כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
משפט דרעי

בשידור חי: 11 שופטי בג״צ דנים בשאלת מינויו של אריה דרעי לשר

11 שופטים התכנסו הבוקר בהרכב מורחב ומיוחד לדון בשאלת בטלות חוק דרעי, ובעיקר בשאלת ביטול מינויו | היועצת המשפטית לממשלה סבורה כי המינוי של דרעי לוקה בחוסר סבירות קיצוני ויש להורות על ביטולו. הכנסת לא התייחסה לשאלת הסבירות, ונתניהו ודרעי סברו כי אין בעיה 

בשידור חי: 11 שופטי בג״צ דנים בשאלת מינויו של אריה דרעי לשר
אריה דרעי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשעה זו הרכב של 11 שופטי בג״צ בראשות הנשיאה אסתר חיות דנים בעתירות שהוגשו נגד מינוי אריה דרעי לתפקיד שר, אחרי שמונה בשבוע שעבר לשר במשרדי הבריאות והפנים. לאחר הדיון יכריעו השופטים בפסק דין האם דרעי יוכל לכהן כשר או שמא יפסל, כשלהחלטה השלכות פוליטיות דרמטיות.

על שולחן השופטים עולות שתי שאלות, הראשונה היא שאלת ׳הסבירות׳ בה דנים השופטים האם סביר שיכהן שר שהורשע בעבירות משפטיות ומנהליות בשלושה אישומים, ושאלה נוספת היא בעניין התיקון בחוק שנעשה קודם הקמת הממשלה וקבע כי קלון יוטל רק כנגד מי שמרצה מאסר בפועל, השאלה האם התיקון הוא ׳חוקתי׳ או שמא יש לפסול אותו.

בשאלת ׳הסבירות׳: מחד טוענת היועצת המשפטית לממשלה כי מינוי דרעי לשר ״חורג באופן קיצוני מהסבירות״ וכי יש לפסול את כהונתו בתפקיד שר, מאידך ראש הממשלה נתניהו השיב כי אין אפשרות לייצב את המערכת הפוליטית ללא מינוי דרעי לשר, למרות שלטענה אין תוקף משפטי, נתניהו טוען כי מינוי דרעי לתפקיד תקין מבחינה משפטית.

בשאלה החוקתית האם יש לפסול את התיקון לחוק יסוד הממשלה שכונה ׳חוק דרעי׳, היעצת המשפטית לממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועצת המשפטית של הכנסת נמצאים בעמדה אחת וסוברים כי אין לפסול את הסעיף בחוק היסוד. נציין כי עד כה נמנעו שופטי בג״ץ לפסול חוקים או סעיפים בחוקי יסוד.

שרים וח״כים מש״ס הגיעו לבג״צ להשתתף בדיון בעניין דרעי

באם יכריעו בג״צ כי מינויו של דרעי אינו עומד במבחן הסבירות, ההחלטה תשליך מיידית על המערכת הפוליטית, תוך שהקואליציה תדרש לבצע שינוי חקיקה מתאימים כדי להחזיר את דרעי לשולחן הממשלה, ובכל בעיה שתצוץ לאורך הליך החקיקה הדבר יכול להשליך גם על פירוק הקואליציה והליכה מחודשת לבחירות.

אמש התייחס השר דרעי לדיון בבג״צ ואמר: ״אני בוטח בבורא עולם, מאמין וסומך על בית המשפט העליון בירושלים שיתכנס מחר בהרכב מורחב של 11 שופטים, שישמע את קולם של למעלה מ-2 מיליון אזרחי ישראל ובכללם 400 אלף מצביעי ש"ס שרוצים לראות אותי שר בממשלת ישראל״

״אני סמוך ובטוח שביהמ"ש העליון יאפשר לי להמשיך ולפעול לצמצום הפערים בחברה וישים קץ למסע הרדיפה כנגדי וכנגד בני משפחתי שנמשך כבר למעלה מ-6 שנים. שנים מייסרות של חקירות קשות שלי ושל משפחתי, שנים של חשדות כבדים כנגדי שכדברי היועמ"ש לשעבר ד"ר אביחי מנדבליט, ״ההר לא הוליד אפילו עכברון״, כך דרעי.

שופטי בגצ שר שידור חי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד