כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מאות מתושבי מודיעין עילית השתתפו בכינוס מיוחד שנערך ע"י 'משמרת השבת' על שמירת שבת בעידן הדיגיטלי

בכינוס שהתקיים נשמעו דרשות מרתקות מפי המרא דאתרא הגר"מ קסלר, רב אחוזת ברכפלד הגר"י זיכרמן, הגר"א רוטשילד רב בית הכנסת משובב נתיבות בו נערך הכינוס ויו"ר משמרת השבת הגר"א בייפוס * מצגת מיוחדת על החידושים הטכנולוגיים ודרכי הפתרון ההלכתי הוצגו בידי המהנדס הרב היינריך * על השולחן נדונה סוגיית הצורך בהתקן שבת לכל מכשיר חשמלי ובפרט למקררים מקפיאים מזגני אינוורטר ומשאבות המים החשמליות המותקנות תקופה ארוכה בבניינים החדשים והמכשירים החשמליים השונים.

מאות מתושבי מודיעין עילית השתתפו בכינוס מיוחד שנערך ע"י 'משמרת השבת' על שמירת שבת בעידן הדיגיטלי
משמרת השבת מודיעין עילית צילום: באדיבות המצלם

מאות מרבני ותושבי מודיעין עילית התכנסו והתחזקו בדקדוק הלכות שבת, במעמד מיוחד שהתקיים בבית הכנסת משובב נתיבות ע"י ארגון "משמרת השבת". המשתתפים הרבים האזינו רוב קשב לדבריהם של הרבנים הגאונים אשר עסקו באתגרים הרבים שיש בשימוש במכשירים שונים בשבת, ובפרט בנושא המקררים שחייבים בהם הכשר מהודר.

המרא דאתרא רב העיר הגאון הרב מאיר קסלר דיבר דברים נלהבים על חובות הזהירות בשבת ואמר: "אין עוד מצוה שיש בה כל כך הרבה נידונים" הוא סיפר "שמעתי מהרב אלישיב זצ"ל שבירושלמי לכל ל"ט אבות יש ל"ט תולדות. אמר הרב אלישיב שעל ידי האיסורי דרבנן כמו מוקצה ועובדין דחול חז"ל מנעו מאיתנו מלהיכנס לכל מיני שאלות".

 הגר"מ קסלר הוסיף ואמר: "בן דודי הגאון ר' אליהו בייפוס מקיים בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך ומסר את עצמו למצוה זו שבלי מה שעשה אין  אפשרות לשמור שבת בהתפתחות הטכנולגיה".

הגאון הרב אפרים רוטשילד רב בית הכנסת משובב נתיבות חיזק בדבריו את ההתחזקות בשמירת השבת והתייחס לשריפה שהייתה ואמר "הגמרא אומרת שדליקה מצויה במקום של חילול שבת. איפה יכול להיות אצלנו חילול שבת ? וזה ברור שכמה שיש יותר מכשירים טכנולוגים כך מצוי יותר חילול שבת" ולכן חובה לברר על כל מכשיר אצל המומחים לדבר.

בדברים שנשא הגאון הרב ישראל זיכרמן רבה של אחוזת ברכפלד ציין כי "שמירת שבת היא לא רק בבית, אלא גם בחוץ. יש לבדוק אם יוצאים מחוץ לבית את עניין מדי המים, משאבות המים, המקררים, המזגנים, החיישנים וכל מה ששייך".

יו"ר משמרת השבת הגר"א בייפוס נשא את דבריו בפני המתאספים וחידד והדגיש כי "כיום כל הפעלת מכשיר חשמלי מפעיל מחשב. יש דרגות בזה, ואחד הדברים החמורים ביותר זה עניין משאבות המים כיון שזה ממש בידיים. זה לא כח שני, אלא המים באים בחוק ואקום וזה ממש ניחא ליה ופסיק רישא שהמכשיר מתחזק. כך גם במדי המים ובמקררים ובדברים נוספים שהם בגדר הפעלה בידיים".

מהנדס משמרת השבת הרב יהודה לייב היינריך ריתק את הציבור במצגת מחכימה על חיישני המקררים והראה שאי אפשר לסמוך על היצרן או המוכר וצריך אישור של גוף מוסמך שחקר את הדבר, וסקר את הפתרונות למשאבות ביוב  ומכשירים חשמליים נוספים, ולאחר מכן אף ענה לשאלות המשתתפים בנושאים שונים כמו מיחמים כניסה למקוואות מצלמות אבטחה חיישני רחוב שמדליקים חשמל על ידי תנועה.

בתום שעה ארוכה התפזרו הנוכחים מתוך תחושה מרוממת וחיזוק בשמירת השבת על דקדוקיה.

 

משמרת השבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד