כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
בתום לילה לבן

חוק דרעי-סמוטריץ' אושר סופית במליאה | לוין הגיש התפטרות

החוק יאפשר את מינוי יו"ר ש"ס לשר למרות שהורשע בפלילים ויאפשר לסמוטריץ' לכהן כשר נוסף במשרד הביטחון. האופוזיציה העתידית תקפה. גנץ: "הסלמה נוכח פיצול משרד הביטחון - דבר צפוי לחלוטין" | בנוסף, לקראת השבעת הממשלה, יריב לוין התפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת

ארכיון
ארכיון צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

חוק דרעי-סמוטריץ' אושר סופית במליאה: לאחר לילה לבן, במליאת הכנסת אושר הבוקר (שלישי) בקריאה שלישית תיקון לחוק יסוד: הממשלה שימנע הטלת קלון על נבחר ציבור במקרה של מאסר על תנאי ויאפשר מינוי שני שרי ממשלה באותו משרד. האישור יאפשר לבצלאל סמוטריץ' לכהן כשר נוסף במשרד הביטחון עם תחומי אחריות ויכשיר את מינוי אריה דרעי לשר בממשלה למרת שהורשע בפלילים.

חוק דרעי-סמוטריץ', שעבר ברוב של 63 מול 54, הוא מיזוג בין שתי הצעות חוק שונות. הראשונה קובעת כי הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל. ההצעה השנייה קובעת כי בנוסף לשר הממונה על משרד, הממשלה רשאית באישור הכנסת למנות שר נוסף במשרד, כך שבו זמנית יכהנו באותו משרד שני שרים. למרות שהשר הנוסף אמור להיות השר האחראי על תחומי הפעילות שנמסרו לו, הוא אמור לפעול בכפוף לשר הממונה.

יו"ר הוועדה המיוחדת שדנה בהכנתה, חה"כ שלמה קרעי (הליכוד), הציג את הצעת החוק ותקף את חברי האופוזיציה המיועדת: "טובת הארץ הזו לא מעניינת את חייליו של לפיד. היו נכונים לרעם התותחים של 'קץ הדמוקרטיה' ולשלל ביטויי הנדסת תודעה וסתימת פיות. אל תיראו ואל תחתו. הלוא גם אם יכון שלום במשמרתנו – קול ענות חלושה ימשיך להישמע כאן. אנו נאשר כאן את התשתית להקמת הממשלה ונביא את מדינת ישראל לשחר של יום חדש".

ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד תקף את הממשלה בחשבון הטוויטר: "עוד לפני שהיא הוקמה, כבר תיזכר הממשלה הזאת כמושחתת בכל הזמנים. רה"מ באמצע משפט על עבירות פליליות חמורות. עבריין שישב בכלא והורשע שוב ימונה לשר בכיר שאחראי על הכסף שלכם. עבריין שהורשע בתמיכה בארגון טרור ימונה לאחראי על המשטרה. כל ציוני הגון שאוהב את המדינה שלו מתבייש בממשלה הזו".

שר המשפטים גדעון סער (המחנה הממלכתי) נאם מעל דוכן הכנסת ואמר כי "החוק הוא חוק לא טוב, חוק רע שנסחט מהמיועד לראש הממשלה ופוגע בערך טוהר השירות הציבורי מטעמים פרסונליים. בכל הערוצים פורסמו סקרים והיחס הוא 3 מתנגדים לתומך ועמדת השוללים הולכת ומתחזקת. רבים בציבור, גם בציבור מצביעי הליכוד, מתנגדים לחקיקה הזו. תראו על מה אתם מאבדים את האשראי שאין מחלוקת שקיבלתם מהציבור, כבר בימים הראשונים עוד טרם הוקמה הממשלה".

סער תקף: "במקום התלהבות מהניצחון הגדול, כל שעה עגולה ראש הממשלה מפרסם או התנצלות או הבהרה או פליק-פלאק, כל פעם כלפי שותף אחר מהשותפים הקואליציוניים. אם אתם לא יודעים שאתם באופסייד תשאלו את חבריכם דוד ביטן. הוא הסביר איך בכל תיק של הליכוד נבנתה אחוזה לשותפים הקואליציוניים".

שר הביטחון בני גנץ (המחנה הממלכתי) הזהיר לאחר אישור החוק: "המציאות שנפגוש תהיה קשה – פירוק שרשרת הפיקוד ופגיעה בכושר התפקוד של מערכת הביטחון שלנו. לא כזו שתהיה לה הפרעה פנימית בתוך המערכת אלא כזו שתהיה לה השפעה על חיינו פה ועל ההתדרדרות הביטחונית".

"אני כבר הנחיתי את צה"ל להיערך להסלמה אפשרית", טען גנץ. "ביקשתי בסעיף האחרון של ההנחיה המדינית הזו להביא את הדבר לעדכונו של השר הנכנס וזה חלק מהתיק חפיפה שלי, כי אני חושב שהסלמה כזו היא דבר שצפוי לחלוטין שיקרה פה. דם עלול להישפך, חבל שאנחנו לא שמים לב לזה, עוד יותר חבל שנשלם את המחיר הזה".

ביש עתיד תקפו את אישור החוק ואמרו: "חוק דרעי הוא הוכחה נוספת לחולשתו המביכה של נתניהו מול שותפיו הקיצוניים. ביבי חלש ודרעי ידע שהוא ייכנע לו, כמו שהוא נכנע לכולם. לא חיילי צה"ל, ניצולי שואה או מאבק ביוקר המחיה מעניינים אותם. לא הרצון להטיב איתכם, אזרחי המדינה, אלא רק להכשיר אדם מורשע בפלילים להיות שר בממשלה בהפרעה".

בדברי ההסבר להצעתו של חה"כ משה ארבל לפני המיזוג נכתב: "הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד במשטרנו החוקתי. זכות זו באה לידי ביטוי אף במינוי חבר הממשלה ואישור מינויו בהצבעת רוב במליאת הכנסת, ובכדי להביא לידי ביטוי את רצון העם ובחירת הציבור באופן מיטבי אשר הביע את אמונו במינוי זה, ואשר הועמד לבחירת הציבור חרף עונש המאסר על תנאי שהושת עליו, אין זה מן הראוי למנוע את התכלית הרצויה בשל עמימות בנוסח החוק.

בתוך כך, לקראת השבעת הממשלה ביום חמישי, יו"ר הכנסת, חה"כ יריב לוין, הגיש את מכתב התפטרותו מהתפקיד. ההתפטרות תיכנס לתוקף תוך 48 שעות. המרוץ לתפקיד נפתח כעת מחדש, וראש הממשלה המיועד נתניהו יחליט על יו"ר חדש לפני ההשבעה.

חוק דרעי מליאת הכנסת יריב לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד