כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הגראי"ל: "א רחמנות, סאיז דאך יידישע קינדער"

כשכנשאל הגראי"ל שטיינמן האם לקחת שם חייל לתפילה השיב: "לא מתפללים על היחיד, אלא על הכלל" • כנסו לדבריו המלאים

הגראי"ל שטיינמן השבוע בביתו. צילום: שוקי לרר
הגראי"ל שטיינמן השבוע בביתו. צילום: שוקי לרר

מלחמת 'צוק איתן': בני ביתו של הגראי"ל שטיינמן מעידים על הצער בו שרוי הגראי"ל על כלל ישראל, הן מצד אלו הנמצאים בסכנה גדולה, והן מצד אומות העולם אשר נשאו ראש רח"ל, והתפרעותם במדינות צרפת ואנגליה הנמצאים במצב נורא ואיום והן מצד ריבוי צרות היחיד בכלל ישראל.

תלמידו וחבחרותא של הגראי"ל - הגאון רבי משה יהודה שניידר מעיד: כי כששמע הגראי"ל הבוקר (ה') שנהרגו כבר ה' ישמרנו "שלושים ושניים" חיילים, וכפי הנראה חשב שלא שמע נכון, הרים עיניו הקדושות בצער נורא ושאל "שלושים ושניים?..." וכשהנהנו לו בחיוב, התחיל להתאנח בצער מאד.

גם כשמספרים לגראי"ל על חולה כדי לבקש עליו ברכה, מוציא רבינו אנחה גדולה אוי וויי... ונד בראשו מרוב צער. וזאת אחרי ששמע בעשרות שנים האחרונות כ"כ הרבה צרות ומחלות, ובכל זאת כל מקרה וכל צער הוא לוקח ללב כל כך. אומר הרב שניידר.

וכשנשאל הגראי"ל האם ראוי הדבר שכל אחד יקח שם של חייל מסויים להתפלל עליו. ואמר דבר ראשון - לא מתפללים רק על יחיד, שנמצא כאילו ממעט שאינו מתפלל על האחרים, וזה לא בסדר, אלא צריך לבקש בתפילה על כולם ובפרט על פלוני בן פלוני.

וכשרצו לעורר מבחינות אחרות, הגיב הגראי"ל "סאיז דאך יידישע קינדער - ארחמנות..." הרי הם ילדים יהודים, ורחמנות עליהם.

כמו כן על הטענה שיש כאלו שאינם שומרי שבת, לא ויתר הגראי"ל, ואמר שצריך להתפלל גם עליהם. וסיפר מעשה שהיה עם הגר"ח מבריסק זצ"ל שפעם אחת היה נידון מות ח"ו על אחד מאנשי "הבונד" והיה צריך הרבה כסף כדי לשכור לו עורך דין, ועמד הגר"ח זצ"ל "בעצם יום הכיפורים הקדוש" ואסף כסף כדי להציל אותו, ובס"ד באמת הצליח להצילו ממות. הרי לנו שאף לאחד שהיה ידוע לרשע, טרח אותו גאון וצדיק כ"כ כדי להצילו,

ולשאלת ת"ח חשוב שהקשה שהרי הרמב"ם כתב דמחלל שבת הוא כעובד ע"ז, אמר לו הגראי"ל שזה מדובר למי שיש לו כ"כ הרבה שכל כהרמב"ם, ואז אם בכל זאת ח"ו הוא לא שומר שבת, בודאי הוא כעובד עכו"ם, אבל סתם אדם המחלל שבת בדרך כלל, זה מחסרון ידיעה את חומר הדבר, וצריך להצילו, וכמו שהאריך בזה החזו"א בספרו. והגדירם הגראי"ל שהם בבחינת "אח טועה" וצריך להתפלל עליהם.

ובאותו מעמד סיפר לגראי"ל הרב אליהא מאיר קלוגמן שלפני שנים התארגנו לשלוח מיני מאפה לחיילים בשדה הקרב, וכמובן היו כאלה שטענו שאינם רוצים קשר עם חיילים. וכשסיפרו את זה לגרי"ש אלישיב זצ"ל אמר "אם הי' שם אח שלהם, לא היו מדברים כך..." והגיב ע"ז הגראי"ל - אין הכי נמי.
הגראיל שטיינמן מלחמה צוק איתן חייל צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד