כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
תמיכה איתנה

יועץ הממשלה: בתי ספר חייבים ללמד על אנטישמיות נגד חרדים

בתי ספר בבריטניה צריכים ללמד על אנטישמיות נגד חרדים כחלק ממהלך רחב יותר להתמודדות עם שנאה אנטי-יהודית, כך אומר יועץ ממשלתי בכיר | בבריטניה היו 2,255 תקריות שנאה נגד יהודים ב-2021 עלייה של 34% לעומת 2020

יועץ הממשלה: בתי ספר חייבים ללמד על אנטישמיות נגד חרדים
לורד ג'ון מאן בביקור בקהילות החרדיות בלונדון צילום: באדיבות המצלם

לורד ג'ון מאן, יועץ למאבק באנטישמיות של בריטניה, קורא לשרים לעבוד עם הרשתות החברתיות כדי למגר את השנאה ברשת. דבריו מגיעים לאחר דיווחים על תקריות אנטישמיות שהגיעו לשיא בבריטניה בשנה האחרונה. הממשלה הודיעה שהיא תתמוך בבתי ספר שילמדו על אנטישמיות. השואה היא חלק חובה מתוכנית הלימודים בבתי ספר תיכוניים בבריטניה, אבל למידה על אנטישמיות מודרנית נגד חרדים לא קיימת.

"המאמצים לקדם תוכנית לימודים מגוונת יותר המשקפת את מורשת הקולוניאליזם, תכיר בכך שיש לטפל בכל צורות הגזענות", נכתב בדו"ח. הדו"ח הביא ראיות המצביעות על כך שמתוך יותר מ-600 תקריות אנטישמיות בבריטניה לאחר מבצע של ישראל בעזה ב-2021, רבע מהתקריות התרחשו בבתי ספר ובאוניברסיטאות.

מהדו"ח עולה כי 2,255 תקריות שנאה נגד יהודים התרחשו ב-2021, עלייה של 34% לעומת 2020. יותר ממחצית מהתקריות היו בלונדון עם 1,254 מקרים, מה שהופך אותה לשנה הגרועה ביותר שנרשמה אי פעם בעיר. "לא מספיק ללמד על השואה", נכתב בדו"ח, מחברי הדו"ח קראו לשרים להבטיח מימון לבתי ספר כדי ללמד על שנאה אנטי-יהודית עכשווית.

לורד ג'ון מאן בביקור בגולדרס גרין עם ר' יואל פרידמן יו"ר ארגון 'פינטר טראסט'

לורד מאן, חבר פרלמנט לשעבר של הלייבור, הפך ליועץ עצמאי הראשון של בריטניה בנושא אנטישמיות בשנת 2019. הדו"ח שלו, Anti-Jewish Hatred, נבע מהתגברות התקריות המדווחות של פשעי שנאה נגד יהודים חרדים בבריטניה. לדבריו, המדיה החברתית "הובילה לעלייה אקספוננציאלית בשנאה מקוונת ושקריות המגיעות לקהל המוני בכל הגילאים עם אמצעים מוגבלים להגבלה או הבהרה במיוחד נגד חרדים".

"ההתפשטות ההולכת וגוברת של אנטישמיות בקרב צעירים צריכה להיות עניין של דאגה עמוקה לכולנו, לא מעט משום שהיא מובילה לעתים קרובות לפשעי שנאה ואלימות כלפי חברי הקהילה החרדית, כולל תלמידי בית ספר, בדגש על ילדים חרדים שקל לזהות אותם כיהודים לפי הלבוש".

יואל פרידמן, יו"ר ארגון 'פינטר טראסט' שמשמיע את קולם של הקהילות החרדיות בבריטניה, ומתנהל מול התקשורת בכל הנוגע לייצוג הקהילות החרדיות, סייע ללורד עם נתונים לגבי הדו"ח. פרידמן פרסם דברי תודה ליועץ המיוחד.

סמל ארגון 'פינטר טראסט'

"שמחנו לסייע לדו"ח של לורד ג'ון מאן על אנטישמיות. אנו מודים לו על שדיבר איתנו על הדרכים הספציפיות שהוא רוצה לפעול בגלל שנאה נגד חרדים שהקהילה שלנו מושפעת, אנו תומכים מאוד בהערות הדו"ח שהוא פרסם, והצורך של התקשורת להבין טוב יותר את הקהילה החרדית. פרסום של סטיגמות קיימות או חדשות על חרדים מזיקים מאוד וזו הסיבה שאנו עובדים באופן פעיל עם התקשורת כדי לשפר את הבנתם של הקהילה שלנו".

בדו"ח נאמר עוד כי למרות שהדיווח על תקריות שנאה אנטישמיות הגיע לרמות שיא בשנת 2021, הראיות לדו"ח מצביעות על כך שהמספר האמיתי היה גבוה יותר, בארגון 'פינטר טראסט' מאמינים כי מדובר בנושא מדאיג במיוחד בקהילה החרדית.

ארגון 'פינטר טראסט' הפנה את תשומת ליבו של היועץ לדוגמאות של סיקור עיתונאי, כולל הכותרת המטעה ביותר של עיתון "ראש הממשלה מגנה נישואים בכפייה של חרדים", כותרת ששימשה להפצת מידע כוזב כי "נשים ונערות מדוכאות ואומללות בתוך הקהילה החרדים" וכך לעודד שנאה נגד חרדים. אנשי הארגון הבהירו ליועץ כי יש מושג חדש של "אנטישמיות נגד חרדים" בעיקר כי "קל לזהות אותם לפי הלבוש", היועץ שביקר לאחרונה בקהילות החרדיות בשכונות השונות בלונדון, הבהיר כי הוא לוקח זאת לתשומת ליבו.

הארגון ציין שאנשים חרדים מותקפים בגלל אמונתם, ולפעמים בגלל התרבות. התמקדות התקשורת בדיכוי לכאורה של נשים ונערות חרדיות, השמצות על "מנהיגות רודנית" עם פרסום מגמתי ושקרי כי "ילדים קיבלו חינוך לא בטוח ולא תקני", ו"קהילה שמתנערת מהחברה המודרנית עם עוני ונזקקת לרווחה".

הארגון הוכיח ליועץ כי "עמדות חילוניות והומניסטיות הפכו דומיננטיות הרבה יותר", ובהקשר זה, "אנשים חרדים והנורמות שלהם כגון הלבוש או אורח חיים הובלטו כ"קיצוניים", "נחשלים" ו"חסרי סובלנות". והעובדה שהחרדים עם הבדלים ניכרים במראה ובפרקטיקה התרבותית, הקהילה החרדית מושכת רמה גבוהה של אנטישמיות בהשוואה ליהודים אחרים.

אנטישמיות בבריטניה חרדים הרב יואל פרידמן לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד