י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פרסום ראשון

מחלוקת ביהדות התורה: באגודה מסרבים להתפטר בנורבגי ומציבים תנאי

דרמה ב'יהדות התורה': אחרי מינויי השרים של אגודת ישראל, במפלגה החסידית מסרבים בשלב זה להתפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי ולהכניס לכנסת את יצחק פינדרוס, כפי שמחייב ההסכם שנחתם בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל' ערב הבחירות | כל הפרטים בפרסום ראשון

מחלוקת ביהדות התורה: באגודה מסרבים להתפטר בנורבגי ומציבים תנאי
חברי יהדות התורה בבית הנשיא צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פרסום ראשון: ישיבת הסיעה השבועית של יהדות התורה שנערכה היום (שני) הייתה סוערת מהרגיל. לאחר הברכות לח"כ מאיר פרוש שמונה לתפקיד השר לענייני ירושלים ומסורת הוא נדרש על ידי חברי הכנסת של דגל התורה להתפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי, כפי שעשו שרים במפלגות אחרות, על מנת שבמקומו ייכנס לכנסת מקום 8 ברשימה המשותפת: ח"כ לשעבר יצחק פינדרוס.

ממידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' עולה כי באגודת ישראל סירבו לדרישה וטענו כי יחד איתו צריך להתפטר גם סגן השר ח"כ אורי מקלב, כדי שבמקומו ייכנס לכנסת גם מועמד מספר 9 ביהדות התורה: הרב משה רוט, נציג אגודת ישראל מטעם חסידות צאנז. פרוש נימק את דרישתו בטענה כי הרוב של אגודת ישראל בתוך הסיעה המשותפת בכנסת צריך להישמר, למקרה של מחלוקת בין הסיעות על חוקים עתידיים ובראשם חוק הגיוס או הסלולר הכשר, שתי סוגיות נפיצות בהן לא גובשו עדיין הסכמות סופיות בין הסיעות. לדברי פרוש, אם יתפטר לבדו, אגודת ישראל תאבד את מכוחה שכן היא תהיה רק בת שלושה חברי כנסת וללא יכולת לאיים על הקואליציה בת ה-64 ח"כים, ואילו דגל כן תהווה איום עם ארבעה ח"כים. 

בדגל התורה טענו מנגד כי לפי ההסכם פרוש צריך להתפטר "מיד" מהכנסת, וכי אם הוא מעוניין להכניס את נציג צאנז רוט, הרי ששר השיכון והבינוי, ח"כ יצחק גולדקנופף, יתפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי. באגודת ישראל לא אהבו את התשובה הליטאית, שכן עם התפטרות גולדקנופף מחברותו בכנסת, צפוי גם מקלב להתפטר, מה שיכניס את מקום 10 ברשימת יהדות התורה: ח"כ לשעבר אליהו ברוכי מדגל התורה, מה שיגרום בחזרה לאיבוד הרוב של אגודת ישראל, נציגי אגודת ישראל ביקשו ממקלב להתחייב להתפטר גם הוא כדי לשמור על הכוח הפוליטי הקיים, אלא שמקלב התעקש כי התפטרותו אינה קשורה להסכם ועל כן אינו יענה על השאלה הזו לא רק אחרי שההסכם יתקיים עם התפטרותו של פרוש. 

בדגל התורה הציגו את סעיף 4 להסכם בין הסיעות, לפיו: "זכתה הרשימה במספר אי זוגי של מנדטים, ולמפלגה המשובצת במקומות האי זוגיים נמסר תפקיד של שר או סגן שר, נציג אותה מפלגה יתפטר מהכנסת לפי החוק הנורבגי, מיד עם כניסתו לתפקיד כנושא משרה. קיבלה המפלגה האמורה שני תפקידים כאמור, יבוצע החוק הנורבגי על ידי נושא המשרה המדורג ברשימת המועמדים האמורה במקום הנמוך יותר". לטענת דגל התורה "ההסכם מדבר מתוכו וכי פרוש צריך להתפטר "מיד" מהכנסת, כפי שנכתב בהסכם שנחתם ערב הבחירות". לדבריהם, "מקלב לא מחויב להתפטר במסגרת ההסכם".

יצוין, כי לפי סיכומים פנימיים באגודת ישראל, ח"כ יעקב טסלר שצפוי להתמנות לסגן שר התרבות, לא אמור להתפטר מתפקידו במסגרת החוק הנורבגי, מה שקובע שפרוש המדורג ברשימת התפקידים במקום נמוך יותר הוא זה שצריך להתפטר במסגרת ההסכם. 

נורבגי יהדות התורה אורי מקלב יצחק פינדרוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד