כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
השמה בענף בהייטק

המדינה תממן את הערבים בעשרות מיליוני שקלים

רשות החדשנות וזרוע העבודה מודיעות כי יממנו לאוכלוסייה הערבית תכניות להכשרה והשמה בתקצוב כולל (ממשלתי ופרטי) של 21.6 מיליון ₪ ע"מ לשלבם בענף ההייטק

 המדינה תממן את הערבים בעשרות מיליוני שקלים
הייטק צילום: FREEPIK

בהיקף של עשרות מיליוני שקלים: במסגרת ההליך התחרותי, נבחרו 12 תכניות ייעודיות שיכשירו מעל 2,000 גברים ונשים ערבים/ות במהלך השנתיים הקרובות בכל רחבי הארץ ויספקו מענה לאתגרי כוח האדם בהייטק ולייצוג החסר של החברה הערבית בתעשייה.

הנתונים בתחום התעסוקה בהיי-טק מלמדים כי על אף מגמות חיובית שחלו בשנים האחרונות, הרי ששיעור התעסוקה בהיי-טק בקרב החברה הערבית עדיין נמוך – ולראייה רק כ-2% מהגברים הערבים ו-1% מהנשים הערביות מועסקים בהיי-טק, בהשוואה לשיעורים של כ-12% ו-8% בהיי-טק בקרב גברים יהודים לא-חרדים ונשים יהודיות לא חרדיות, בהתאמה. זאת, אל מול יעדי התעסוקה של הממשלה בתחום שילוב החברה הערבית בתעסוקה איכותית ואל מול יעדי הממשלה בתחום המענה למחסור בכוח-אדם מיומן בענף ההיי-טק כפי שנקבעו בהחלטות ממשלה.

לפיכך, רשות החדשנות וזרוע העבודה מודיעות כי יממנו תכניות להכשרה והשמה בתקצוב כולל (ממשלתי ופרטי) של 21.6 מיליון ₪. שני הגופים, השיקו קול קורא ייעודי בסוף אוגוסט 2022 בתקצוב משותף בהתבסס על מסלול קרן ההון אנושי, במטרה להעלות את אחוז הערבים המועסקים בתעשיית ההייטק הישראלית.

בהתאם להיענות הנרחבת לקול הקורא הייעודי הוגשו 28 תכניות, מתוכן נבחרו 12 תכניות שיקבלו מענק ממשלתי מצטבר של 12 מיליון ש"ח, עבור הכשרה והשמה של 2,239 אנשים מהאוכלוסייה הערבית.

מעל 50% מהתוכניות יכשירו לתפקידי פיתוח מתקדמים, תוך דגש על הכשרה עיונית ומעשית OJT, בשילוב של מיומנות רכות, להרחבת סט הכישורים של המועמדים/ות והגדלת סיכוייהם לקבלת תפקיד איכותי בהייטק.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות הגיב: "מדינת ישראל רואה בתעשיית ההייטק קטר הצמיחה של המשק הישראלי המשלב את כלל המגזרים והאוכלוסיות בחברה הישראלית. אף שאחוז של הערבים המועסקים בשוק ההייטק עדיין נמוך מהממוצע הארצי, בשנים האחרונות אנו רואים מגמה חיובית של השתלבות גוברת של החברה הערבית בענף ההייטק ועלייה משמעותית במספר הסטודנטים הערבים הלומדים במקצועות ההייטק באקדמיה. מטרתנו הינה להגדיל את היקף המועסקים הערבים בהייטק וליצור שינוי משמעותי, כלכלי, חברתי ואזורי כחלק מחיזוק וגיוון בהייטק הישראלי. שילוב מהיר ונכון של בוגרי תכניות אלה יהווה אחד הנדבכים המשמעותיים לצמצום המחסור בכוח אדם טכנולוגי בהייטק בהסתכלות רחבה וארוכת טווח".

תאיר איפרגן, מנכ"לית זרוע העבודה מסר: "האוכלוסייה הערבית בישראל מהווה כ-20% מכוח העבודה במשק אולם ייצוגם בהייטק עומד על אחוזים בודדים. זרוע העבודה פועלת לשילובם בתעסוקה בכלל המשק כנגזרת מיעדי התעסוקה לשנת 2030 ובמסגרת זו לשילובם בהייטק במגוון דרכי פעולה ותכניות שונות. בשנת 2022 הועסק מעל 10 אלף עובדים מהחברה הערבית בענף ההיי-טק ומתוכם כמחצית בתפקידים שאינם טכנולוגים. ממצאי מחקר 'משתלבים אבל לאט: מגמות גיוון בהייט-טק' אשר פורסם זה עתה מטעם זרוע העבודה מצביעים על פוטנציאל תעסוקה של אלפי בוגרים מהחברה הערבית במקצועות ה-STEM, וכן מתחומים נוספים שאינם מועסקים כיום בהייטק, בהשוואה למקביליהם היהודים. התכניות שזכו בקול קורא משותף ופורץ דרך זה הינן נדבך חשוב להגעה לקהלי יעד חדשים שיועסקו בתפקידים מגוונים בהייטק ולהעלאת רמת המיומנויות והפריון של ההון האנושי באמצעות הכשרה המקצועית אפקטיבית ומגוון תכניות חדשניות."

 

הייטק ערבים כלכלה יזמות חדשנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד