כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
המשבר הפוליטי בארה"ב

מקארתי לא מצליח לשבור את המרד נגדו

הנשיא לשעבר טראמפ דחק במורדים הרפובליקנים לתמוך במקארתי: "תסגרו את העסקה וקחו את הניצחון". אחד המורדים הצביע לנשיא לשעבר טראמפ. לפחות חלק מהמורדים הציגו דרישות שונות שאם יענו להם, הם יסכימו לתמוך בו

מקארתי לא מצליח לשבור את המרד נגדו
גבעת הקפיטול צילום: pixabay

גם אתמול (חמישי), מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים לא הצליח להיבחר בפעם ה-11 לתפקיד היו"ר, בגלל המרד שנמשך כנגדו, וסירובם של 20 מחוקקים להצביע בעדו. המשבר נמשך כבר שלושה ימים ברציפות, ולאחר שלא הושגו תוצאות בשש ההצבעות שהתקיימו ביומיים הראשונים, התקיימו אתמול סבבי הצבעה נוספים, וגם בהם לא חל שינוי של ממש.

מצב זה צפוי להימשך עד שאחד המתמודדים יקבל את הרוב הדרוש – 218 קולות של מחוקקים. בהצבעות הצביעו 20 מחוקקים רפובליקנים נגד המנהיג קווין מקארתי, והעבירו את התמיכה שלהם לחברי קונגרס אחרים מתוך המפלגה. "כולם יודעים שלמקראתי אין שום אידיאולוגיה", הסביר אחד מהם, "הוא כלי שרת ביד בעלי אינטרסים, הוא לא מייצג שום עמדה אידיאולוגית, ואין לו שום כבוד לערכי המפלגה הרפובליקנית".

מקארתי עצמו הבהיר כי לא ייכנע וימשיך לדבוק בניסיונותיו להשיג את הרוב הדרוש, אבל לעת עתה לא נראה שמהמאמצים שלו נושאים פרי, כרגע בית הנבחרים לא יכול מתפקד, עד שימונה יו"ר. לפי הדיווחים, לפחות חלק מהמורדים הציגו דרישות שונות שאם ייתנו להם, הם יסכימו לתמוך במקארתי. מדובר בתפקידים בעלי השפעה רבה, כמו ראשות של ועדות שונות בבית הנבחרים. מקארתי לא הסכים להתחייב על כך ולכן המרד נגדו נמשך.

חשוב לציין שגם אם מקארתי יצליח לעביר את רוב המורדים לצד שלו, הוא עדיין לא יוכל לזכות בתפקיד עד שיזכה ב-218 קולות. בפועל יש למפלגה 222 נציגים בבית הנבחרים, כך שמספיקים חמישה מורדים בלבד כדי למונע ממקראתי את הניצחון לו הוא מייחל.

מי שהתערבו במשבר הם הנשיא לשעבר והנשיא הנוכחי. טראמפ שוחח עם המורדים וניסה לשכנע אותם להסכים ולתמוך במקארתי. "ניצחנו בבחירות", אמר טראמפ, "קיבלנו את רוב המקומות בבית הנבחרים, כל מה שהציבור מצפה מכם זה שתסגרו את העסקה. קחו את הניצחון! הוא מגיע לנו!".

אחד המורדים הציע לטראמפ שהוא עצמו יתמודד על התפקיד. זאת בהתאם לחוקה הקובעת שיו"ר בית הנבחרים אינו חייב להיות חבר בעצמו בבית הנבחרים, ואם רוב חברי בית הנבחרים מחליטים להעמיד מישהו אחר בראשם, הרשות נתונה בידם. אולם טראמפ דחה את ההצעה בשתי ידיים וניסה לשכנע את המורדים להצביע עבור מקארתי.

למרות דבריו של טראמפ, כשהתקיימה ההצבעה, הצהיר אחד המחוקקים, חבר הקונגרס מאט גיטז שהוא מצביע עבור הנשיא דונלד טראמפ. גם מחליפו של טראמפ, ג'ו ביידן, התייחס לסוגיה ואמר: "המצב הזה מביך. זאת מבוכה לא רק למפלגה הרפובליקנית אלא לארה"ב כולה. איך אנחנו נראים היום בעיני העולם כשקונגרס שלנו לא מצליחים לבחור יו"ר תתאפסו על עצמכם ותתחילו לעבוד".

דונלד טראמפ ג'ו ביידן בית הנבחרים רפובליקנים דמוקרטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד