כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הפלסטינים מברכים

"דווקא בשבת": העצרת הכללית של האו"ם הצביעה נגד ישראל

דרמה בשבת: ברוב של 87 מדינות, העצרת הכללית של האו"ם הצביעה בעד ההצעה לבקש חוות דעת משפטית נגד ישראל בנוגע ל"משמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך" מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | ישראל, ארצות הברית ו-24 מדינות נוספות הצביעו נגד, 53 נמנעו

האו"ם, ארכיון
האו"ם, ארכיון צילום: אמיר לוי, פלאש 90

העצרת הכללית של האו"ם הצביעה בעד ההצעה לבקש חוות דעת משפטית נגד ישראל בנוגע ל"משמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך" מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. ההצעה שהוגשה להצבעת האו"ם קובעת שנוכחות ישראלית ביהודה ושומרון ובירושלים אינה חוקית ומבקשת מבית הדין להמליץ על הצעדים שהאו"ם ומדינות העולם צריכות לנקוט נגד ישראל בשל נוכחות זו המהווה, לפי ההצעה, "סיפוח" של השטח. 87 מדינות הצביעו בעד. ישראל, ארצות הברית ו-24 מדינות נוספות הצביעו נגד, 53 מדינות נמנעו.

בין המדינות שהצביעו בעד העברת הנושא לבית הדין הבינלאומי - כל המדינות הערביות עימן יש לישראל יחסים דיפלומטיים, ובהן מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן. גם רוסיה וסין הצביעו בעד.

גילי כהן דיווחה ב'כאן חדשות', כי רה"מ נתניהו ניסה לשכנע את נשיא אוקראינה זלנסקי להתנגד להצעת ההחלטה הלילה. בשיחה, הנשיא האוקראיני חזר על בקשתו לספק לה אמצעי הגנה אווירית, דבר לו ישראל מתנגדת. לאחר שיחות בין הצדדים, אוקראינה נמנעה מלהצביע, לאחר שבהצבעה קודמת הצביעה נגד ישראל.

פרופסור ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor, בתגובה להצבעת האו"ם נגד ישראל: "מדובר על עוד שלב במלחמה הפוליטית נגד ישראל המבוססת על ניצול ציני של מוסדות האו״ם והמשפט הבינלאומי. המטרה היא לבודד ולהחליש את ישראל לפי המודל של דרום אפריקה בעידן אפרטהייד. לרשת הארגונים הטוענים לקידום "זכויות אדם", וממומנים על ידי ממשלות אירופה, יש תפקיד מרכזי במהלכים הללו, כאשר האו״ם הוא רק אמצעי. מבחינתם, הדבר נועד להוביל לבסוף להעמדה לדין של ישראלים בבית הדין הבינלאומי בהאג". מכון המחקר NGO Monitor הוא ארגון בעל מעמד מייעץ באו"ם מאז שנת 2013.

ח״כ חנוך מילביצקי (הליכוד) בתגובה לאישור עצרת האו"ם את בקשת אבו מאזן מבית הדין הבינ"ל לבחון את חוקיות הכיבוש: "חלק ממורשת הבאושים של הממשלה הקודמת", גם עם זה נתמודד כך או אחרת".

השגריר הישראלי באו"ם גלעד ארדן: "ההחלטה היא אות קלון על האו"ם ועל כל מדינה שתתמוך בה. שום גוף בינלאומי לא יכול לקבוע שישראל כובשת בארצה ושנוכחותנו בירושלים או ביהודה ושומרון אינה חוקית. לבית דין שקיבל מנדט מגוף מעוות מוסרית כמו האו"ם - אין שום לגיטימציה. הפלשתינים סירבו לכל יוזמות השלום, הם מסיתים יום יום לרצח ותומכים בטרור, ובאו"ם מסייעים להם לפגוע דווקא בישראל. לא ניקח חלק בחרפה ובמופע השקרים הזה".

השגריר ארדן הוסיף: "ההחלטה לקיים הצבעה העוסקת רק בישראל - דווקא בשבת, היא דוגמא נוספת לריקבון המוסרי של האו"ם, שמונע מעמדת ישראל להישמע בהצבעה שתוצאותיה נקבעו מראש". יש להזכיר, כי לפני כשנה בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר 2021, הודיע אבו מאזן בנאומו, שאם ישראל לא תיסוג לקווי 67 בתוך שנה, הפלשתינים יפנו להאג. ההצבעה היום היא למעשה מימוש האולטימטום של אבו מאזן".

תגובות בעולם הערבי להחלטה כפי שהובאו בערוץ הטלגרם של 'כאן חדשות':

1. הרשות הפלסטינית: לשכת אבו מאזן פרסמה הודעת ברכה על החלטת העצרת הכללית של האו"ם שבית הדין הבינלאומי בהאג יבחן אם ישראל סיפחה את השטחים. "ההצבעה הזו היא עדות לתמיכת העולם כולו בעמנו ובזכויותיו ההיסטוריות הבלתי ניתנות לערעור. הנשיא מחמוד עבאס מודה לכל המדינות שעמדו לצד הימין הפלסטיני, ולכל הצדדים שפעלו לקבל החלטה זו".

עוד נמסר בהודעה כי על ישראל לשאת באחריות לפשעיה המתמשכים נגד הפלסטינים, ושהעולם חייב לשאת באחריותו וליישם את ההחלטות הבינלאומיות. "פנייה למוסדות בינלאומיים היא זכות פלסטינית ואנו נמשיך להצטרף לגופים ומוסדות בינלאומיים".

מזכ"ל אש"פ חוסין א-שייח, בירך גם הוא על החלטת העצרת הכללית של האו"ם הלילה ואמר כי היא מהווה ניצחון לדיפלומטיה הפלסטינית ולאבו מאזן שהיה נתון ללחצים כבדים לדחות או לעצור את המהלך, למרות זאת הוא סירב ולחץ להצביע על הצעת ההחלטה. א-שייח מסר כי אבו מאזן הביע את תודתו למדינות שהצביעו בעד ההחלטה.

2. פת"ח: ארגון פת"ח מברך על החלטת העצרת הכללית של האו"ם שבית הדין הבינלאומי בהאג יבחן את מעמד השטחים בהם ישראל מחזיקה.

בהודעה שפרסם היום, שבת, הדגיש פת"ח כי הצבעה בעד החלטה היסטורית זו משקפת ניצחון לדיפלומטיה הפלסטינית, בראשות הנשיא אבו מאזן, שהופעל עליו לחץ לחזור בו או לדחות את ההחלטה, אך הוא סירב והתעקש להציג הצעת ההחלטה שעליה הצביעו אתמול.

לדברי ההודעה, להחלטה זו יהיו השלכות חשובות לטובת העניין הפלסטיני, שכן היא תסלול את הדרך להטלת אחריות על ישראל הכובש. עוד הודגש כי החלטה זו באה בהקשר של יישום החלטות ההנהגה הפלסטינית להתעמת עם הכיבוש הישראלי ופשעיו, מה שהוביל לפירוק המערכת הקולוניאלית הזו של ישראל.

3. חמאס: בהצהרה לעיתונות, היום, שבת, חמאס התייחס להחלטה כ"הישג וצעד חשוב לקראת סיום הכיבוש ופגיעתו בזכויות הלאומיות של העם הפלסטיני". חמאס קרא לנקיטת צעדים נוספים ברמה הבינלאומית, ו"לחייב את הכיבוש בנטילת אחריות על פשעיו המתמשכים, ושלילתו את כל הזכויות של העם הפלסטיני המעוגנות באמנות ובחוקים הבינלאומיים".

4. הליגה הערבית: המזכירות הכללית של הליגה הערבית מברכת על החלטת העצרת הכללית של האו"ם שבית הדין הבינלאומי בהאג יבחן את מעמד השטחים בהם ישראל מחזיקה. עוזר מזכ"ל הליע"ר לענייני פלסטין והשטחים, סעיד אבו עלי, הביע היום, שבת, את גאוות הארגון בהישג חשוב זה של הדיפלומטיה הפלסטינית. הוא הדגיש כי "החלטת האו"ם מהווה תחנה ונקודת מוצא חשובה להתעמתות עם התוכניות, הפרקטיקות והתוקפנות הישראליות באמצעות ההליך השיפוטי והטלת אחריות על הכיבוש על פשעיו".

או"ם גלעד ארדן ולדימיר זלנסקי רשות פלסטינית בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד