כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הפרות של תנאי היתר הרעלים

בעקבות אירוע דליפת גז: קנס כספי כבד הוטל על החברה

אחרי שגרמה לאירוע חומרים מסוכנים בירושלים, לא דיווחה ולא תחקרה כנדרש – המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי על חברת שמש שיווק והפצת גז בגין הפרות של תנאי היתר הרעלים לנוכח אירוע דליפת מאות ליטרים של גז שאירעה בפסגת זאב

בעקבות אירוע דליפת גז: קנס כספי כבד הוטל על החברה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 366,768 ₪ על חברת "שמש שיווק והפצת גז (1989) בע"מ בגין הפרת הוראות היתר הרעלים לפי חוק חומרים מסוכנים, לנוכח אירוע חומרים מסוכנים שהתרחש בפסגת זאב שבירושלים בשנת 2019.

בחודש דצמבר 2019, במהלך פריקת גז ממכלית של משאית החברה בפסגת זאב שבירושלים, דלפה כמות רבה של כ-200 ליטרים גז פחמימני מעובה (גפ"מ). האירוע נמשך כשבע שעות, ובמהלכו – צוותים של הרשות הארצית לכבאות והצלה הפעילו זרנוקי מים על המשאית, משטרת ישראל סגרה את כבישי הגישה לאזור, התושבים הונחו להסתגר בבתיהם, והחשמל נותק ברדיוס של 200 מטרים ממקום האירוע.

על אף חומרת האירוע, לא דיווחה החברה עליו למשרד להגנת הסביבה כנדרש לפי תנאי היתר הרעלים שברשותה. אי דיווח על אירוע חומרים מסוכנים בפרק הזמן המוגדר בהיתר הרעלים עלול להוביל לתגובה מאוחרת של צוותי החירום ולסכן את עובדי החברה, הציבור והסביבה, בייחוד באירוע מסוג זה המשלב כמות חריגה של גז בלב ריכוז אוכלוסייה.

כמו כן, לא הגישה החברה תחקיר אירוע חומרים מסוכנים בזמן הנדרש, על אף פניות חוזרות ונשנות של המשרד לחברה. תחקיר האירוע הגיע למשרד באיחור של המועד הקבוע בהיתר הרעלים, היה חסר ולא הכיל את המידע והנתונים הנדרשים בהיתר. הדרישה לביצוע תחקיר נועדה להצביע על גורמי הכשל שהובילו לאירוע בפרק זמן קצר, כדי לבחון את נסיבות האירוע והמסקנות, לצד פעולות שיש לנקוט למניעת הישנות אירועים דומים בעתיד.

לנוכח כשלים אלו, פתח מחוז ירושלים של המשרד להגנת הסביבה בהליך אכיפה מנהלית כנגד החברה. הליך זה כלל סיורי פיקוח, התראה ושימוע למנהלי החברה. לנוכח הממצאים, הטיל סמנכ"ל בכיר פיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק (בנדה) בן דוד, עיצום כספי בסך 366,768 ₪ על חברת שמש שיווק והפצת גז (1989).

המשרד פועל, בשגרה ובחירום, לפיקוח על גופים המחזיקים חומרים מסוכנים ולאכיפה כדי למנוע אירועים מסוג זה ולשמור על בריאות הציבור והסביבה. המשרד מגלה אפס סבלנות לרשלנות של חברות המפירות את תנאי היתרי הרעלים שברשותן, ויש בהן פוטנציאל לסיכון הציבור.

 

דליפת גז קנס כספי חומרים מסוכנים המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד