כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
אשת חבר כחבר

המחנכת הדגולה: הרבנית מרת שולמית אזרחי ע"ה הלכה לעולמה

אבל כבד בישיבת 'עטרת ישראל' עם פטירתה של הרבנית המחנכת מרת שולמית אזרחי ע"ה, אשת חבר ליבלחט"א זקן ראשי הישיבות הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, חבר מועצת גדולי התורה. 'בחדרי חרדים' על דמותה של הרבנית שהייתה מחנכת, סופרת ואם הישיבה במלוא מובן המילה

המחנכת הדגולה: הרבנית מרת שולמית אזרחי ע"ה הלכה לעולמה
בעלה, הגרב"מ אזרחי צילום: שוקי לרר

ברוך דיין האמת: מבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים מגיעה הבשורה המעציבה על פטירתה של הרבנית הצדקנית אשת חבר, הסופרת והמחנכת הנודעת מרת שולמית מחלה אזרחי ע"ה אשת יבלחט"א ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי זקן ראשי הישיבות בדורנו שהלכה לעולמה בשיבה טובה בגיל 91.

בתקופה האחרונה הלכה ונחלשה, היא אושפזה במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים שם הורדמה והונשמה והערב מוצאי זאת חנוכה השיבה את נשמתה הטהורה ליוצרה במעמד בני המשפחה ובעלה הגרב"מ אזרחי ששהו ליד מיטתה ואמרו את פסוקי הייחוד.

הלוויתה מחר (שלישי) בשעה 11:00 בבוקר מביתה ברחוב קאסוטו 22 בשכונת בית וגן בירושלים להר הזיתים, שם תיטמן. 'בחדרי חרדים' יעביר בשידור חי את מסע הלוויה.

הרבנית שולמית ע"ה נולדה בירושלים בכ"ב טבת תרצ"ב, להוריה מרן המשגיח הגאון הצדיק רבי מאיר הלוי חדש זצ"ל משגיחת ישיבת חברון ולאמה מרת צביה לאה ע"ה, בתו של הגאון רבי נפתלי מנחם הוטנר זצ"ל, מרבני איישישוק. רבי נפתלי מנחם היה תלמידו של ה'חפץ חיים' זי"ע, ולמד בחברותא עם מרן הגאון רבי אלחנן וסרמן הי"ד בעל ה'קובץ שיעורים'. הוא היה בנו של רבי יוסף זונדל הוטנר זצ"ל, רבה של איישישוק ומגדולי רבני ליטא, שזכה להעניק הסכמה לספרו של החפץ חיים.

כשהייתה קטנה נסעה יחד עם אמה לליטא, לקבל את ברכת ה'חפץ חיים', יחד עם אחיה הגדול המשגיח הגאון הצדיק רבי אהרן חדש זצ"ל משגיח ישיבת מיר, שניהם זכו לראות את פניו הקדושות של הכהן הגדול, גם אם בקטנותם ממש.

היא גדלה בישיבת חברון בגאולה, מגיל צעיר הייתה מחוברת לישיבה, היא ינקה אל ליבה את ההנהגה הרחמנית של אביה ואמה כלפי התלמידים, משפחת חדש התגוררה בבניין של הישיבה. ביתם היה פתוח בפני תלמידי הישיבה ביום ובלילה, בכל ימות השבוע. על השיש במטבח עומדות היו דרך קבע עוגיות שיועדו עבור בני הישיבה, שנכנסו תדיר להכין לעצמם כוס תה ולטעום מיני מזונות. רבי מאיר והרבנית שהייתה עזר כנגדו לאורך כל השנים, העניקו לבחורים תחושה של בית. בליל שבת נהגה הרבנית להכין סיר צ'ולנט ובחורי הישיבה היו באים לטעום ממנו בליל שבת לאחר לימודם.

היא הייתה מהמחזורים הראשונים של סמינר בית יעקב בירושלים, ובשנת תשי"ג דובר בה נכבדות, והיא הקימה את ביתה עם ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א שהיה בחיר ישיבת חברון באותם ימים, ולימים ראש ישיבת 'עטרת ישראל' וחבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה'.

הרבנית הייתה מחנכת דגולה שהעמידה דורות של תלמידות, היא הייתה מעורבת בכל מפעלות בעלה הגדול הגרב"מ אזרחי מהקמת הישיבה, הרמת מחנה בני תורה ועוד. 

הייתה אישה צדיקה ומעורבת עם הבריות, תלמידי הישיבה היו נכנסים אליה ומדברים איתה והיה לה את חכמתו של אביה המשגיח רבי מאיר זצ"ל והיא מגיל צעיר ספגה מה זה ישיבה ומה זה בחורי ישיבות ותמיד היה לה מה לייעץ. 

ביתה כמו אצל הוריה היה פתוח לרווחה לכל הבחורים, כל התלמידים היו נכנסים בלי לדפוק, כל בחור שנכנס לראש הישיבה היה נכנס גם לרבנית. כל בוגר של ישיבת 'עטרת ישראל' מעריץ אותה בצורה מיוחדת בהיותה 'אם הישיבה' עם כל המשמעות שבדבר. 

אחד התלמידים מספר כי תמיד שמרה הרבנית שולמית ע"ה על משפחתה ובמיוחד היה בראש מעיינה האחדות במשפחה, תמיד היו מגיעים אליה בני המשפחה כולם לביתה, בשבתות ובימים טובים והיא דאגה לשלום כל נכד וכל נין גדול כקטן. 

במהלך השנים חיברה מספר ספרי ביוגרפיה ביניהם על אביה מרן המשגיח רבי מאיר חדש זצ"ל "הגביע שעלה על גדותיו" המשולבת בסיפורה של ישיבת חברון, כמו כן, חיברה ספר ביוגרפיה מקיף על מרן ה'חפץ חיים', הנקרא 'זה האיש', וכן את ספר הלימוד 'הבה נחשב'  ספר ללימוד החשבון בכתה ה'.

הותירה אחריה את בעלה הגדול ראש הישיבה הגרב"מ, בנה הגאון רבי בן ציון רו"מ ישיבת עטרת ישראל. וארבעת בנותיה: אשת הגאון רבי אריאל וילנסקי ראש ישיבת 'אש התלמוד' בהר נוף, אשת הגאון רבי יהושע קנל משגיח ישיבת 'עטרת ישראל' לצעירים, אשת הגאון רבי ישעיהו הדר גלזמן ר"מ בישיבת עטרת ישראל, ואשת הגאון רבי אהרן וינר ראש ישיבת חכמת שלמה בית וגן, ורבה של הקהילה התורנית בקריית יובל, ודור ישרים מבורך של צאצאים רבים הממשיכים את דרכה.

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים.

שולמית אזרחי הרב ברוך מרדכי אזרחי רבי מאיר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד