כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הדלקה בלתי צפויה

מראות שטרם נראו: הדלקת נרות חנוכה בחסות הוותיקן

לראשונה בפולין וייתכן שגם בעולם הנוצרי כולו – הודלקה חנוכייה בחסות הכנסייה ושליחיה בפולין. אתר הבית של הוותיקן דווח על הדלקת נרות באוניברסיטה הקתולית של לובלין, הקרויה על שמו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני

מראות שטרם נראו: הדלקת נרות חנוכה בחסות הוותיקן
החנוכייה בחזית האוניברסיטה צילום: אוניברסיטת KUL, מרכז השל, לובלין

חנוכה השנה מספק לרשתות החברתיות תמונות של הדלקת נרות מכל מיני מקומות בעולם. החל מהבית הלבן, או משכנו של נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר, שם הדליקו נרות חנוכה בחנוכיית פוזנר, או בקייב הנמצאת תחת מתקפת רוסיה, שם הודלקה החנוכייה הגדולה בעולם גם במהלך הקרבות ובתוך האפלה מסביב, אחרי שהושבתו תשתיות החשמל והאנרגיה ברוב חלקי המדינה, אתר הבית של הוותיקן מדווח על הדלקת נרות באוניברסיטה הקתולית של לובלין, הקרויה על שמו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני. כך מפרסם בפוסט מיוחד מאיר בולקה ב"זירת הבלוגים" של אתר 'זמן ישראל'.

אחד האירועים המרגשים והמיוחדים יותר היה הדלקת הנרות באוניברסיטת KUL הפולנית שבלובלין. אוניברסיטת KUL היא מהאוניברסיטאות הגדולות של פולין. חודשים האחרונים הוקם שם מכון מחקר חדש בשם "מרכז השל" על שמו של הרב אברהם יהושע השל, מראשי רבני ארצות הברית וצאצא של אחד האדמורים החשובים של פולין.

הרב אברהם השל נולד בוורשה בתחילת המאה הקודמת והוא היה נצר לגדולי רבני פולין, וביניהם האדמו"ר "האוהב ישראל" מאפטא (אופטוב) ו"הבעל שם טוב" מייסד תנועת החסידות.

הרב השל היה פרופסור לאתיקה ומיסטיקה, פילוסוף וחוקר מחשבת ישראל בעל שם. הוא היה מקובל על פילוסופים, מחברים ומשוררים רבים כיוון ששילב בין המסורת היהודית ללימודי הגות שונים.

בטרם פרצה השואה הצליח הרב השל לחמוק ללונדון ואחר כך היגר לארצות הברית, שם קבע את מושבו והיה פעיל נלהב לזכויות האזרח (היה ממקורבי מרטין לותר קינג) והמאבק נגד מלחמת וייטנאם. הרב השל בלט בהקמת גשר בין היהדות לנצרות.

ההחלטה של אוניברסיטת KUL להקים מרכז מחקר ללימודי התנ"ך על שמו של הרב השל ובחסות הוותיקן, הייתה ללא ספק צעד סמלי המעיד על רצונה של הכנסייה לתחזק את הגשר בין הדת היהודית לנצרות. אבן נוספת בבניית הגשר הייתה הדלקת נרות החנוכה בטקס מרשים ומרגש.

החנוכייה הוצבה בחזית הבניין הראשי של האוניברסיטה וטקס הדלקת הנרות נעשה במשותף עם נציגים יהודיים ובישופים מראשי האוניברסיטה וחברי המועצה העליונה של הקתדרלה בלובלין.

בין המשתתפים בלטו הכומר פרופסור מירוסלב ורובל, חוקר ידוע של שפת הארמית ומי שתרגם את תרגום אונקלוס משפת המקור לפולנית, והבישוף מירוסלב סיסלו, המכהן כיו"ר הוועדה לדיאלוג עם היהדות מטעם ועידת הבישופים הפולנית. הם הדגישו בפני האורחים את חשיבות הדיאלוג בין הדתות.

מאיר בולקה חוקר ומגלה בשנים האחרונות את מזרח אירופה ובמיוחד את פולין. כבר 10 שנים על הקו בין פולין לישראל ועדיין לא גילה אפילו 10% מהסיפורים של יהדות אירופה לפני השואה ולאחריה. הופך כל אבן, מאתר כל פיסת מידע ומנסה להוציא את האמת לאור, גם אם היא כואבת. במסגרת עיסוקו פועל לשימור המורשת היהודית ועוסק בשימור אתרי מורשת יהודיים. לעיתים גם נאבק באנטישמיות, בעיקר זו הדיגיטלית.

 

חנוכה פולין בישוף וותיקן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד