כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לא מה שחשבתם

הרב פנגר מגיש: לבנות בית יהודי

זוגיות מושלמת היא לא חלום בלתי מושג # כל הסודות על מהפכת הייעוץ הזוגי # מגיש: המומחה המפורסם, המרצה הרב יצחק פנגר, מנהל הקורסים לייעוץ נישואין ב"מרכז ישיר"

הרב פנגר מגיש: לבנות בית יהודי
הרב יצחק פנגר צילום: באדיבות המצלם

"כולנו מכירים את הבדיחה הצינית הבאה, אבל לא כולנו מכירים את התובנה שניצבת מאחוריה. 'אבא', שאל ילד את אביו, 'מיהי האתון?' והאב השיב לו: 'האישה של החמור'. פער הילד זוג עיניים ענקיות והקשה: 'מה, גם חמורים מתחתנים?' והאב השיב: 'רק חמורים מתחתנים'".

בבדיחה זו פותח הרב יצחק פנגר את שיחתנו המרתקת, במהלכה הוא מעניק טיפים לבניית חיי נישואין איכותיים ומגלה את כל הפרטים על קורס חדש אותו ינחה, שמהווה בשורה של ממש לעולם החרדי.

"אני ממש לא מסכים עם הבדיחה", מבקש הרב פנגר להבהיר חד משמעית, "אבל אני כן מסכים עם העובדה שרק אנשים שהתנהלותם דומה לחמור, מצליחים בנישואין. הגמרא בעירובין אומרת שלכל בעל חיים יש חכמה מיוחדת, ואלמלא ניתנה תורה היינו מסוגלים ללמוד מכל חיה את אותה חכמה. החמור הוא אלוף העולם בנשיאת עול. בעת שהותי במזרח הרחוק לצורך לימודים, ראיתי אנשים רבים שהגיעו לטיולים ארוכים שארכו שלושה שבועות ואף חודש. את המשא הרב העמיסו על גבי חמור, והוא נשא על גבו אפילו בית שלם. החמור צעד בדומיה, לא התלונן, לא התפרץ ואפילו ישן בעמידה. במגילת איכה כתוב: 'טוב לגבר כי יישא עול בנעוריו'. מדובר בעול תורה ועול משפחה. עול תורה עשוי להיות מתוק במיוחד, אך אנשים עלולים לראות בו גורם מגביל ומתיש. כך גם עול משפחה וזוגיות. הוא יכול ומיועד להיות מקסים ואיכותי במיוחד, רק כאשר לומדים ומכירים ביופיים של חיי הנישואין.

"גם יעקב אבינו בירך את שבט יששכר במילים 'יששכר חמור גרם', וכוונתו היתה על עול התורה שהוא נושא על גביו. אם נאמץ את תכונת נשיאת העול באופן מודע ונכון, נהנה מהעול בעולם הזה ובעולם הבא".

זוגיות: לא מה שחשבתם

כרב שעוסק בתחום הנפש, בהרצאות להמונים ובאינטראקציה מתמדת עם האוכלוסייה, כיצד אתה רואה את מצב הזוגיות בדורנו? "באופן כללי ברור שאי אפשר בלי זוגיות ואי אפשר איתה כאשר חיי הזוגיות אינם טובים. רוב הבעיות בזוגיות אינן נובעות בגלל חוסר התאמה, אלא בעיקר בגלל חוסר כלים והבנה על חיי הנישואין והצרכים השונים של בן או בת הזוג שלהם. ידוע שהאנושות אוהבת אנשים דומים, הכל טוב ויפה כאשר גם הבעל וגם האישה רוצים א', אבל ברגע שהוא רוצה ב' והיא רוצה ג', יצוצו הבעיות. לכן יש צורך בלימוד התחום על בוריו".

מדוע כל כך חשוב ללמוד את נושא הזוגיות ולקבל ייעוץ? "בכל מקצוע בעולם, ניתנת הכשרה מקצועית ומקיפה לפני העיסוק. אף אחד לא מצפה מאדם להתניע רכב לפני הוא לומד את כללי הנהיגה ומקבל רישיון ואף הורה לא ישלח את ילדו לרופא שיניים שלא עבר הכשרה והסמכה ייעודית לכך. לכאורה, בחיי הנישואין אין הכשרה מעשית בחיי היום יום, מעבר להדרכה בסיסית ממדריך חתנים. מה גם שבני הזוג עוברים שינוי לאחר החתונה. האתגרים משתנים וכך גם הנתונים.  

"דווקא בנושא זה כולנו חכמים לגבי אחרים", מחייך הרב פנגר. "אני מכיר הרבה אנשים שיודעים לייעץ לכל העולם אבל בחייהם האישית והפרקטיים הם חווים קשיים רבים. לכן כל כך חשוב לקבל כלים נכונים וברורים לחיי נישואין.

"חשוב להבין שבשונה מהדורות הקודמים, הדור הצעיר, לפחות בחלקו, חשוף לאינפורמציה ולמושגים שונים ורבים בטוחים שהם יודעים לקראת מה הם הולכים ומפתחים ציפיות לא ראליות, אך בחיים האמיתיים הם מגלים שהמציאות לא מתוקה כפי שחלמו. בנוסף, רבים בטוחים שחיי הנישואין יפתרו להם את בעיותיהם השונות, אולם למרבה האכזבה, הם מגלים שנוספה להם בעיה חדשה והם ניצבים בפני שוקת שבורה".

כך תדעו איך להתנהל

מה אתה יכול לספר על הקורס שאתה מעביר במסגרת "מרכז ישיר" שנחשב לבית המוביל להכשרה מקצועית בעולמות הטיפול: "הקורס מתאים לשני סקטורים עיקריים, ראשית, הוא עשוי להתאים לכל אדם נשוי. מניסיוני בשטח, תהליך ייעוץ נישואין הוא לא הכי נעים, ובעיקר גברים, שחלקם הגדול ניחנו באגו גברי, רואים בו גורם מאיים. רבים מאיתנו זקוקים לקריעת ים סוף קטנה בשביל לפנות לייעוץ זוגי וליווי מקצועי. ברגע שאדם נרשם לקורס בו הוא מקבל כלים לעזור לאחרים, הוא עוזר בראש ובראשונה לעצמו. במרוצת החיים, לאחר שעובר עשור או שניים, ואנו חווים את עול החיים על כל משמעויותיו, פתאום אנו חשים שאיבדנו את הטעם והברק שהיה אי אז, בראשית הדרך. הקורס מקנה כלים מקצועיים לניהול זוגיות ברמה גבוהה ביותר, ומאפשר לכל אחד להעמיק וללמוד את הנושא ברצינות, פעם אחת ולתמיד, בדומה לסוגיה בגמרא או רכישת מקצוע.

"יש להבין שלחיי הנישואין שלנו יש השלכה על כל הרבדים בחיינו, החל מנושא הפרנסה, הסיפוק והאושר, ועד לנושא חינוך הילדים והבריאות. מחקר ארוך ומתמשך שנערך באוניברסיטת הרווארד יצא לדרך לפני 75 שנה. במהלכה עקבו מה הגורם מספר אחד לאריכות חיים ולאיכות חיים. הממצאים העלו שמה ששומר עלינו הם הקשרים החברתיים, בדגש על זוגיות תקינה. פה יש לכולנו הזדמנות ליהנות מכל העולמות.

"הסקטור השני לו בעיקר מיועד הקורס, מורכב מאנשים שבוערים בהם רצון ומוכנות לעזור לאחרים, לתמוך, לתת ולהעניק, העיסוק הזה טומן בחובו מקצוע עם פרנסה, לצד שליחות מיוחדת. במספר פגישות אפשר להעניק חיים למשפחות רבות, וליהנות מסיפוק וממשמעות.

"זה לא סוד שהדור הצעיר חווה אתגרים רבים, מה שהתאים למשפחה בעבר לא מתאים לה היום, ומה שהתאים להורינו ולסבותינו לא בהכרח יסייע לנו. הדור של היום הוא צעיר, דינאמי, מהיר ודורש כלים מעשיים. נוכל לראות כיצד הטרנספורמציה התרחשה גם בעולם הנפש. אם בעבר הפסיכולוגיה המסורתית לא הכילה תכנים וגישות מבחוץ, וההכשרה הפסיכולוגית הכילה הרבה כלים תאורטיים, כיום הרבה מהפסיכולוגים נעזרים בכלים מעולם הCBT , ה ACTאו ה  DBT. גישות שהן כביכול פחות אקדמאיות אך מאד מעשיות. הכיוון הכללי הוא יותר פרקטי, חיובי ומהיר".

 

 

הרב יצחק פנגר חיי זוגיות זוגיות בריאה קורס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד