כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
המבריח של פוטין

בעל דרכון ישראלי מלבין סחורות רוסיות אסורות

לפי תחקיר שפורסם בצ'כיה, גבר ישראלי רוסי שמחזיק בחברות פרטיות בטורקיה ובבולגריה מלבין כספים באזרבייג'אן, קירגיזסטאן ואוזבקיסטאן. דודו של האיש מקורב לקרמלין

בעל דרכון ישראלי מלבין סחורות רוסיות אסורות
צללית. אילוסטרציה צילום: unsplash

סחורות רוסיות שעליהן הוטל אמברגו ממשיכות לזרום למדינות האיחוד האירופי. תחקיר בצ'כיה התחקה אחר אחד מנתיבי ההברחה שהופך מוצרים תוצרת רוסיה לסחורות ממוצא בולגרי.

סנקציות בינלאומיות היו אמורות לשתק את רוסיה מבחינה כלכלית. אבל נראה שהאמברגו נשאר רק על הנייר. התחקירן יאנק קרופה מאתר seznamzpravy הסתנן לאחד מארגוני ההברחה ותעד בחשאי את הבוס של החברה. "יש לי 20 משאיות בדרך", הודה המבריח. סחורה נוספת מגיעה לאירופה דרך הים השחור.

נתיב ההברחה המפוקח מנוהל על ידי הרוסי ארנסט רושאל. בנוסף לאזרחות רוסית, יש לו גם דרכון ישראלי, מה שמאפשר לו לטייל בחופשיות ברחבי העולם ולהציע מוצרים רוסיים. הוא מייצא סחורות שעליהן אמברגו כמו עץ, ברזל ודשנים כימיים מרוסיה. כפי שהוא עצמו הודה בראיון, שביל ההברחה מוביל גם לכיוון ההפוך. לפי דבריו הוא הביא לרוסיה אפודים וקסדות חסינות כדורים.

"בניתי את התשתית במשך שלושה חודשים. אנחנו מעבירים את הסחורה במשאית דרך גאורגיה לטורקיה, או באניה מנובורוסיסק לאיסטנבול", תיאר רושאל בפגישה עם כתב שהתחזה לאיש עסקים שחוקר על עץ וברזל רוסיים.

"נשנה את ארץ המוצא בטורקיה, כל המסמכים הרוסיים ייעלמו, אנחנו נשנה את שם החברה. לאחר מכן נעביר את הסחורה מטורקיה לבולגריה, לחברה אחרת שלי. אז אתה קונה משם. אז, על הנייר, לא מרוסיה, לא מטורקיה, אלא מבולגריה. האיש שלי יעשה את מלוא השחרור מהמכס". כדי להוכיח את דבריו, הוא הציג קטלוגים ומחירונים של חברות רוסיות. אבל לא רק זה. הוא גם שלח את תיעוד החוזה, אותו חתם בספטמבר. באותה תקופה הוא מסר עצים רוסיים לפולין.

כדי להקשות על המעקב אחר הסחר הבלתי חוקי, הוא אומר שהוא שולח את הכסף דרך החברות שלו בקירגיזסטן, אזרבייג'ן ואוזבקיסטן. "החברה שלי בקירגיזסטן תקנה או תמכור עבור רוסיה. באותו יום אני יכול לשלוח את הכסף לאירופה באמצעות עסקת SEPA", חשף האיש חלק נוסף בסוד העסקי שלו.

כאשר הכתב חשף את זהותו האמיתית בפגישה בקרקוב, רושאל הפסיק להבין אנגלית לזמן מה. עם זאת, הוא החל מיד לטעון כי הוא מדבר על עסקאות שהתבצעו לפני ההכרזה על האמברגו.

עוד סיפר לו איש העסקים הישראלי-רוסי כי יש לו קשרים עם חברות ישראליות קרופה אף מציג בכתבה תמונות של הציוד. לא ברור אם העסקה יצאה אל הפועל. עיתון 'הארץ' פנה לכמה ספקים ישראלים המוכרים ציוד דומה ולא נענה. ספקים ישראלים אחרים מסרו ל'הארץ' כי רושאל אינו מוכר להם.

 

צ'כיה סנקציות הברחות מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד