כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"שאפו על התחכום!"

העיתונאי יצא נגד חבריו: "מעשה אנטי-דמוקרטי"

יחידה מיוחדת בחיל האוויר יצאה במכתב אזהרה נגד הממשלה החדשה שהושבעה ביום חמישי, יוצא היחידה כיום עיתונאי ב'חדשות 12' יצא בחריפות נגד המכתב והסביר מדוע לא חתם

העיתונאי יצא נגד חבריו: "מעשה אנטי-דמוקרטי"
אורי איזק צילום: מתוך פייסבוק

ביום שישי חשף העיתונאי בן כספית ב'מעריב' מכתב של חברי יחידה מיוחדת בחיל האוויר שיצאה נגד הממשלה החדשה. כתב ומגיש 'חדשות 12' אורי איזק, בעצמו יוצא אותה יחידה יצא בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו נגד המכתב והסביר מדוע לא חתם גם הוא אותו מכתב. 

תחת הכותרת "מכתב פתוח לכל מי שהוא מספיק חשוב בעיני עצמו כדי לחתום על מכתב שלאף אחד לא אכפת ממנו", כותב איזק בפייסבוק. "לפני הכל, אני אוהב מאד את חבריי ליחידה ואת היחידה, ובלי להיכנס לקלישאות, הם באמת אחים שלי למרות המחלוקות הקשות בינינו בתחומים רבים".

"אבל רציתי שתדעו שלא חתמתי על המכתב שפורסם הבוקר, שעליו חתומים קבוצת יוצאי/ות יחידה מיוחדת בחיל האוויר שעניינו "הגנה חוקתית וערכית על הדמוקרטיה הישראלית ברוח מגילת העצמאות". לא רק אני בחרתי שלא לחתום על המכתב, כמוני רבים רבים מיוצאי היחידה. אמנם כתוב בו שבין החותמים יש "ימין, שמאל, מרכז, חילונים, מסורתיים, דתיים, יהודים ושאינם יהודים", אבל אני מוכן להמר, ולא בדקתי את העניין, שמבין 300 ומשהו החותמים (עד כה), פחות מ-10% מהחותמים הצביעו למפלגות הקואליציה החדשה".

רס"ר אורי איזק במדי חיל האוויר. (מתוך הפייסבוק שלו).

עוד תקף אורי איזק: "המכתב הזה הוא קול אחד, וזהו. קול שחשוב שיישמע, אבל קול שמייצג אך ורק את מי שחתום עליו ולא את יוצאי היחידה באשר הם. לאורך כמעט כל השבוע, כשהייתי במקרה במילואים, התחיל דיון חשוב וברובו מכבד בקבוצות וואטסאפ על האם להוציא מכתב, ואם להוציא, אז איך, ובאילו מילים להשתמש כדי להגיע להסכמה רחבה עד כמה שניתן".

לדבריו, "היו את הקולניים יותר, שהגיבו וכתבו את עמדתם, וביניהם גם לא מעט שהתנגדו לשימוש בשם היחידה כי הוא מייד "צובע" את כל בוגריה בצבע מסוים מאד, ולא לכולם זה מתאים. הוחלט שלא להשתמש בשם היחידה, אלא רק להגיד בשקט בשקט לבן כספית לפרסם אותו תחת הכותרת "מכתב השלדגיסטים". שאפו על התחכום!".

העיתונאי הסביר: "לא חתמתי על המכתב למרות שאין לי שום בעיה עם תוכנו כי הוא הולך על הראש ודורס ברגל גסה אנשי יחידה רבים שביקשו שלא יתפרסם או לכל הפחות לא בנוסח שיצא. מדברים גבוהה גבוהה על הגנת הדמוקרטיה, ולא רואים את הדבשת של עצמם. "אבל זה בכלל לא עניין של ימין ושמאל!" יטענו שם בתוקף. הצחקתם אותי והצחקתם עוד רבים שכמעט התחננו שהמכתב לא יתפרסם. בסוף, כמובן, המכתב יצא, כי הגנה על הדמוקרטיה משיגים באמצעים של עריצות. שכוייח".

"לא חתמתי על המכתב כי בעיניי הוא מסמל תרבות יהירה והגמונית, וזה מבאס נורא. אני יכול להבין קבוצה עסקית שחותמת על מכתב ומטילה סנקציות נגד גופים שיחליטו להפלות את פלוני או את אלמוני. לזה יש שיניים. שלדגיסטים? זה שלפני עשור או שניים או שלושה שירתנו ביחידה? למי אכפת? ריבונו של עולם! יפי הבלורית והתאר (חתומים בראשי תיבות כמובן) כתבו לצמרת המערכת הציבורית והמשפטית בישראל שהם חוששים. סו וואט? הפסדתם הרבה יותר משהרווחתם. גם אפס השפעה, וגם קלקלתם את השורות ביחידה. איזה באסה אתכם".

"כנראה יש בין החותמים גם מי שסיכנו את חייהם (בעיניי, לא משהו שמעניק יתרון ערכי או מוסרי בהכרעה בסוגיות ציבוריות), אבל יש שם כנראה המון שלא סיכנו את חייהם, אלא פשוט שירתו ביחידה כמו רבים שמשרתים בכל יחידה אחרת. אפשר להחליף במכתב את המילים "יחידה מיוחדת בחיל האוויר" ב״לוחמי חי״ר״ או ״משק״י רס״ר״ ומשקלו הסגולי של המכתב היה דומה. האם ״מכתב הלוחמים מגולני״ היה מעורר עניין כזה? התשובה ברורה, לא. ולמה לא? ופה בעיניי לב העניין. כי השבוע הסתבר לי שמדובר בקבוצה (ואני מנתק את דבריי לחלוטין מהיחידה הסדירה) שבתפיסה העצמית שלה, עמדתה שווה יותר".

אורי איזק בשטח ככתב 'חדשות 12'. (מתוך הפייסבוק שלו)

"לאורך הדיון החשוב שהתקיים, נזרקו משפטים כמו "יש ערך למילה שלדג בישראל. לא מהתנשאות אלא ממה שאנחנו מייצגים עבור חלק מהאוכלוסיה שמחפשת מוצא וביטחון". או "ברור לי שיש אנשים שתומכים בממשלה ואין איך לשנות את זה. או שזאת דעתם או שהם עוד לא התפכחו". או "יש בחיים קווים אדומים ערכיים שכשעוברים אותם מצופה מחוד החנית, מלח הארץ וכו' לצאת באמירה נחרצת".

עוד טוען אורי איזק: "כאמור, מניעים לא פוליטיים ולא מתנשאים, ואין לחותמים כל כוונה להמתין להתפכחותם של הנבערים מדעת. בשם ההגינות, הציטוטים הנ"ל הם מדגם לא מייצג של הדיון הערני והמכובד שהתקיים, אבל הם כן חושפים טפח על כך שהמכתב הוא טפיחה עצמית על השכם, נפיחה תקשורתית. זה בכלל קטע עם מכתבים. מכתבי רבנים, קצינים, בכירי המוסד ושב״כ, מטכ״ליסטים וכו׳ לא משפיעים על שום דבר. להפך, הם אולי רק גורמים לסמ״ר אבי כהן מגדוד 890 להבין שצדק בבחירה הדמוקרטית שלו".

"לא רציתי לכתוב את הפוסט הזה, באמת שלא. מטרתו אחת: ידע הציבור שמכתב השלדגיסטים הוא קול. זהו. קול חשוב, לגיטמי והכרחי, אבל רק קול. לא חתמו עליו כל יוצאי היחידה לדורותיהם, והיו לו הרבה מאד מתנגדים. הוחלט לפרסם אותו על אפם וחמתם של המתנגדים, ולכן תגובתי. המעשה שעשיתם, חברים נכבדים ויקרים החתומים על המכתב, הוא בעיניי אנטי-דמוקרטי. אני רק מקווה שבסופו של דבר, נדע להילחם יחד אם נצטרך (ובתקווה שלא נצטרך). אחרי השבוע, אני ממש לא בטוח". כך כתב 'חדשות 12' אורי איזק.

חיל האוויר מכתב אזהרה ממשלת נתניהו אורי איזק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד