כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"מה נעשה רבנו בלי אהבתך הגדולה"

אלפים ליוו את הרב חיים דרוקמן זצ"ל בדרכו האחרונה • תיעוד מסכם

לאחר ההספדים הרבים, הרב חיים דרוקמן זצ"ל נטמן ביישוב משואות יצחק - כאשר רק מעטים הורשו להשתתף ושאר הקהל נשאר באזור מגוריו של הרב | הנהגת המדינה הגיעה לתת כבוד אחרון; נתניהו ובנט נצפו משוחחים לראשונה מאז ניצחון הימין בבחירות | תיעוד מסכם ממסע ההלוויה

אלפים ליוו את הרב חיים דרוקמן זצ"ל בדרכו האחרונה • תיעוד מסכם
הלווית הרב חיים דרוקמן זצ"ל צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

הלווייתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל, זקן הרבנים במגזר הדתי לאומי ומבכירי מנהיגיו, הגיעה בשעות הצהריים (שני) לסיומה כאשר מיטתו של הרב עושה דרכה לבית העלמין.

לאחר שבשעות הצהריים המוקדמות התקיימו ההספדים בישיבתו ובמרכז שפירא, היישוב בו התגורר, מיטתו של הרב עשתה את דרכה לעבר היישוב משואות יצחק, שם הוא נטמן. את מיטתו ליוו לקבורה מספר מצומצם של אנשים, כששאר הקהל נשאר לצפות במסכים באזור ההספדים. במשטרה הציבו כוחות מתוגברים לאורך כל הצירים הסמוכים למוקד ההלוויה, שמזג האוויר המעונן לא פסח גם עליה - ובמהלכה ירדו גשמים.

אל בימת ההספדים הגיעו בכירי המדינה, בהם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ורה"מ לשעבר נפתלי בנט - שנצפה משוחח דקות ארוכות עם נתניהו לראשונה מאז פרסום תוצאות הבחירות. גם הרבנים הראשיים ורבנים בכירים בציונות הדתית הגיעו ונשאו דברים לזכרו.

"את כולם קיבלת, במלוא תשומת הלב, בסבר פנים יפות, בעיניים מאירות", ספד הנשיא הרצוג. "נפגשנו בפעם האחרונה – כמה סמלי – במעמד "הַקְהֵל" בכותל המערבי. ראיתיך הולך בכבדות ובנחישות, ונזכרתי בעשרות רבות של פגישות בין משפחותינו ובינינו אנו; בשיחות עמוקות וממלאות בהשראה, בחדרך, מוקפים בספרי הקודש, ומדברים על עם ישראל, על מדינת ישראל, על האתגרים, ולא פחות מכך – על ההזדמנויות".

נתניהו ובנט משוחחים בהלוויה

ראש הממשלה המיועד נתניהו הוסיף: "הוא היה ידיד אישי אהוב, שהיה קרוב מאוד לליבי. בן 12 היה הרב דרוקמן כשכף רגלו דרכה לראשונה על אדמת הארץ ובן 90 נטמן הרב באדמת המולדת. בין לבין נרקמה מסכת חיים עשירה של הגשמה חלוצית, שליחות למען הכלל, והליכה כעמוד אש בראש המחנה הציוני-דתי".

"איני יודע במה זכיתי בידידות המיוחדת", סיפר הרב הספרדי של ירושלים הגאון רבי שלמה עמאר, שהיה ידיד קרוב של הרב דרוקמן. הוא סיפר: "כשעזבתי את הרבנות הראשית, הציעו לי חברים וידידים לגשת לרבנות ירושלים, זה היה נראה לי כמו דבר שלא ראוי. יום שישי אחד אני יושב ולומד בבית הכנסת והרב (דרוקמן) פתאום נכנס בהפתעה, הוא אמר לי 'אני באתי להגיד לך שאתה חייב לגשת לרבנות ירושלים', בכל הלהט".

"שאלתי את הרב, למה אני חייב? הוא אמר לי הסבר שלא אמר לי את זה אף אדם לפניו ואחריו וזה היה המכריע, כבר לא יכולתי לסרב ורק מכוחו הלכתי לזה ופה ראיתי את הראיה שלו על טובת ישראל אין שום צדדיות של מה יצא לי ומה ארוויח מזה", סיפר הרב עמאר כשקולו נחנק.

מנהיג הציונות הדתית: הגאון הרב חיים דרוקמן זצ"ל הלך לעולמו

הרב הראשי לישראל, הגאון רבי דוד לאו, ספד: "אנו עומדים אל מול מיטה של דמות מחנך, מי שעמד וחינך ומעל הכול היה מאושר על הזכות הגדולה שיש לו לעמוד ולחנך במדינת ישראל דורות. הוא יכול להסתכל עלינו בסיפוק גדול ולדעת שזכה לקירוב לבבות - כולם מצאו בלב הגדול שלו את המקום".

"מה נעשה, רבנו, בלי אהבתך הגדולה, בלי החיבוק, בלי לחיצת היד החמה ובלי התמיכה. מה נעשה בלי הכתפיים, המסירות, האחריות והנשיאה בעול?", שאל בקול חנוק יו"ר 'הציונות הדתית' בצלאל סמוטריץ'. "תתפלל עלינו רבנו, תתפלל על עם ישראל, על ארץ ישראל, על מדינת ישראל, על ממשלת ישראל, על הציבור היקר שלנו שידעת לאחד - ידעת לראות את הטוב".

הרב יעקב אריאל, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, ספד: "הנר האישי שלו כבה, אבל הוא הצליח להעלות נרות רבים. המסר של הרב דרוקמן, דרך המלך של הציונות הדתית, זה שילוב כל הנרות ביחד, שיאירו כל שבעת הנרות המגוונים, אבל כולם מאירים כאור אחד - שההתיישבות, החולציות, המדינה צריכים להתאחד יחד לאור תורת ישראל".

צפו בגלריה ממסע הלוויה

הרב חיים דרוקמן מסע הלוויה הציונות הדתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד