעריף למקטע הייצור לחברת החשמל עבור השנים 2027-2022. בהתאם להחלטות, התעריף לצרכן ביתי מייצג צפוי לעלות בכ-8.2% והוא צפוי להיכנס לתוקף ב-1.1.2023. ההערכה היא כי העלייה הנוספת במחיר החשמל צפוי לגרור גל עליות נוסף של מחירים בשירותים ומוצרים רבים.

ההחלטה על עדכון מודל חישוב עלויות הייצור לחברת החשמל מורכבת ממספר רב של שינויים וביניהם הפחתה של 35% בשיעור התשואה המוכרת לחברת החשמל על ההון העצמי, כך שתעמוד כעת על 6.8% במקום 10.4%, החוסכת כ-250 מיליון שקלים בשנה; הפחתת תשלומי הצרכנים עבור עלויות התפעול, ההנהלה ומטה החברה, בשווי של כ-150 מיליון ש"ח בשנה; שינוי שיטת ההחזר להון, כך שתיפרש על שנים רבות יותר, תוך הקטנת הנטל השנתי על הצרכנים בשווי של כ-750 מיליון ₪ בשנה ועוד. כמו כן, החלת ההחלטה משנת 2022 מאפשרת את קיזוז החוב בגין הפחם כך שירד מ-4 מיליארד שקלים לכ-2.5 מיליארד שקלים.

עליית המחיר הייתה פתוחה לתגובות הציבור, ובמקרים רבים אף יש שינוי מסוים כלפי מעלה, זאת בהתאם להתנגדויות. אך בהחלטה הנוכחית של רשות החשמל נדחו הבקשות להורדת ההתייקרות, כמו לדוגמה ההצעה של התאחדות התעשיינים, שהציעה לייקר את החשמל בפחות מ-3%, ולממן את ההפרש ממכירת תחנת הכוח אשכול, אשר צפויה להכניס 4-6 מיליארד שקלים. בהתאחדות נימקו את הצעתם בכך שבתקופה משברית כמו בעת הנוכחית, יש היגיון בפריסת ההעלאה, שכבר עומדת מתחילת השנה על יותר מ-20%.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, הגיב על העלייה השנייה ברציפות בתעריף החשמל, ומסר כי, "העלאת תעריף החשמל נעשתה מבלי שניתן לציבור הזכות לערער על ההנחות המוטעות שהובילו להעלאת התעריף, במסגרת שימוע ציבורי מסודר. כמו כן העלאה זו בוצעה לאחר שברשות החשמל הבטיחו שלא להעלות את התעריף, ולאחר שראש הממשלה הנכנס הבטיח גם כן להקפיא את תעריף החשמל".

תומר הוסיף, "אולם כפי שהציבור רואה לבד, אין קשר בין ההבטחות היפות לבין המציאות. למרות שהצענו פתרונות רבים למניעת העלאת התעריף, ברשות החשמל בחרו שוב להקפיץ את מחירי החשמל, הגבוהים גם כך. העלאה זו מהווה פגיעה קשה בציבור ובעסקים בישראל, בתקופה קשה גם כך שבה כולנו סובלים מגל ההתייקרויות. החלטה אומללה של רשות החשמל, לא כך נלחמים ביוקר המחייה. אנו מקווים שהממשלה החדשה תעמוד בהבטחות ראש הממשלה הנכנס ותמצא דרך לבטל את עליית תעריף החשמל".

 

חברת החשמל עליות המחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד