א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
"שותפים לחשש מאיראן"

שגריר האיחוד: נאבקים באנטישמיות ומגנים את הטרור הפלסטיני

שגריר האיחוד האירופי בישראל מדבר בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' על המאבק נגד אנטישמיות במדינות אירופה, מתייחס לטרור הפלסטיני והגינויים נגד ישראל, לסוגיית הגרעין האיראני - ומה יקרה אם ישראל באמת תתקוף, וכן לשיתוף הפעולה עם חברי הממשלה החדשה | ריאיון

שגריר האיחוד: נאבקים באנטישמיות ומגנים את הטרור הפלסטיני
שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב צילום: באדיבות המצלם

דימיטר טזאנצ'ב, יליד בולגריה, הוא שגריר האיחוד האירופי בישראל מאז ספטמבר 2021. לפני כהונתו הנוכחית, כיהן כשגריר בולגריה בישראל ב-1996 וכן בין השנים 2008 ל-2010. "מאז ומתמיד התעניינתי במזרח התיכון. כבחור צעיר למדתי ערבית והיסטוריה ופוליטיקה של המזרח התיכון באוניברסיטת סופיה וגם עבדתי כעורך מדור השידור בערבית ברדיו הלאומי הבולגרי. מאז אזור זה של העולם תפס מקום מיוחד בלבי", הוא מספר.

השגריר מספר על שלל תפקידיו באזור: "בשנת 1996 הגעתי לתל אביב לתפקיד הדיפלומטי הראשון שלי כסגן ראש המשלחת של בולגריה. בשנת 2008 חזרתי לישראל, הפעם כשגריר בולגריה. בין לבין שימשתי כמזכיר מדיניות החוץ של נשיא בולגריה, כשגריר ארצי באו"ם ובארגונים בינלאומיים אחרים בז'נבה, וכדובר משרד החוץ בסופיה".

לדבריו, "בספטמבר 2021 התרגשתי להצטרף לשירות החוץ של האירופי כדי להיות השגריר החדש של האיחוד האירופי בישראל. קיבלתי על עצמי את התפקיד הזה בציפייה רבה, מודע לאחריות הרבה המוטלת על כתפי אך נחוש בדעתי לפעול ללא לאות לשיפור היחסים הדו-צדדיים לטובת חברותינו".

מבחינת האיחוד האירופי, ביטחון ישראל אינו נתון למשא ומתן. "יחד עם זאת, אנו נשארים מחויבים לפתרון שתי המדינות עם מדינה פלסטינית עצמאית, דמוקרטית, בת קיימא ורציפה, שחיה לצידה של ישראל ושכנותיה האחרות בשלום ובביטחון. אני מאמין ששלום אפשרי ומצפה לתרום למאמצינו המשותפים לבנות מחדש תהליך פוליטי משמעותי".

לדברי השגריר, "כמו בכל מערכת יחסים בריאה, מדי פעם מתעוררים חילוקי דעות. אבל אני בטוח שכל הישראלים שותפים לאמונה שלי שקשרים חזקים בין האיחוד האירופי וישראל חשובים מאוד לשני הצדדים. אעבוד ללא הרף כדי לחזק עוד יותר את מערכת היחסים שלנו".

שאלנו את השגריר: האיחוד האירופי פעל בשנה האחרונה בעוצמה במלחמה נגד אנטישמיות באירופה, כולל לחנך את הדור הצעיר באירופה על השואה ועל אנטישמיות. אני מסקר כל הזמן סיפורים באירופה על אנטישמיות ואני יודע שהאיחוד האירופי עושה עבודה טובה מאוד. האם השגריר יכול בבקשה לספר מה עשה האיחוד האירופי ואם הושג משהו במאבק באנטישמיות?

שגריר האיחוד השיב: באוקטובר האחרון הציג האיחוד האירופי את האסטרטגיה המקיפה הראשונה שלו למאבק באנטישמיות וטיפוח חיים יהודיים, תוכנית רצינית שזכתה לשבחים ממומחים באירופה, בישראל וברחבי העולם. אסטרטגיה זו מצפה לכמעט 100 פעולות לתקופה של בין 2021-2030, מתוכן יותר ממחציתן החלו וכמה כבר יושמו.

14 מדינות חברות באיחוד האירופי כבר הציגו אסטרטגיות אנטישמיות לאומניות משלהן, ורבות אחרות ילכו בעקבותיה בתחילת השנה הבאה. פעולות ממוקדות צפויות כדי למנוע וכדי להיאבק באנטישמיות, ביטחון, טיפוח חיים יהודיים, זיכרון וחינוך על השואה.

כדי לתת לך רק כמה דוגמאות, אנו יוצרים רשת של שגרירים אירופיים צעירים בנושא השואה שילמדו מניצולים לספר מחדש את סיפוריהם באופן מקוון ולא מקוון. אנחנו גם בתהליך של יצירת רשת של מקומות שבהם התרחשה השואה, כדי להראות שהיא קרתה במקום, ולאנשים הייתה בחירה וחובה לפעול מול שכנים שנודו וגורשו.

המימון יוגדל ל-10 מיליון יורו כדי לתמוך ביוזמות בנושא זיכרון השואה בכל רחבי אירופה. ואנו נשתמש בכל הכלים הזמינים כדי לקרוא למדינות השותפות להילחם באופן פעיל באנטישמיות. האיחוד האירופי ישתף פעולה באופן פעיל עם ארגונים בינלאומיים, בפרט האו"ם, מועצת אירופה ו-OSCE, כמו גם עם ארגונים אזוריים בפעולות משותפות למאבק באפליה ובאנטישמיות.

שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב בהדלקת נר חנוכה

השגריר נשאל: הייתי באירופה, ובהרבה מקומות מסוכן מאוד להסתובב עם כיפה. אני יודע שזה לא נשמע הגיוני אבל אחד המקומות הבטוחים ביותר עבור יהודים להסתובב עם כיפה הוא איחוד האמירויות הערביות ובחריין, שתי המדינות האלה כל כך בטוחות עבור יהודים, יהודים לעולם לא יותקפו בשתי המדינות האלה. באירופה יש הרבה מקומות שבהם מסוכן מאוד ליהודים להסתובב, במיוחד עם סמלים יהודיים כמו כיפה. מה אפשר לעשות בנידון?

שגריר האיחוד האירופי השיב: האנטישמיות למרבה הצער עדיין בעלייה, במצב לא מקוון ובאינטרנט. זה התפוצץ במהלך מגפת הקורונה, והשתנה מאז התוקפנות הצבאית הרוסית באוקראינה והתרחב עם המשבר הכלכלי והאנרגיה. זוהי תופעה רעילה, שאינה תואמת את ערכי הליבה של אירופה, עם אורח החיים האירופאי שלנו. הרעיון שיהודים מפחדים ללכת ברחובותינו עם כיפה או מגן דוד אינו מקובל עלינו. ואנחנו עושים כל שביכולתנו כדי שכל האנשים, כולל אנשים המזדהים בגלוי כיהודים, יוכלו להרגיש בטוחים באירופה.

הבטחת הביטחון לאזרחים היא מעל הכול אחריות של המדינות החברות באיחוד. יש להבטיח את אבטחת הקהילות היהודיות - וכמו בכל ארגון אזרחי, העלויות לא צריכות לחול על ארגוני הקהילה היהודית.

הנציבות האירופית תמשיך לתמוך במדינות החברות ובקהילות היהודיות בחיזוק ההגנה על מקומות פולחן כחלק מתמיכתה בהגנה על מרחבים ציבוריים. הסכום שיועד לכך השנה עמד על 24 מיליון יורו. מה עושים עם הכסף הזה? הנציבות תתמוך בפרויקטים המתמקדים בהגנה על מקומות פולחן, ותערוך בשיתוף המדינות החברות, מיפוי של אמצעי ביטחון והגנה לאומיים קיימים. אנו גם נספק הדרכה על אמצעי אבטחה, כולל ביקור של יועצי אבטחה של האיחוד האירופי במדינות החברות כדי להקים רשת של מאמנים להגנה על מקומות פולחן.

יתר על כן, האיחוד האירופי יגביר את התמיכה המבצעית שלו במדינות החברות והקהילות היהודיות על ידי אספקת הכשרה על אמצעי אבטחה. זה יכלול ביקורים של יועצי אבטחה של האיחוד האירופי במדינות החברות כדי להקים רשת של מאמנים להגנה על מקומות פולחן

שגריר האיחוד האירופי דימיטר טזאנצ'ב בביקור במאפיית מצות

השגריר נשאל: ראיתי שהאיחוד האירופי גינה בחריפות את מתקפת הטרור בירושלים לפני חודש, ואנחנו רואים שהאיחוד האירופי מגבה את ישראל בכל הנוגע ללחימה בטרור, אבל יש לנו הרגשה שכשזה מגיע לגנות את ישראל ואת פלסטינים, האיחוד האירופי תמיד לוקח קודם כל את הצד הפלסטיני בלי לבדוק נכון מה בדיוק קרה, רק שעה או שעתיים או אולי אפילו יום לאחר מכן האיחוד האירופי יכול להכריז על משהו אחר, אבל אתה יודע שהשעה הראשונה חשובה בכל הקשור לרשתות חברתיות והתקשורת, ואם האיחוד האירופי תוקף את ישראל, אם האיחוד האירופי מגנה את ישראל, ואז האיחוד האירופי משנה את ההערה שלהם, זה לא ממש עוזר, למה תמיד להאשים את ישראל לפני שבודקים את המצב?

שגריר האיחוד האירופי: אנו מגנים בחריפות את הטרור בכל מקום ובכל זמן שהוא מתרחש. בנוגע למתקפת הטרור הנוראית בירושלים ב-23 בנובמבר, האיחוד האירופי פרסם הצהרה רשמית ש"מגנה בכל הכוח" את הפיגוע באותו יום שהתרחש. וכעבור יומיים ביקרתי בשבעה אצל משפחתו של אריה ז''ל בהר נוף. אריה היה נער שנהרג בצורה אכזרית ופחדנית כשהיה בדרכו לישיבתו ללמוד תורה. הבעתי לאביו את תנחומינו העמוקים בשם האיחוד האירופי כולו, וחזרתי על כך שאנו נשארים מחויבים בתקיפות למניעת טרור ולמלחמה בו.

העובדה שאנחנו גם מגנים ומביעים צער כשפלסטינים נהרגים, או מביעים את התנגדותנו להרחבות ההתנחלויות אינה סותרת בשום צורה את העובדה שאנו מגנים באופן מוחלט את הטרור נגד ישראלים

שאלנו את השגריר: מה עושה האיחוד האירופי כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני?

שגריר האיחוד האירופי: אנו מבינים את חששותיה של ישראל מפני האיום של איראן חמושה בגרעין. אנחנו שותפים לחשש הזה, ובדיוק בגלל זה אנחנו תומכים במאמצים להגיע להסכם שיבטיח שאיראן לא תשים את ידה על פצצה גרעינית. אנו משוכנעים שהסכם רב צדדי שיציב מנגנון הגנה חזק הוא הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. אנו מאמינים כי ליישום מחדש המלא של ה-JCPOA (הסכם הגרעין ב-2015) יש פוטנציאל לתרום באופן חיובי לשגשוג ולביטחון האזורי. למרבה הצער, האיראנים לא קיבלו את ההצעה הסופית של הנציג העליון של האיחוד האירופי למדיניות חוץ וביטחון, ג'וזפ בורל.

נכון שחלק מהישראלים סקפטיים לגבי ה-JCPOA, אבל חשוב לציין שאפילו חלק מהמומחים הישראלים חשים שהסכם שמציב גבולות לתוכנית הגרעין של איראן עדיף על המצב הנוכחי, שבו טהראן לא מחויבת להגבלות כלשהן בהקשר זה, ומתקרבת בצורה מסוכנת לסף הגרעין.

שאלנו את השגריר: אם ישראל תתקוף את איראן, האם האיחוד האירופי יגבה את ישראל?

שגריר איחוד האירופי: אני לא רוצה להגיב על תרחישים היפותטיים. מה שאני יכול לומר הוא זה: איראן היא שחקנית מרכזית לביטחון באזור, תמיכתה הישירה והעקיפה בנציגויות פוליטיות וצבאיות, כמו גם העברת טילים ונשק לגורמים מדיניים ולא מדינתיים נותרה מקור של חוסר יציבות אזורית.

בהתחשב בהיסטוריה שלנו, אנחנו האירופים תמיד נעדיף דיאלוג על פני עימות, דיפלומטיה על פני כוח, דו-צדדיות על פני חד-צדדיות. בהקשר זה, הרשה לי להתייחס להפגנות שמטרידים את איראן בשבועות האחרונים. אנו מלאי הערצה לנשים ולגברים האמיצים שמוחים על זכותם לעתיד נקי מדיכוי. אנו מגנים את השימוש הנרחב והבלתי מידתי בכוח נגד מפגינים שלווים. אנחנו לא משלימים במילים, בשבועות האחרונים הטיל האיחוד האירופי סנקציות על עשרות אנשים וגופים הלוקחים חלק בדיכוי האלים של ההפגנות.

האיחוד האירופי הוסיף גם קצינים וסוכנויות צבא איראניים לרשימת הסנקציות שלו בשל תפקידם בפיתוח ואספקה ​​של כלי טיס בלתי מאוישים ששימשו את רוסיה במלחמתה נגד אוקראינה. הסנקציות האיראניות המרכזיות הוטלו על לא אחר מאשר מוחמד חוסיין באגרי, הרמטכ"ל של הכוחות המזוינים של איראן. כעת אסור להעמיד לרשותו כספים והוא לא יכול יותר להיכנס או לנסוע דרך שטח האיחוד האירופי. הדבר נכון גם לגבי חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האסלאמית, ואחמד וחידי, שר הפנים של איראן, האחראי על כוחות אכיפת החוק של המשטר.

שאלנו את השגריר: שמענו דיווחים רבים על התוצאות בבחירות בישראל. יש אנשים שאומרים שהאיחוד האירופי לא מאוד מרוצה מהתוצאות וייתכן שהם לא יעבדו עם חלק מחברי הכנסת. האם ישנה אפשרות שהאיחוד האירופי לא ישתף פעולה עם חלק מחברי הכנסת הישראלית?

שגריר האיחוד האירופי: האיחוד האירופי מייחס חשיבות רבה ליחסיו הקרובים עם מדינת ישראל. אנו חוזרים ומדגישים את החשיבות של המשך פיתוח השותפות הבילטרליות הרחב שלנו באמצעות דיאלוג פוליטי מקיף ושיתוף פעולה כדי לנצל את מלוא הפוטנציאל של יחסי האיחוד האירופי-ישראל.

אנו עוקבים אחר התהליך הדמוקרטי של ישראל ומצפים לשיתוף פעולה הדוק עם ממשלת ישראל החדשה. האיחוד האירופי ימשיך לתמוך במגמה החיובית ביחסים ובדיאלוג הבילטרליים בין האיחוד האירופי-ישראל, ללא תלות במי שיהיה ראש ממשלה ובקואליציה השלטת. אנו חולקים עם ישראל את ערכיה של חברה פתוחה, דמוקרטית ומבוססת על שלטון החוק: ערכים אלה צריכים להמשיך לעמוד בבסיס יחסינו. בהתנהלותנו מול ממשלת ישראל החדשה, נמשיך להבטיח גם את מחויבותנו לשלום בר קיימא המבוסס על פתרון שתי מדינות ולדרבן בישראל לפעול למטרה זו.

האיחוד האירופי איראן תקיפות אנטישמיות אנטישמיות אירופה טרור פלסטיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד