כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
חוסר אמון מופגן

פרסום ראשון: הציר שנרקם בין השותפות כדי למנוע הפרות של נתניהו

השותפות החדשות של נתניהו שחוששות מאוד כי הוא לא יעמוד בהבטחותיו בנושאים בהם נוסח ההסכם נותר פתוח כמו החקיקה המשפטית וחוק הגיוס, רקמו ציר משותף ביניהם שיבטיח כי נתניהו יממש את הבטחותיו בהמשך | בין הצדדים סוכם כי כל מפלגה תתמוך בדרישותיה של האחרת

פרסום ראשון: הציר שנרקם בין השותפות כדי למנוע הפרות של נתניהו
סמוטריץ' ונתניהו במליאה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הדבר הבולט בממשלה שתושבע כבר בשבוע הוא החשדנות וחוסר האמון המופגן של השותפות הקואליציוניות בראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. ניסיון העבר עם נתניהו מלמד שהוא אינו מרבה לעמוד בהסכמים עליהם התחייב, מה שאף הוביל את השותפת לבצר את דרישותיהם בחקיקה. לפיכך, ראשי הסיעות הדתיות בכנסת סגרו ביניהם על ציר משותף שיבטיח את קיומם של הרפורמות המשפטיות ונושאים נוספים שבהסכמים הקואליציוניים שנחתמו נותרו מעורפלים.

שני נושאים עקרוניים מטעם השותפות לקואליציה לא סוכמו בברור בהסכמים שנחתמו: הראשון, היא הרפורמה המשפטית ובראשה פסקת ההתגברות, והשני, הוא נושא מהותי עבור החרדים: חקיקת חוק הגיוס, בו לא הגיעו לסיכום על נוסח ברור מול הליכוד בהסכם שנחתם.

נושא חוק הגיוס נדחק לקראת העברת התקציב לשנת 2023, ונאמר כי אי-העברתו תסנדל את העברת התקציב. החרדים מתעקשים לחוק גיוס שלא יכלול יעדים או סנקציות; בנושא פסקת ההתגברות לא נקבע איזה חוק יעבור, באיזה רוב יוכלו להתגבר על פסילת חוק של בג"צ וכן לא ברור מתי ואם בכל תהיה חקיקה כזו.

לצורך כך, וכדי להבטיח את האינטרסים, סיכמו ראשי הסיעות הדתיות בכנסת, המהוות יחד חצי מהקואליציה (32 נציגים) על ציר משותף במסגרתו החרדים מחד יתמכו בדרישות של מפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית בנושא הרפורמות המשפטיות, ואלה בתורן יתמכו בדרישות החרדים בנושא חוק הגיוס.

לפי הציר שרקם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שאר השותפות, עוצמה יהודית, ש"ס ויהדות התורה יגבו זו את זו בנושאים שסיכמו, בכך הם מתכוונים שלא לוותר לנתניהו בנושא חקיקת פסקת ההתגברות, וגם יוודאו כי חוק הגיוס שיבוא להצבעה יהיה בנוסח המקובל על החרדים.

משא ומתן קואליציוני בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד