כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

איזה פאניקה! מהם התקפי חרדה וכיצד ניתן לטפל בהם?

תקף חרדה הוא מצב בו תחושות חריפות של פחד או חרדה מציפות אותנו, ומתבטאות בסימפטומים פסיכולוגים ופיזיולוגיים. תחושת הפחד בעת התקף חרדה היא מופרזת ואינה נמצאת בהלימה עם הנסיבות המציאותיות אשר התניעו את ההתקף. התקפי חרדה הם תופעה נפוצה, ומרבית האנשים יחוו התקף חרדה בחייהם. יחד עם זאת, התקפים תכופים וחריפים עלולים להיות סימן להפרעת פאניקה (הפרעת התקפי חרדה), אשר כדאי וניתן לטפל בה

איזה פאניקה! מהם התקפי חרדה וכיצד ניתן לטפל בהם?
התקף חרדה צילום: depositphotos

בשיתוף בטיפולנט

דפיקות לב מואצות, כאבים בחזה, קוצר נשימה וסחרחורת – התחושות המפחידות האלו נשמעות כמו תסמינים של התקף לב, אך הן עשויות להופיע גם במסגרת של מצב אחר לחלוטין, שאינו מסכן חיים – התקפי חרדה. בכתבה הבאה נסביר מהם התקפי חרדה ונתאר כיצד ניתן לטפל בהם.

מהו התקף חרדה?

התקף חרדה הוא מצב בו תחושות חריפות של פחד או חרדה מציפות אותנו, ומתבטאות בסימפטומים פסיכולוגים ופיזיולוגיים. תחושת הפחד בעת התקף חרדה היא מופרזת ואינה נמצאת בהלימה עם הנסיבות המציאותיות אשר התניעו את ההתקף. התקפי חרדה הם תופעה נפוצה, ומרבית האנשים יחוו התקף חרדה בחייהם. יחד עם זאת, התקפים תכופים וחריפים עלולים להיות סימן להפרעת פאניקה (הפרעת התקפי חרדה), אשר כדאי וניתן לטפל בה.

איך נראה התקף חרדה?

התקף חרדה עשוי להיות מבהיל במיוחד, מפני שהוא כולל לא רק תסמינים פסיכולוגיים כמו לחץ, דאגה וחשש מסכנה, אלא גם תסמינים פיזיולוגיים כמו דפיקות לב מואצות, הזעה, קוצר נשימה, סחרחורת וכאבים בחזה. לעיתים קרובות, אנשים החווים התקף חרדה בפעם הראשונה עלולים לטעות ולחשוב שהתסמינים הפיזיולוגיים שהם חווים הם ביטוי להתקף לב או מצב מסכן חיים אחר. לכן, התסמינים הפיזיולוגיים עלולים להיות מלווים גם בפחד ממוות. בעוד כדאי לשלול מצב רפואי אשר עלול לגרום לסימפטומים, חשוב לזכור כי התקף חרדה כשלעצמו אינו מצב מסכן חיים.

מדוע התקפי חרדה מתרחשים?

התגובות הפיזיולוגיות אשר מתרחשות במהלך התקפי חרדה הן חלק מתגובת סטרס אבולוציונית, שמטרתה לסייע לנו להתמודד עם סכנות (למשל, האצה בקצב הלב מסייעת להזרמת דם מהירה יותר לחלקי הגוף השונים, ומאפשרת לנו להימלט במקרה הצורך). אולם, בהתקף חרדה אין סכנה אמיתית בשטח, ולכן ניתן לחשוב על התקפי חרדה כ-״אזעקת שווא״, שמופעלת בהיעדר סכנה בסביבה. בהתאם לכך, התקפי חרדה יכולים להתעורר גם ללא טריגר ברור, אפילו מתוך שינה.

כיצד ניתן לטפל בהתקפי חרדה?

אנשים רבים יחוו התקף חרדה בודד בחייהם, וכתופעה חד פעמית היא אינה דורשת טיפול. יחד עם זאת, במידה ואתם חווים התקפי חרדה חוזרים ונשנים, או חוששים מאוד מלחוות התקף נוסף, יתכן כי אתם סובלים מהפרעת פאניקה (הפרעת התקפי חרדה), וכדאי לכם לפנות לטיפול.

הטיפול היעיל והנפוץ ביותר להפרעת התקפי חרדה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). מדובר בטיפול קצר וממוקד, הכולל בין 12 ל-20 פגישות בדרך כלל. במסגרת הטיפול, לומדים טכניקות להרגעה והרפיה, כמו תרגילי נשימה ומיינדפולנס, אשר יכולות לסייע בהתמודדות עם ההתקפים עצמם. כמו כן, חלק חשוב בטיפול הוא תרגילי חשיפה, במסגרתם המטפל יעודד אתכם לחוות את התחושות הלא נעימות המאפיינות התקפי חרדה, וגם לחוות התקף חרדה של ממש בקליניקה. החשיפה החוזרת לתחושות ולהתקפים מסייעת להכיר בכך שההתקפים אינם מסוכנים, ובסופו של דבר מאפשרת לווסת את תגובות החרדה עד כדי היעלמות ההתקפים. 

חשוב לזכור, טיפול בחשיפה הוא טיפול מאתגר, מפני שהוא מחייב אותנו להתמודד עם גירויים המפחידים אותנו, ולחוות תחושות מעוררת חרדה. לכן, חשוב מאוד לבחור במטפל בעל הכשרה מתאימה, אשר נוסך בכם תחושת ביטחון ונוחות, ויסייע לכם לשאת את החרדה.

למידע נוסף על חרדה, היכנסו לאתר בטיפולנט, אינדקס פסיכולוגים ומטפלים מוסמכים, המציע מגוון כתבות מקצועיות עדכניות בתחום בריאות הנפש.

התקף חרדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד