כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
שימוש חוזר

בריטניה: המהלך של הרשויות בבתי הקברות מדאיג את היהודים

רשויות מקומיות בבריטניה פועלות לאפשר שימוש חוזר בקברים מכיוון שחלקות הקבורה אוזלות באנגליה ובוויילס. הרשויות המקומיות אומרות כי חסר להם מקום בגלל החוקים הוויקטוריאניים מלפני 150 שנה, שגורמים גם לעלייה בעלויות הקבורה. המהלך מדאיג את אנשי הקהילה היהודית 

בריטניה: המהלך של הרשויות בבתי הקברות מדאיג את היהודים
בית קברות צילום: pixabay

הרשויות המקומיות בבריטניה מזהירות כי אוזל המקום בבתי הקברות במדינה, מה שמוביל לחשש בקהילה היהודית משינוי חקיקה שיוביל לפינוי עצמות. סילוק שרידי אדם בבריטניה נשלט על ידי מערכת חקיקה מורכבת באנגליה ובוויילס, המתוארכת לתקופה הוויקטוריאנית מלפני 150, המונעת שימוש חוזר בקברים.

מומחים לבתי הקברות בבריטניה קוראים לתיקון החוק בדחיפות מכיוון שלרשויות המקומיות, כולל טאואר המלטס, וברנט בלונדון, וחלקים מאוקספורדשייר, נגמרו המקומות לקבור בהם אנשים, לרבים אחרים נותר מעט מקום לאחר מספר המתים הגבוה של המגיפה.

"יש בעיה מסיבית במערכת שלנו במשך יותר מ-100 שנה. אנחנו עדיין משתמשים במערכת ויקטוריאנית, שגורמת לכל מיני בעיות כי היא כל כך לא מעודכנת. בניגוד למדינות אחרות ברחבי העולם אין לנו מערכת רגולטורית לשימוש חוזר בקברים, כלומר ברגע שמישהו נקבר לא ניתן להשתמש בקבר הזה שוב", אמרה ג'ולי רוג ל'גארדיאן' הבריטי, אקדמאית באוניברסיטת יורק שיושבת בקבוצה שעוסקת בבתי הקברות במשרד המשפטים.

בסוף 2022, ועדת החוק פרסמה סקירה של חוקי הקבורה והשריפה, אך ראג נותרת סקפטית שההתקדמות תהיה מהירה. "אני עובדת בתחום הזה מאז 1991 וכל אחד בממשלה מסתכל על הנושא הזה ואומר לא להתעסק בזה ואז ממשיך הלאה. עם הזמן הגעתי למסקנה שהם פשוט לא רוצים", אמרה.

עם זאת, הנושא נהיה דחוף יותר לא רק בגלל שליותר רשויות מקומיות אוזל המקום, אלא גם בגלל שעלויות ההלוויה עולות במהירות כתוצאה מכך. מומחי בתי הקברות רוצים לראות התחייבות דחופה מהממשלה ששינוי חקיקה יקל על שימוש חוזר בקברים.

שוחחנו עם הרב אליעזר שמחה וייס חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל ולשעבר רב בעיר מנצ'סטר באנגליה, שהיה אחראי לענייני ישראל בלשכת הרב הראשי. הרב וייס שימש גם כרב ומורה רוחני לסטודנטים יהודים באוניברסיטאות לונדון ומנצ'סטר והוא אומר ל'בחדרי חרדים' כי הדבר מעורר דאגה: "יש באנגליה בתי קברות כלליים שיש שם חלקה ליהודים, וזה דבר שיכול להוות בעיה חמורה אם יוחלט לפנות את הקברים הקיימים. מנגד חשוב לציין שרוב הנפטרים היהודים נקברים בבית קברות יהודי שהוא שטח פרטי של קהילות יהודיות, ולכן אין חשש, אבל בוודאי צריך להתריע על הרצון להעביר חוק שיאפשר לפנות בתי קברות, כי יש יהודים שקבורים במקומות כלליים".

הרב וייס מספר כי הוא הכיר יהודים בבריטניה שלא היה להם כסף לשלם דמי חבר לבית הכנסת, אך הקפידו לשים כל שבוע כמה לירות בצד כדי שתהיה להם חלקת קבר באדמה פרטית שנקנתה על ידי החברה קדישא לשימוש כבבית קברות יהודי בגלל החשש שיום אחד מישהו יעביר חוק שאחרי כך וכך שנים מפנים קברים בגלל חוסר מקום. בינתיים זה רק קריאה, ולא תוכנית מסודרת אבל צריכים להתריע".

הרב וייס מציין כי "הארגונים היהודיים יעשו מאמצים לדאוג שלא נוגעים בקיים, אבל לגבי העתיד במידה ויעבירו חוק כזה, היהודים ינסו לקבור רק בבתי עלמין על קרקע פרטית, כדאי להזכיר שגם בארץ כל מיני קבוצות פועלות לקדם ליקוט עצמות, בגלל חוסר אדמות, והם צריכים להבין שהצעות כאלה יכולות להזיק ליהודים בכל העולם שמבקשים קבורה באדמה, בינתיים מה שקורה באנגליה אלו הצעות לא ממשלתיות".

בית קברות בריטניה הרב אליעזר שמחה וייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד