כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
טענות לשיבוש חקירה

"בגלל רשלנות" | דירת הזוג החרדי נשרפה כליל

בני הזוג אסתר ודוד חורי הזעיקו את לוחמי האש לאחר שהריחו ריח חריף של עשן שמתפשט בבית. הכבאים כיבו את השריפה ועזבו. כעבור כמה שעות, הדירה התלקחה ונשרפה. בני הזוג טוענים כי צוותי הכיבוי נכנסו בלא רשות לביתם השרוף כדי לשבש את החקירה ומסקנותיה

"בגלל רשלנות" | דירת הזוג החרדי נשרפה כליל
אילוסטרציה צילום: pixabay

בני הזוג דוד ואסתר חורי התגוררו בביתם שבעיר צפת במשך עשרות שנים, והם עדיין משלמים עליו משכנתא. בנר החמישי של חנוכה, הריחה אסתר בריח חריף של עשן שמתפשט בבית שעשוי מעץ. היא הזעיקה את כוחות הכיבוי שהגיעו, וגילו כי בצמוד לצינור הארובה, בקומה השנייה, היו שני מזרנים שהתלקחו בעקבות החום הכבד. כוחות הכיבוי שלפו לחצר הבית את המזרנים, פתחו את החלונות ודאגו שהבית יתאוורר. במקביל, הכבאים כיבו את המזרנים הבוערים, והמליצו לבני המשפחה שלא לשהות בדירה במהלך הלילה ולהתפנות לדירה אחרת, עד שהעשן והריח החריף יתפוגגו. אלא שבאמצע הלילה נקראו בבהילות דוד ואסתר לביתם, שכבר התלקח ועלה ונשרף כליל.

אסתר חורי סיפרה ל'ynet': "אני אבלה. זה כמו לאבד מישהו. כל הבגדים, התכשיטים והתמונות - הכול הלך. אנחנו שבועיים אחרי חתונת בתנו ולא נשאר כלום מהדברים שקנינו". בעלה דוד והיא נותרו מאז סוף השבוע שעבר ללא בית, וכל רכושם נשרף. לטענתם, רשלנות הכבאים היא זו שהביאה לשריפת ביתם. בני הזוג טוענים כי, צוותי הכיבוי נכנסו בלא רשות לביתם השרוף כדי לשבש את החריקה ומסקנותיה. ברשות הכבאות וההצלה מגיבים להאשמות וטוענים כי פעילות החוקרים נעשתה על פי החוק ובסמכות, כחלק מחקירת הדליקה. מנגד בכבאות לא שוללים כי יתכן והיה אפשרות למנוע את הנזק הכבד.

"שלוש שעות אחרי שעזבנו את הבית, קיבלנו טלפון מהמשטרה שהעירו אותנו. הם שאלו אם יש מישהו בבית ואמרו שיש בעיה בו", סיפר דוד. "הסבירו לנו שהבית עולה באש, אמרתי להם שהשריפה כובתה והכל בסדר. לא דמיינתי שאשמע שהוא נדלק בשנית, והפעם כבר לא ניתן להציל אותו. אין לנו ספק שהמזרנים לא כובו כהלכה, והם גרמו לשריפת ספסל עץ עליו הושענו בסמוך לקיר הבית. הקיר התלקח מהאש והביא לשריפת הבית כולו".

דוד עובד כמורה, רעייתו אסתר כבדת ראייה, והשניים נותרו בלא כלום לאחר שרכושם עלה באש. אסתר סיפרה: "התלבטתי מאוד אם לקחת איתי את התכשיטים. מישהו אמר לי לקחת אותם, אבל כשעזבנו את הבית בערב אחרי שכובו המזרנים השארתי אותם מאחור. כואב לי הלב על הבית ועל כל הבגדים והציוד שלנו. הכול הלך ונשרף ונותרנו חסרי כול".

בני הזוג משתייכים לקהילת חב"ד, ואלו יצאו בקמפיין גיוס תרומות למענם תחת הכותרת "מחזירים את משפחת חורי הביתה".

דוד שטוען להתנהלות חריגה של כב"ה סיפר, "הגיע אלינו בצהריים אדם בלבוש אזרחי, הוא נכנס הביתה והחל לצלם תמונות. הילדים שאלו מי הוא והוא אמר שהגיע מטעם מכבי האש, ולא מסר את שמו. הם ביקשו ממנו ללכת ואחרי שיצא, ראו כי הזיז בחצר את המזרן שנשרף והיה על השביל ליד הקיר, ולא שעון עליו, במרחק של שלושה מטרים מהקיר. ספסל העץ שהיה מקובע לקיר הוזז לאמצע החצר. ביום ראשון, כשחזרנו לבקר בבית השרוף, המזרן שהיה בחצר נעלם לגמרי".

נגד שירותי הכבאות הוגשה בשבוע שעבר תלונה במשטרה על ידי בני הזוג חורי, "האסון הזה לא היה אמור לקרות לנו, אנחנו בתחושה של אבדן גדול", אומר דוד. "קנינו קצת בגדים ואנחנו מבקשים שיסייעו לנו כדי לצאת מהמשבר הזה. הרב מעודה מקהילת חב"ד דאג לנו לדירה זמנית ואנחנו רוצים לחזור הביתה"

עורכי הדין המייצגים את בני הזוג הם דוד וחיה מנה. עורך הדין דוד מנה האשים: "רשויות המדינה חושבים עצמם ככל אזרח רגיל, ומשתמשים בסמכויותיהם כדי לעשות עבירות ולהיכנס לבית, לא כדי לבדוק או לחקור, אלא כדי להתכונן לחקירות על רשלנותם".

הוא הוסיף ואמר: "אני מציע לנציב הכבאות לעשות בדק בית בשרותי הכיבוי ולא לתת לתרבות החפיף להשתלט. יש תמיד כמה דקות לחכות לפני שעוזבים, כדי לוודא כי האש פסקה לחלוטין. לדבריו, "בתביעות על נזקי השרפות בכרמל וביער ירושלים שבהם טיפלנו הגיעו כבאיות בלי מים או שאיחרו בהגעתן. יש ללמוד את לקחי העבר".

אל הבית הגיע השמאי משה שטרן שהעריך את הנזר בכמיליון וחצי שקלים. "ביטוח המשכנתא מכסה רק את המבנה ולא את התכולה הפנימית. כואב הלב לראות את הנזק הזה. הוא טען כי שיבוש הראיות לכאורה, והעובדה שהבית נשרף כתוצאה ממזרן שהושאר שם, "זו ראיה מוכחת לכשל של כיבוי אש. זה פשוט כשל שהמזרן נעלם. כעת אנחנו לא יכולים לשלוח חוקר שריפות פרטי".

בשירותי כבאות והצלה במרחב הגליל והגולן, שאחראים על מרחב צפת, דוחים את התלונות לניסיון שיבוש החקירה, ולדבריהם נסיבות השריפה נחקרות ברצינות ובמקצועיות רבה.  טפסר משנה נתן בנשימול אמר: "מיד עם תום האירוע הוקם צוות חקירה בהנחיית מפקד המחוז. לדבריו, "הצוות היה בזירה ובדקו את הדברים לעומק. בין היתר נבדק האם גורם שיכול להתלקח הושאר בזירה אחרי הביקור הראשון והביא בסבירות מה לשריפה. צוות הכבאים פעל ביסודיות ובמקצועיות, יחד עם זאת, אם נתגלו תקלות בעבודתם נלמד את הדברים".

בנשימול הוסיף לסיום, "סמכותו הבלעדית של קצין חקירות השריפות היא לבחון ולבדוק את הזירה מכל ההיבטים ובשל כך אנחנו דוחים כל טענה שהיא על כך שחרג מסמכותו ואחריותו והזיז או פגע בראיות במסגרת עבודתו. מדובר בשריפה מורכבת בזירה קשה ולוחמי האש פעלו במסירות נפש גדולה לשם מניעת התפשטות האש לבתים נוספים ופגיעה רחבה יותר ברכוש ובחיי אדם חלילה".

צפת כבאות והצלה שיבוש חקירה חב"ד שריפה בדירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד