כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
חנוכה בברדיטשוב

סביבונים בעלטה וחנוכיה בשלג המקפיא

המלחמה באוקראינה לא הצליחה לשבש את חג החנוכה בעיר האוקראינית ברדיטשוב | למרות החושך והקפור המקפיא – השליח החב"די הרב טאלר משדר עסקים כרגיל ומתאמץ להאיר את לבבות היהודים המעטים שנותרו בעיר. תיעוד מרגש

סביבונים בעלטה וחנוכיה בשלג המקפיא
חנוכה בברדיטשוב צילום: באדיבות המצלם

בימים כתיקונן, העיר האוקראינית ברדיטשוב משמשת כמוקד עליה לרגל במשך כל ימות השנה. ציונו של הסניגור רבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע שממוקם בבית העלמין העתיק במרכז העיר - מושך אליו רבבות יהודים מכל העולם. כיום, בעיצומה של מלחמת אוקראינה – רוסיה, המקום שומם כמעט לחלוטין.

למרות המנוסה ההמונית, השליח החב"די המקומי הרב משה טאלר ובני משפחתו נותרו בעיר ובימים אלו – ימי החנוכה הם מנסים בכל כוחם להאיר את לבבות היהודים שנשארו בביתם.

בחוץ אפילה וחושך כבר משעות אחר הצהרים ושעות רבות אין חשמל וחימום בבתים. למרות הקור המקפיא השורר ברחובות – הרב טאלר פועל כאילו היו אלו הימים העליזים של אוקראינה, מחלק אוכל ותרופות לנצרכים ומדליק בכל ערב בימי החנוכה את חנוכת הענק בכיכר המרכזית.

"המצב תחת המלחמה מאוד מאוד קשה", אומר הרב טאלר ל'בחדרי חרדים', "רוב התושבים שהיו גרים פה – ברחו ממזמן, נשארנו אנחנו ועוד מעט, ביניהם יהודים מבוגרים שאין להם לאן ללכת וגם אין להם יכולת לברוח, נשארנו פה בשבילם".

לדבריו, "ביום יום יש לנו הרבה מאוד אזעקות, הן מפתיעות אותנו במשך כל היום, ואי אפשר לדעת מתי הן יגיעו ומתי נאלץ באמצע היום לברוח ולחפש מחסה מהטילים. כל הזמן אנחנו מתפללים שאף אחד לא יינזק. בשונה מישראל לנו אין מערכת של כיפת ברזל, כל טיל יכול למחוק משפחות שלימות ולהרוס בניין שלם. כאן אנחנו בוטחים רק בקדוש ברוך הוא ובזכות של הצדיק רבי לוי יצחק מברדיצ'וב זי"ע שטמון כאן, ואת זה יודעים גם הגויים – גם הם אומרים שהצדיק שומר על העיר ומגן עליה, ראש העיר אמר את זה בפומבי".

עוד מספר הרב טאלר בראיון ל"בחדרי חרדים": "החושך מתחיל כאן בשעה שלוש – ארבע אחר הצהרים, אין תאורת רחוב. בעקבות ההפצצות - יש חוסר גדול בחשמל וזה משפיע על כל היומיום שלנו כאן. בחלקים נרחבים ביום אין חשמל לסרוגין, ואנחנו מתארגנים כמה שאפשר מראש".

"כעת יש בחוץ מינוס 10, קפור מקפיא", הוא מוסיף לתאר את החיים תחת האש הרוסית, "והעובדה שאין חשמל אומרת שאין לנו דרך לחמם את הבית. התרגלנו שישנן שעות ארוכות שאין לנו חימום בבתים הקפואים. גם המים לא מגיעים ללא חשמל וגם עם מים צריך להתארגן מראש. אבל אנחנו בוטחים בקדוש ברוך הוא".

"הכוח שלנו מגיע כשאנחנו רואים את דמותו של הרבי מליובאוויטש ואת הבקשה שלו להאיר את האור בכל מקום ובכל זמן. זה מה שמעניק לנו את הכוחות ואת המוטיבציה. ואנחנו רואים את זה ממש בחוש, בפרט כעת בחג החנוכה. אנחנו מדליקים את החנוכייה בכל ערב בכיכר המרכזית וזה פשוט מעניק כוח לאנשים שנשארו פה, להתמודד עם הקושי", אומר הרב טאלר.

"כל עוד אנחנו יכולים – נשאר כאן", משיב הרב טאלר לשאלה אם הוא מתכנן להישאר שם, לדבריו, "יש לנו מטרה אחת: לסייע ליהודים ולהאיר להם את החיים ואת זה נעשה עד ביאת המשיח ועד שכולנו נראה את הגאולה השלימה. כמובן, שאנחנו לא מפסיקים להתפלל שהמלחמה באוקראינה תסתיים, כי הרבה מאוד יהודים סובלים סבל גדול", הוא מוסיף.

התיעוד מרגש ממחיש את חג החנוכה בעיר ברדיטשוב, תחת עלטה וחשיכה. ילדי משפחת טאלר מציירים סביבונים לאור עששית ואביהם מדליק את חנוכיית הענק על רקע השלג הלבן והקפוא.

ברדיטשוב חנוכה מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד