כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
אור בעיר הרפאים

מריופול: הגוי הדליק בחנוכייה ששרדה את התופת

כמעט ולא נותר דבר ממריופול, העיר התעשייתית האוקראינית שנמחקה בחודשי המלחמה הראשונים. אך עדיין 100 יהודים הדליקו בה נרות חנוכה השנה. בין המדליקים בלט במיוחד תושב גוי שמצא את החנוכייה של בית הכנסת והדליק אותה כאות הזדהות עם היהודים

מריופול: הגוי הדליק בחנוכייה ששרדה את התופת
החנוכיה ששרדה הודלקה בעיר ההרוסה צילום: באדיבות המצלם

העיר מריופול שבמחוז דונצק סבלה קשות בימים הראשונים של הלחימה, הימים הפכו לחודשים, והרוסים לא ריחמו והפציצו את התיאטרון של העיר שבו נהרגו כ-300 בני אדם, המתחם נמחק בתקיפה אווירית בחודש מאי האחרון, בתים, חנויות, בתי מלון ופארקים נעלמו גם הם. הכול הפך לעיי חורבות. גם בית הכנסת הבודד של מריופול לא שרד מלבד חזית הבניין.

החנוכיה ששרדה בתופת

בימים שלפני חנוכה פועלים ניקו פסולת בנין, ואחד התושבים מצא את החנוכייה הגדולה ממתכת שפיארה פעם את בית הכנסת. החנוכייה שרדה איכשהו את השריפות העזות שהרסו את הבניין ונמצאה יום לפני חנוכה.

חוגגים חנוכה במריופול בימים טובים יותר

"יש תחושה של רגש גדול בקהילה שלנו", אומר הרב מנדל כהן, מנהל בית חב"ד במריופול והרב היחיד בעיר מאז 2005. "התחושה הכללית היא שאנחנו עדים לרעיון שקצת אור מפיג הרבה חושך".

במשך שנים פעל בית הכנסת של הרב כהן מתוך המרכז הקהילתי היהודי במריופול. זמן קצר לפני המלחמה, כשהחיים היהודיים בעיר החוף המשיכו להתרחב, חיפש הרב מקום גדול יותר ושכר מקום גדול לבית כנסת בבניין במרכז העיר, תוך שימוש בבניין הישן לאחסון, שני המבנים נהרסו.

הריסות בית הכנסת

הרב מנחם כהן שלא נמצא במריופול בימים אלה אך מקווה לשוב, קיבל הודעה ערב חנוכה מאנדריי ז'רנקו, הגוי שמצא את החנוכייה: "נראה לי שנכון יהיה להדליק נרות בחנוכייה גם בחג הזה", כתב אנדריי, לרב כהן. "אתה תגיד לנו איך לעשות זאת, אנחנו נבצע". וזה מה שקרה. הרב כהן הסביר לאנדריי כיצד להדליק את חנוכיית הנס, והוא הדליק אותה במרפסת ביתו במריופול כל ימי החנוכה.

הרב מנחם כהן חוגג חנוכה בשנים קודמות

הגוי סיפר שהציל את החנוכייה כי חשש שהיא תילקח על ידי אספני גרוטאות ממתכת. "אנדריי אמר לי כשמצא את החנוכייה שהוא פרץ בבכי. הוא לא האמין, כל הבניין קרס. הייתה שריפה שאפילו המתכת נמסה. לא רק שהחנוכייה שרדה אלא היא אף שמרה על צורתה", סיפר הרב כהן.

החנוכיה לאחר הדלקת נר שמיני של חנוכה

אנדריי אמר לרב כהן: "לא עשיתי שום דבר מיוחד, רק מה שיכולתי ומה שהייתי צריך, כל הסיפור הזה בכלל לא עליי, ובטח שלא על פוליטיקה, הסיפור הזה הוא על אלוקים ועל הנס, הנס הראשון שהחנוכייה שרדה בתופת הזאת, אני בעצמי ראיתי שם מתכת מותכת והעובדה שהיא לא נמסה זה באמת נס, הנס השני שהיא חיכתה לי, נתתי משימה לעובדים ב-10 בנובמבר לנקות הכול עד הרצפה והם סיימו את העבודה בסוף נובמבר" סיפר.

עוד סיפר הגוי: "אפילו לא אמרו לי שמצאו חנוכייה פשוט שמו אותו בפינה וזהו, הם זרקו הרבה מתכת שנמסה, והם השאירו אותה בפינה. הנס השלישי הוא שהגעתי למריופול ממש לפני חנוכה. יכולתי לבוא מאוחר יותר או לא להגיע השנה, אבל הגעתי, הסיפור הזה הוא על אמונה ותקווה".

הרב מנחם כהן לצד החנוכיה שניצלה והחנוכיה הענקית במריופול לפני המלחמה

אנדריי מספר ל'בחדרי חרדים' באמצעות הרב מנחם כהן שסייע בתרגום: "פעלתי לא על בסיס הגיון, אלא על פי הנחיית הלב, אני באמת רואה בזה את השגחת השם, ועשיתי רק את רצון השם, השם הוא אחד בשביל כולם, גם למרות הבדלי אמונה, וחוץ מזה להודות לאלוקים על שבחר בי להגשים את תוכניתו, אני פשוט שמח שהבאתי קצת שמחה לאנשים רבים בתקופה הקשה הזו, בין השאר אני עדיין רואה בזה את התקווה שאנשים לא ימותו יותר במריופול, והשלום יגיע לבתיהם".

הרב מנחם כהן, אשתו אסתר וילדיהם היו למרבה המזל מחוץ למריופול כשהמלחמה החלה בפברואר האחרון, ועשו כל שביכולתם בכל החודשים שחלפו מאז כדי להציל ולדאוג ליהודי מריופול שנותרו בחיים. הרב כהן לא נח במהלך הקרבות הקשים ביותר של המלחמה, כשמריופול הפכה לבית קברות המוני, ארגן הובלות מחוץ לעיר וסידור לפליטים. הרב מעריך שנותרו כ-100 משפחות מהקהילה בעיר ההרוסה, והוא שולח להן באופן קבוע אספקת מזון ותרופות.

מלחמת אוקראינה רוסיה הרב מנחם כהן מריופול חנוכיה נס חנוכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד