כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
מנעו את שריפת גופתו

ניצול שואה זכה להגיע לקבר ישראל

קשיש ניצול שואה משיקגו, הלך לעולמו וניצל משריפת גופתו. יעקב ז"ל היה בקשר עם הקהילה היהודית המקומית, אך לא ידע הרבה על יהדות. חלק ממשפחתו חשבו לשרוף את גופתו מחוסר כסף לקיים קבורה יהודית

ניצול שואה זכה להגיע לקבר ישראל
הרב יוסי ברקמן בהלוויה צילום: Chabad.org

יעקב, ילד ניצול שואה, מצא את עצמו הרחק מביתו במהלך מלחמת העולם השנייה, לאחר שנמלט לארה"ב והקים משפחה בשיקגו. קרוב משפחה בטורונטו קנדה שמע לאחרונה על מצבו הבריאותי הלקוי של יעקב, וחשש שמשפחתו הלא-יהודית לא תדע לערוך לו הלוויה יהודית. בנוסף לא היה למשפחתו כסף לקיים הלוויה וקבורה יהודית, והיה חשש שמשפחתו תבחר לשרוף את גופתו.

קרוב המשפחה שוחח על הדאגה שלו עם רב מחב"ד, הרב לוי בלאו מהמרכז הקהילתי היהודי הרוסי באונטריו, שפנה לרב יוסי ברקמן וביקש לסייע לקשיש, כך סיפרה אשתו ביילה ברקמן לאתר Chabad.org.

יעקב קיבל טיפול רפואי בבית, וללא התערבות מיידית, יהיה קשה למנוע שריפת גופתו. הרב לוי נסע מיד לבית כדי לדבר עם המשפחה, בתקווה לשכנע אותם בחשיבות ובמשמעות של קבורה יהודית.

הרב ברקמן התקבל בביתם והוצג בפני יעקב, ששכב במיטה, מוקף במשפחתו. למרות מצבו הקשה הוא חייך וסיפר על חייו. ביידיש שוטפת, יעקב דיבר על זיכרונותיו מהעבר הרחוק, וסיפר כי נולד ב-1936 בפולין והיה פעוט כשאימו נפטרה והמשפחה ברחה לרוסיה ב-1939 מהנאצים. בעזרת דודו הם היגרו לאמריקה ובנו את חייהם מחדש.

אשתו תיארה את מצבם הכלכלי הקשה, והיה ברור ש-1,000 הדולרים שנותרו בחשבון הבנק שלהם לא יכסו את הוצאות הקבורה. עבורם שריפת גופתו הייתה האפשרות היחידה.

הרב ברקמן הרגיע את חששותיהם והבטיח למשפחה שימצא תורם שיכסה את כל העלות. הרב השיג את התקציב מתורם נדיב לב, ויעקב שנפטר שלושה שבועות לאחר מכן בסביבות חנוכה, זכה לקבורה יהודית.

בבוקר קפוא אחד, בבית קברות יהודי מושלג הובא יעקב למנוחות, הוא לווה בדרכו האחרונה על ידי משפחתו ומתנדבים שהתאספו כדי ללוות נשמה יהודית שסבלה רבות בחייה.

קבר ישראל שליח חב"ד שיקגו ניצול שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד