כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
תיעוד נדיר מהציון

מאמצים לחדש את הילולת האביר יעקב במצרים

בתקופה האחרונה גורמים בממשלה החדשה פעלו מאחורי הקלעים מול המצרים כדי לנסות ולחדש את ההילולה של האביר יעקב שנפטר במצרים ב-1880, צעד שבינתיים לא ממש צלח | תיעוד: מתנדבים שהגיעו מישראל מבצעים ניקיון של המצבה

מאמצים לחדש את הילולת האביר יעקב במצרים
ניקוי המצבה צילום: כאן 11

כמדי שנה, החודש יצוין יום פטירתו של רבי יעקב אבוחצירא, שקברו נמצא בצפון מצרים ושימש בעבר כמוקד לעליית רגל בעבור יהודים במסגרת הילולה המונית שנערכה במקום, אך נאסרה בשנים האחרונות על ידי השלטונות במצרים.

רועי קייס ראש תחום העולם הערבי ב'כאן חדשות' דיווח ברשת ב, כי בתקופה האחרונה גורמים בממשלה החדשה פעלו מאחורי הקלעים מול המצרים כדי לחדש החודש את ההילולה ולו באופן סמלי, מה שבינתיים לא ממש צלח.

הרב יעקב אבוחצירא נחשב לאחד הרבנים החשובים בתולדות מרוקו. הוא נפטר בצפון מצרים בעת שהיה בדרכו לישראל ב-1880. קברו בעיר דמנהור הפך ברבות השנים למוקד עלייה לרגל של יהודים רבים שהיו חסידיו גם מישראל. אלא שאחרי האביב הערבי בשנת 2011 ובעקבות המצב הביטחוני הרעוע במצרים העלייה לשם די פסקה, ובשנת 2014 בית משפט באלכסנדריה אסר על ההילולה המסורתית ביום השנה לפטירתו אחרי שתלונות הוגשו לשלטונות נגד האירוע.

בשנים האחרונות ביוזמת משפחת אבוחצירא, הושקעו לא מעט מאמצים כדי לשנות את רוע הגזרה ללא הועיל, לאחרונה גורמים בממשלה החדשה שהושבעה פעלו מאחורי הקלעים מול המצרים בניסיון לשכנע אותם לחדש השנה את ההילולה ולו באופן סמלי, קרי משלחת שתגיע לשם החודש שבו מצוין יום פטירתו. לפי שעה המאמצים האלה לא נשאו פרי.

על אף שחידוש ההילולה לא נראה באופק, לאחרונה כן התרחש משהו חיובי. אחרי מאמצים גדולים של גורמים אמריקניים ובתיאום עם המצרים, יצאה משלחת ישראלית בפרופיל נמוך שכללה את בנו של הרב דוד אבוחצירא, הרב שלמה אבוחצירא, כדי לנקות את קברו באופן יסודי אחרי שהמקום נותר מוזנח בשנים האחרונות.

רועי קייס מציין, כי "בתיעוד נדיר נראים מתנדבים שהגיעו מישראל מבצעים ניקיון של המצבה, זאת בהחלט התפתחות חיובית, אלא שכרגע המאמצים מול המצרים לחדש את ההילולה ולו באופן סמלי עדיין לא מבשילים". נזכיר שהשבוע ראש הממשלה, נתניהו, שוחח לראשונה מאז השבעת הממשלה עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי.

מצרים רבי יעקב אבוחצירא משפחת אבוחצירא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד