כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הסעיר את העולם היהודי

במבצע חובק עולם: החתן הלבנוני שהתגייר, גירש את אשתו

סוף לפרשה העגומה: "החתן הלבנוני" שהסעיר את הקהילה היהודית בברוקלין אחרי שנישא לאחת מבנות המקום ונודע כי הוא בכלל מוסלמי ממוצא לבנוני, העניק בימים האחרונים גט לאשתו | סבתו של החתן, העידה על מוצאה היהודי ובביה"ד בתל אביב ארגנו גט שליחות עבור האישה

במבצע חובק עולם: החתן הלבנוני שהתגייר, גירש את אשתו
החתן הלבנוני שהתחזה לחרדי צילום: מתוך סרטון החתונה

פרשת "החתן הלבנוני" עלי חווילה שהסעירה את הקהילות בברוקלין ובישראל נחתמה במבצע מקיף עולם, אחרי שבימים האחרונים העניק החתן גט לאישתו היהודיה ובכך הגיע לסיומה הסאגה ההלכתית שהסעירה את העולם היהודי בארה"ב.

תזכורת לסערה: צעירה חרדית מהקהילה הסורית בניו יורק נישאה לפני כשנתיים לאברך הלומד בישיבה בברוקלין. לחופה לא הגיעו קרובי משפחתו. במהלך ה"שבע ברכות" גילתה הכלה את הדרכון של בעלה הטרי ומצאה כי שמו אינו "אליה" כפי שהציג את עצמו אלא "עלי" וכי הוא מוסלמי לבנוני, והיא עזבה אותו כעבור זמן קצר. הבחור שרצה להיאחז בנישואין מיהר לפנות לבית הדין בניו יורק והתגייר כדת משה וישראל, ולאחר מכן אף הגיע לישראל בעקבות אשתו.

לדברי החתן, בזמנו הוא יצר קשר עם סבתו, אם אמו, שסיפרה לו כי אמה – הסבתא רבא שלה – הייתה יהודייה בשם שרה דוויק שברחה ממשפחתה ונישאה למוסלמי, ולכן היא למעשה יהודייה על פי ההלכה. כמו כן הוא גם ערך בדיקה גנטית, שלדבריו הוכיחה כי יש לו גנים יהודיים.

עובדה זו עוררה בעיה קשה ושאלה הלכתית, אם החתן היה מוסלמי גמור הרי שהנישואין בטלים על פי ההלכה וכאילו בני הזוג לא נישאו מעולם. לעומת זאת, אם הבעל היה יהודי בזמן הנישואין ואפילו בספק, הרי שהאישה נשואה כדת משה וישראל – וכל זמן שהיא לא תקבל גט הרי היא עגונה וזקוקה לגט פיטורין.

משפחת האישה פתחה תיק בבית הדין הרבני בתל אביב והציגו לבית הדין מכתב מרבני הקהילה החלבית בארה"ב הקובעים כי החתן היה מוסלמי גמור בעת החופה ואין תוקף לקידושין, ובקשו מבית הדין בתל אביב להורות על ביטול הקידושין, ואילו האיש טען כי שמע מאמו הגרה בארה"ב ומסבתו הגרה בלבנון כי הוא ממוצא יהודי.

אליה בכותל המערבי

בשלב זה נכנס לתמונה ראש אבות בתי הדין בת"א הרב זבדיה כהן המעניק "טיפול נמרץ" למקרים סבוכים בבתי הדין בתל אביב גוש הדן והסביבה ובדיון בנוכחות האיש האישה ובני המשפחה הוא יצר קשר טלפוני עם הסבתא רבה של האיש הגרה בעיר צור שבלבנון, וזו אישרה בשיחה עם בית הדין בשיתוף מתורגמן כי אמנם היא מוסלמית אבל בייחוס שלה יש קשר יהודי לסבתא רבה ששמה שרה דוויק, שהייתה ממוצא יהודי והיא נישאה למוסלמי לפני שנים רבות.

הראב"ד הבהיר למשפחת האישה כי עקב ספק ביהדותו של האיש לא ניתן לבטל את הקידושין ללא גט , וכדי למנוע סאגה נוספת בית הדין הוציא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד האיש, ולאחר מאמצים רבים של הוסכם על ביצוע גט מספק כדי לשחרר את האישה מכבלי נישואין אלו.

בימים האחרונים, מאחר והאישה שהתה בחו"ל אצל בני משפחתה, בית הדין ביצע סדור גט שליחות עבור האישה, ובוטל צו עיכוב יציאה מהארץ נגד האיש, ובכך פרשה עגומה זו הגיעה סוף סוף לסיומה.

החתן הלבנוני המתחזה לחרדי גט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד