כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
התחדשות עירונית

בעל דירה? אל תיפול בפח: רשימת ההנחיות שיגנו על האינטרסים שלך

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית קוראת לבעלי הדירות בהתחדשות עירונית לבחור בעצמם את עורך הדין שמייצג אותם ולא במי שהוצע על ידי מארגן או יזם | בנוסף סיפקה הרשות מספר המלצות לבעלי הדירות במטרה להקל עליהם ולוודא כי יהיו מיוצגים על ידי עורך דין שיגן על האינטרסים שלהם

 בעל דירה? אל תיפול בפח: רשימת ההנחיות שיגנו על האינטרסים שלך
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pixabay

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פירסמה היום (שני) המלצות לבעלי דירות בתהליכי התחדשות עירונית כיצד להתנהל עם עורכי הדין המייצגים אותם בתהליכים אלו, וזאת בתיאום עם לשכת עורכי הדין. 

למעשה מדובר בפרסום ראשון מסוגו המקבץ את כל ההנחיות וההמלצות של ועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין ומנגיש אותם עבור בעלי הדירות, במטרה להבהיר את היחסים בין בעלי הדירות לעורך דינם ולמנוע מצבים של ניגודי עניינים.

כאמור, בתהליכי התחדשות עירונית, בין אם פינוי בינוי או תמ"א 38, נהוג כי היזם משלם את שכר טרחתו של עורך הדין המייצג את בעלי הדירות, כחלק מתשלום הוצאות העסקה של בעלי הדירות, דבר העלול ליצור ניגוד עניינים של עורך הדין. כדי למנוע זאת, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מדגישה כי התחייבות היזם לתשלום שכרו של עורך הדין היא אך ורק עבור השירותים שמספק עורך הדין לבעלי הדירות וכי הוא מנוע לתת שירותים ליזם.

ההמלצות גובשו על בסיס הניסיון שנצבר בפרויקטים השונים שהגיעו לידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ולמינהלות העירוניות המלוות תהליכי התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ ולהלן עיקריהן:

1. בעלי הדירות הם הבוחרים בעצמם את עורך הדין שייצג אותם ומומלץ לא להתקשר עם עורך דין שהוצע על ידי מארגן או יזם.

2. אסור לעורך דין, בעצמו או על ידי אחר, לפנות לבעל דירה ולשכנע אותו לשכור את שירותיו.

3. עורך הדין יספק שירותים אך ורק לבעלי דירות בפרויקט, והיזם רשאי להעביר לעורך הדין תשלום אך ורק בגין שירותים אלו.

4. עורך הדין יתקשר בהסכם שכר טרחה אך ורק עם בעלי הדירות. אסור לעורך הדין לנהל משא ומתן עם היזם על שכר טרחתו בשם בעלי הדירות או לחתום עימו על הסכם שכר טרחה עצמאי.

5. מומלץ לקבוע את שכר הטרחה של עורך הדין כנגזרת של מספר יחידות הדיור הקיימות ו/או של שווי דירות התמורה לבעלי הדירות.

הרשות הממשלתית מדגישה שוב כי תהליך ההתחדשות העירונית הוא מורכב ומביא עימו החלטות חשובות ומהותיות בחייהם של בעלי דירה, ובשל כך יצרה את ריכוז ההמלצות הנוכחי, אשר אשר אמור להקל עליהם ולוודא כי יהיו מיוצגים על ידי עורך דין שיגן על האינטרסים שלהם.

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הגיב: "במסמך קצר ופשוט ריכזנו, בעבודה מתואמת עם שותפינו בלשכת עורכי הדין, המלצות שיסייעו בהגנה על ציבור התושבים הנמצאים בתהליכי התחדשות עירונית. עורך הדין שמייצג את בעלי הדירות בתהליכים אלו, הוא חוליה חשובה מעין כמוה בקידום עסקה, שהיא בין המשמעותיות ביותר בחייהם של בעלי הדירות, כאשר הוגנות, שקיפות והליך סדור מטיבים לא רק עם בעלי הדירות, אלא עם כל הגורמים המעורבים. מתוך הבנה זו הרשות הממשלתית ממשיכה לקדם עם שותפיה כלים ליצירה של תהליכים בריאים ויעילים להתחדשות עירונית."

 

התחדשות עירונית נכסים דירה הגנה על רוכשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד