ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
באופן חוקי

אל תהיו פראיירים: כך תימנעו מתשלומי מיסים

כך תוכלו להיערך לסיום שנת המס ולחסוך תשלומים מיותרים | ריכזנו עבורכם כמה נקודות חשובות שכדאי וחשוב מאוד לזכור | כדי להיות ערוכים ולהתנהל נכון גם לאורך השנה כולה, חשוב להתייעץ עם יועץ מס חבר לשכה ולוודא, שאתם מתנהלים כמו שצריך ומשלמים מס כחוק – אך לא יותר מהנדרש

אל תהיו פראיירים: כך תימנעו מתשלומי מיסים
דואר ישראל צילום: מתוך פייסבוק דואר ישראל

סוף השנה האזרחית מביא עימו עבור עצמאים מושגים המתייחסים להיבטים שונים של פעילותם, ספירת מלאי, הפקדות לפנסיה וקרן, הערכת רווח, ניהול ספרים, מקדמות מס הכנסה וביטוח לאומי ועוד סיכומים ופעולות, שאם יבצעו, עשויים לחסוך כסף רב. ביקשנו מיועצת המס גיתית שלומי, ממלאת מקום נשיא לשכת יועצי המס, לרכז עבורכם את הצעדים, שחשוב שתעשו, לפני שנת המס הבאה.

הטבות מס בגין הפקדה לפנסיה ולקרן השתלמות: יודעים כמה להפקיד?

החל משנת 2017 חייבים עצמאים להפקיד באופן עצמאי סכומים לביטוח פנסיוני. מעבר לזכויות שמקנה ההפקדה לחיסכון, היא כדאית לכם, משום שהיא מאפשרת לכם להנות מהטבות מס. בנוסף תוכלו להפקיד גם לקרן השתלמות וליהנות מהטבת מס נוספת. את ההפקדות יש לבצע לפני תום השנה ולכן עליכם להתייעץ עם יועץ המס מהן ההפקדות האופטימליות עבורכם, שיזכו אתכם בהטבות המס המרביות.

סכומי ההפקדה המקסימאליים לשנת 2022 לקרן השתלמות כולל פטור ממס על רווחי הון הם 18,960 ₪ לשנה, ההפקדה המוטבת לניכוי (שתוכר כהוצאה) לצורך חישוב המס 12,150 ₪ (עד 4.5% מהרווח השנתי ועד התקרה) ולפנסיה, ההפקדה המרבית שתוכר לצורך הטבות מס, היא 37,344 ₪ לשנה (עד 16.5% מההכנסה החייבת ועד התקרה).

סיווג העסק: עוסק פטור או מורשה?

עוסק פטור, שמחזור ההכנסות השנתי שלו בשנת 2022 עלה על 102,292 ₪, צריך לפנות ליועץ המס לשנות את סיווג העסק לעוסק מורשה. אם לא תעשו זאת, ייתכן ותידרשו לשלם בדיעבד מע"מ עבור העסקאות, ולכן חשוב לבחון את סכום העסקאות בשנה שמסתיימת, ולפעול בהתאם.

רווח או הפסד: התאמת המקדמות לסוף השנה

עליכם להתאים את המקדמות המשולמות למס הכנסה לפי תחזית הרווח או ההפסד. לפני סוף השנה האזרחית, רצוי לבדוק את שלמות ההכנסות וההוצאות ולעדכן את הרשויות בהתאם, במטרה להימנע מהפתעות של הפרשי מס וביטוח לאומי, שתידרשו לשלם בשנה הבאה בעת הגשת הדו"ח השנתי. התאמת המקדמות עשויה אף לחסוך לכם כסף, מאחר ותשלום הפרשים לאחר תום ינואר 2023 נושאים ריבית והפרשי הצמדה ומשום שתשלום הפרש מקדמות לביטוח לאומי לפני סוף השנה הנוכחית, יוכר בחלקו כניכוי מההכנסה, וכך יפחית את תשלומי מס ההכנסה, שתידרשו לשלם בעתיד.

סופרים בסוף השנה: ספירת מלאי, מזומנים והמחאות

עם תום שנת המס 2022 כל עסק המחזיק מלאי, נדרש לערוך ספירה של המלאי בעסק לתאריך 31.12.2022. אם לא ניתן לספור את המלאי ביום זה, שחל השנה בשבת, אפשר לערוך את המפקד בתאריך סמוך ככל האפשר לתום השנה, בתקופה שלא תעלה על 10 ימים לפני או אחרי תום השנה. על הספירה לכלול את כל המלאי שבבעלותכם. סחורה השייכת לאחרים ונמצאים ברשותכם תירשם בנפרד. יש להעריך את מצב המלאי ושוויו, כאשר רישום המלאי בסוף השנה יחשב לפי עלותו או השווי שלו – הנמוך מבניהם, כך שמלאי שמצבו אינו מאפשר מכירה שלו יחשב בסכום אפס – להערכה זו עשויה להיות השפעה על הרווחיות של העסק ותשלום המס בהתאמה. כמו כן, יש לבצע ספירת מזומנים ושיקים בקופה, שטרם הופקדו בבנק.

הקדמת הוצאות: אילו הוצאות עשויות להקטין הפרשי מס בגין 2022

תשלום הוצאות שוטפות לפני תום השנה עשוי להפחית את חבות המס, אך לא כל הוצאה. תשלומים עבור שירותים שהעסק זקוק להם ושתכננתם ממילא להוציא בחודשים הקרובים, בעיקר עבור שירותים כגון: פרסום, ייעוץ מקצועי, אחזקה ותיקונים, דמי חבר לארגונים ותשלומים שוטפים בעסק, כגון חשמל, טלפון, ארנונה וכדומה אשר יוכרו כהוצאה. לעומת תשלומים על רכישת ציוד ורכוש קבוע כמו מדפסת, רכב, ריהוט וכדומה, אשר יוכרו בדרך של פחת, על פני מספר שנים, כך שהשפעתם על הרווח לצרכי המס - קטנה. 

כך למשל אם רכשתם מדפסת בעלות 1,000 ₪ ב-1/1/22, ההוצאה שתוכר לפי פחת בשיעור 15% בשנת 2022 תהיה 150 ₪, ואם רכשתם מדפסת ב-31/12/22, ההוצאה שתוכר תהיה 1/365 והמדפסת שימשה בפועל ליום אחד בשנה.

הוראות ניהול ספרים לשנת הכספים 2023:

הוראות ניהול ספרים נקבעות בהתאם למחזור ההכנסות שהיה לעסק בשנה הקודמת. לקראת תום השנה כדאי לבצע בדיקה של מחזור ההכנסות בכדי לוודא שאינכם “עוברים” לדרגה גבוהה יותר של ניהול ספרים, ובמידה שכן, עדיין יש לכם מספיק זמן להתארגן לקראת השנה הבאה, בכדי לבצע את השינויים הדרושים. ההבדל המשמעותי בדרך כלל הוא מעבר מניהול הנהלת חשבונות חד צידית לניהול הנהלת חשבונות כפולה. יש לכך גם משמעות מבחינת חובת ניכוי מס במקור מלקוחות.

יתרות חובה בעלי מניות:

החל משנת 2017, נוסף סעיף 3(ט)(1) לפקודת מס הכנסה, הקובע כי בעל מניות מהותי בחברה, אינו יכול להיות חייב לאורך זמן כספים לחברה מבלי שייחשבו אצלו כהכנסה חייבת במס. לכן לקראת תום שנת 2022 חובה עליכם לוודא מה היתרות שלכם בחברות, ולכן חשוב לבצע כעת, לפני תום השנה, בדיקה, בכדי שלא תופתעו בהמשך. יש לבדוק יתרת חובה וזכות בחברה, בכדי שניתן יהיה לתכנן בצורה מיטבית עוד לפני ה-31.12.2022. במידה והיתרה נוצרה במהלך שנת 2021, היא מחייבת התייחסות כעת לפני תום השנה. לאחר סוף השנה לא נוכל לחזור אחורה - מי שיהיה ביתרת חובה ביום 31.12.2021 יהיה חייב במס על היתרה, גם במקרה שסגר את כולה ביום 1.1.202.

כדי להיות ערוכים ולהתנהל נכון גם לאורך השנה כולה, חשוב להתייעץ עם יועץ מס חבר לשכה ולוודא, שאתם מתנהלים כמו שצריך ומשלמים מס כחוק – אך לא יותר מהנדרש.

מסים תשלומי מסים שנת המס הנחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד