י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בשורה לתעשייה הישראלית

לראשונה בישראל: המהלך שיצמצם את הבירוקרטיה ב-5 אחוז

במרכז החדש בצפון הארץ יינתנו במקום אחד כלל התרי הבנייה הרלוונטיים הגנת הסביבה, כיבוי אש, פיקוד העורף ובתיאום עם הוועדות המקומיות | לאחר בחינת הצלחת המרכז בתום 3 שנים יוחלט אם להרחיבו לכלל הארץ      

תור. אילוסטרציה
תור. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

לראשונה בישראל יוקם מרכז לקידום היתרים לתעשייה באמצעות אשכולות אזוריים בצפון. המרכז אשר מהווה פלטפורמה בעלת מנגנון ייחודי, מאפשר שיתוף פעולה וחיזוק מדיניות אזורית כמהלך עיקרי לחיזוק השלטון המקומי.

כזכור, ב-1.9.2022 יצא משרד הפנים בקול קורא להקמת המרכז וזכו בו כאמור אשכולות גליל מערבי ובית הכרם הגלילי.

משרד הפנים קבע כחזון את האזוריות כמטרה וחלק אינטגרלי במדיניות משרדי הממשלה ובשלטון המקומי תוך מיצוב האשכולות כפלטפורמה חדשנית, גמישה ואפקטיבית ליישום מדיניות, פיתוח אזורי וצמצום פערים. האשכול משמש כזרוע ביצועית של הרשויות החברות בו הינו ולנטרי ועוסק בייזום, גיבוש וביצוע תכניות לפיתוח אזורי ושיתופי פעולה בין הרשויות בתחומים כלכליים, סביבתיים ועוד. 

מטרת המרכז שיוקם היא לקצר את משך הקמת מפעלים בישראל ואת הליך הרישוי ב 50%, על מנת לאפשר לתעשייה הישראלית תנאי פתיחה הוגנים מול העולם. הקמת המרכז מצטרף לשורת מהלכים שקודמו, בין היתר מתן פטור מהיתר בנייה לתעשייה, שאושר ביולי האחרון ובו הוגדרו מפרטים רבים לתעשייה בהליך פטור מזורז המקר את מתן היתר משנתיים לכ-3 חודשים.

המרכז יוקם מתקציב משרד הכלכלה בעלות של 13 מיליון שקלים חדשים לשלוש שנים, במודל של פיילוט וייתן מענה לכ-7 ועדות מקומיות בצפון בשלב הראשון. חברים בו כ-21 ישובים ויטפל במאות היתרים בשנה.

במרכז יינתנו במקום אחד כלל התרי הבנייה הרלוונטיים הגנת הסביבה, כיבוי אש, פיקוד העורף ובתיאום עם הוועדות המקומיות. כמו כן במודל הפעלת המרכז תהיה יחידת מחקר ומעקב כדי לשפר את מודל השירות ולבחון את אפקטיביות עבודת המרכז. לאחר בחינת הצלחת המרכז בתום 3 שנים יוחלט אם להרחיבו לכלל הארץ.  

במשרד הפנים מסבירים כי העיקרון המרכזי לצמיחת התעשייה מבוסס על שמירת כושר התחרות שלה ביחס למקובל בעולם ויצירת סביבה בירוקרטית ורגולטורית התומכת ביזמות והשקעות של המגזר העסקי. היום הליך הקמת מפעלים בישראל אורך בין 4-5 שנים והוא נובע ממסלול המורכב בו נאלץ המפעל לעבור תהליך אישור של עשרות גורמים שונים בממשלה וברשות המקומית. גורמים אלה ברוב המקרים אינם מסונכרנים ביניהם וכך נוצר תהליך ארוך וחסר וודאות של בירוקרטיה מסובכת.

 

מפעלים תעשייה בירוקרטיה רישוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד