י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"בלוחמה בגרילה - חשוב ליצור כוח הרתעה"

בראיון וידאו מיוחד, מסביר יו"ר הוועדה למוכנות העורף, ח"כ אלי ישי, שכיהן במשך שנים ארוכות כחבר הקבינט הבטחוני, כיצד מתקבלות ההחלטות, מדוע הוא נגד כניסה קרקעית ובאיזו פעולה הוא תומך, האם יש צורך בקואליציה לאומית, מהי דרך ההתמודדות מול ארגון טרור ואיזה חלק בעורף עדיין אינו מוכן דיו • וגם: מדוע דרש רמון 'לשטח להם כפרים', ומה הייתה דעת הגר"ע זצ"ל על כניסה קרקעית?

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

"גם רמון אמר בזמנו שצריך לשטח להם כפרים"
• אם החמאס ירגיל אותנו לסבב כזה כל שנה שנתיים, הם רק יתעצמו מסבב לסבב, בהיקפים, במרחקים ובכמויות של הטילים. אם יש להם רבבות חיילים, מה אכפת להם. למה שיפסיקו את האש?

"יש פתרון אחד. להחזיר את עזה ארבעים שנה אחורנית. שכשהמנהיגים יקומו בתום המבצע וייצאו מחוריהם - הם לא יכירו את עזה. היא תהיה עיי חרבות ואז הם יידעו שזה לא משתלם. הם כבר לא מקבלים מהעולם את הסיוע שאותו הם התרגלו לקבל, מלט - הם מקבלים בפיקוח רק לבניה ולא למנהרות. רק אם יהיה להם הרס והפסד גדול, והעם בעזה יתקומם כנגד מנהיגיו, הם יחשבו מאה פעם האם הם רוצים להגיע לסבב נוסף. העוצמה בלוחמה מול גרילה שכזו היא ליצור כושר הרתעה.

"בדיוני הקבינט ב'עופרת יצוקה', חיים רמון אמר שאין ברירה וצריך לשטח כפרים. החמאס הוא גם הממשלה והוא צריך לספק תשובות לעם שלו, וזה תלוי בגודל ההרס שעזה תספוג. גרילות אין מה להילחם בהם פנים מול פנים. בסוף יגיעו לזה, אבל חבל על כל סבב נוסף עד שנבין שזו הדרך היחידה".

• האם אתה חושב שמהלכים שכאלה יזכו לגיבוי בינלאומי כפי שיש למבצע התמנהל כיום?

"אני שמח שיש היום למבצע שמתנהל גיבוי בינלאומי מלא, גם בעופרת יצוקה אולמרט הביא את כל מנהיגי העולם אליו לארוחת ערב בירושלים. העולם מבין שאי אפשר לחיות ככה כאשר טילים ורקטות נורות אל ערי ישראל. זה מובן בעולם. יחד עם זאת. צריך לזכור - אנחנו העם היהודי וגם אם מגנים אותנו בעולם אז מה? נסביר להם והם יסבירו לנו שהם מבינים אותנו אך חייבים לגנות אותנו בשביל לשלם את מס השפתיים של הגינוי. וגם אם הוא לא יאמר את זה, אנחנו חייבים להחזיר את השקט לדרום".

• מה אתה אומר על תפקודו של העורף?

"העורף שלנו חזק - בואו לא נפנה לו עורף. העורף רוצה לראות שהממשלה עושה בשבילו משהו. ביקרתי ואמשיך לבקר בימים הקרובים חיילים בבתי חולים ומשפחות אבלות. זה מדהים לראות את רוח הקרב והמסירות של החיילים שרוצים לחזור לשטח. אנחנו כולנו בעורף מצווים להתפלל עליהם שיחזרו הביתה בריאים ושלמים ושיצליחו במבצע. זו מערכה מורכבת ואני מקווה שהיא תסתיים בקרוב בהצלחה".

• כיו"ר הוועדה למוכנות העורף האם אתה חושב שהמדינה אכן מוכנה כפי הנדרש?

"אם אתה שואל אותי האם העורף מוכן לתרחיש רציני יותר חלילה וחס מהיום התשובה היא - לא. בטווחים של עד 7 קילומטר מעזה הכל ממוגן. מעל 7 קילומטר ממש לא. טווח הטילים של החמאס והחיזבאללה בלבנון מכניס את כל הארץ לתוך הסכנה. חייבים להעלות בכמה דרגות את רמת המיגון שלנו - אין ברירה. גם אם זה יעלה הרבה כסף - צריך לעשות זאת בשלבים ועל פי סדרי עדיפויות. אבל אני שב ואומר - אם ניצור הרתעה, לא נצטרך להשתמש במיגונים הללו".

"מרן היה נגד כניסה קרקעית"
בשלב זה נזכר ישי ברבו המובהק, הגר"ע יוסף זצ"ל. "מרן חסר לנו שבעתיים בשעות כאלו, כל שכן כשהיינו באופוזיציה והיינו צריכים להחליט בעד או נגד - שיקול דעתו בכל רגע ורגע היה תמיד איתנו. היו הצבעות שהאצבע שלי הייתה המכריעה ופעלתי על פי מה שהוא הכריע, ותמיד הייתה סיעתא דשמיא להחלטות שלו. בשעות מהסוג הזה הוא היה אומר שלא להיכנס קרקעית והיינו צריכים לפרט בפניו מדוע זו פעולה נקודתית בלבד.

"אני זוכר כיצד מרן נלחם בתוכנית ההתנתקות. הבאתי בפניו קצינים בכירים שצדדו בעד וקצינים שצדדו נגד בכדי שיפרסו בפניו את השיקולים השונים. הוא ידע שאני מתנגד, סיפרתי לו שסיירתי בציר פילדפי, אמרתי לו שלדעתי זה יהיה פתח של גיהנום עם כל האמל"ח שייכנס משם. אני זוכר את השיעור בלווין שהוא הודיע מהי דעתו ואמר בהאי לישנא 'נביא שכובש את נבואתו - חייב מיתה. לא שמרן התכוון לומר שהוא נביא, אבל הוא אמר שמנהיג חייב להביע את דעתו. אמרו לי הרבה שלא לדבר ולא לומר, הוא פנה לכל מצביעי הליכוד שיצביעו במשאל נגד ההתנתקות. לצערנו שרון לא הקשיב לו וכעת אנחנו רואים מה התוצאות. אפילו אני פחדתי לומר שיגיעו טילים לתל אביב, פחדתי שיגידו שאני לא שפוי".

• כיצד ההתנגדות של ש"ס לתוכנית ההתנתקות מתיישבת עם העמדה של ש"ס כלפי הסכמי אוסלו?

"אני לא הייתי חבר כנסת בזמן אישור תוכנית אוסלו".

• האם אתה רואה צורך בהצטרפות לממשלה בשלב זה והקמת ממשלת חירום לאומית?

"אין צורך כרגע בממשלת חירום לאומית. יש צורך בקואליציית חירום לאומית בכדי שהעולם יראה שכולנו מגבים את החלטות הממשלה. גם בעמוד ענן ועופרת יצוקה לא הקמנו ממשלת חירום לאומית וגם עכשיו אני לא רואה בזה צורך. ראש הממשלה יכול לומר לכל העולם שיש לו גיבוי מלא מקיר לקיר. אנחנו תומכים בו ומגבים אותו ואת חיילי צה"ל בכל הפעולות שהם עושים".
וידאו ישי קרקע מבצע צבאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד