י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
תגלית עגומה

צפו: חפצי ערך יהודיים שהוסתרו מהנאצים ב-1939 נמצאו בחפירות

עובדים בלודז' שבפולין גילו תגלית מרעישה כאשר חשפו מאות חפצי ערך יהודיים במהלך שיפוצים של בית דירות במרכז העיר. תוך כדי חפירה ביסודות, הם נתקלו בקופסת עץ מלאה בלמעלה מ-400 חפצים עתיקים, כולל פמוטים, סכו"ם, כוסות וכלים אחרים

צפו: חפצי ערך יהודיים שהוסתרו מהנאצים ב-1939 נמצאו בחפירות
חלק מהממצאים שהתגלו ביסודות הבניין צילום: דויד גורפינקל, הכוח לודז

חפצי ערך יהודיים שהוסתרו מהנאצים ב-1939 נמצאו על ידי פועלים בקופסת עץ, על פי ההערכות המשפחה היהודית קיוותה לחזור יום אחד כדי לקחת אותם. החפצים, הכוללים פמוטים חנוכיות וחפצים אישיים כמו בקבוקי בושם וקופסאות סיגריות הוסתרו על ידי משפחה יהודית בתחילת מלחמת העולם השנייה כדי למנוע גניבה על ידי הכובשים הגרמנים.

רבים מהחפצים, העשויים מזכוכית, מתכת או כסף, נחשבים כבעלי ערך היסטורי ודתי. "זהו ממצא היודאיקה הגדול מסוגו בשנים האחרונות באזור לודז", אמרה דריה בלשצ'ינסקה, דוברת המשרד להגנת המורשת המחוזית בלודז' לתקשורת המקומית.

היא הוסיפה: "במהלך הבדיקה נקבע כי ייתכנו ממצאים נוספים ולכן האתר כולו נבדק בקפדנות. כתוצאה מכך התקבלו למעלה מ-70 פריטים נוספים, ביניהם פמוטים, ערכת מוצרי טיפוח מזכוכית, סכו"ם וטבעת".

עדות לכך כוללת את העובדה שחלק מהחפצים היו עטופים בעיתונים, לרבות עיתונים שנכתבו בפולנית, ביידיש ובגרמנית, כאשר התאריך אוקטובר 1939 נראה בעיתון. "החפצים האלה בטח נקברו בחיפזון, כנראה כשהתושבים נצטוו להתייצב בגטו", אמר ברטלומיי גווז'ז', ארכיאולוג שערך מחקר במקום. "חלקם היו בקופסה מאולתרת עשויה קרשים דקים".

חלק מהממצאים שהתגלו ביסודות הבניין: צילום דויד גורפינקל, הכוח לודז

"הפועלים חפרו את הבסיס של המרתף כדי לבודד אותו, ובשלב מסוים החלו לצאת מזלגות, סכינים ופמוטים מתחת לאתים שלהם", אמר גווז'ז'. בית הדירות, אשר ממוקם במרכז לודז' נבנה בסוף המאה ה-19 ולא עבר שיפוץ משמעותי לפני העבודות האחרונות.

על אף שטרם ידוע מי החביא את החפצים, עולה כי ייתכן כי במקום היה בית כנסת, שכן רבים מהחפצים מתאימים לבית כנסת.

"אופי החפצים מאפשר להניח שהחפצים הופקדו פעם אחת, ככל הנראה בתחילת מלחמת העולם השנייה, על ידי אדם ממוצא יהודי", מסר המשרד להגנת המונומנטים המחוזיים בלודז'. "זוהי אחת התגליות הארכיאולוגיות החשובות והגדולות ביותר שהתגלו בלודז' בשנים האחרונות", נמסר מטעם המשרד. המשרד להגנת מורשת הודיע ​​כי הקהילה היהודית של לודז' עודכנה על הממצא. החפצים נוקו ואובטחו, הם ייתרמו למוזיאון לארכיאולוגיה בלודז'. חוקרים מקומיים בודקים לקבוע למי שייכים חפצי היודאיקה.

מאיר בולקה, העומד בראש ארגון J-nerations, העוסק בשימור מורשת יהדות פולין, אומר ל'בחדרי חרדים', כי הוא מנסה לאתר את בעליהם המקוריים. לדבריו עד כה קיבל כמה פניות מצאצאי היהודים בעיר שהכירו את הכתובת בה נמצא הבניין. הוא אמר כי בטרם יועברו למוזיאון בעיר, יש לאתר את המשפחות שהפריטים האלה היו שייכים להן. "בואו ננסה להחזיר את הרכוש הזה לעם היהודי", אמר.

עוד אמר: "מאז שחשפתי את סיפור האוצר, פונים אלי עשרות צאצאים בניסיון לאתר קצה חוט האם הם שייכים לאוצר. עשרות פניות של צאצאים מפשפשים במסמכים ישנים כדי לאתר קצה חוט האם הכתובת מוכרת להם. איתרתי את רשימת הדיירים בכתובת זו ומדובר בכ-250 משפחות שהתגוררו בכתובות אלה, חלקם הועברו לשם בכפיה כשהוקם הגטו. אני עובר על כל פניה ומנסה למצוא שיוך. בכתובת זו התגורר הרב אלתר הורוביץ שהגיע ללודז' מהעיר טארנוב. אני מחפש קשר אליו למרות שידוע לנו שמשפחתו כולה נרצחה בשואה".

זאת לא הפעם הראשונה שחפצים יהודיים התגלו בפולין, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' בינואר 2020, פועלים שעבדו בבניין ששימש בעבר בית כנסת ליד העיר קראקוב בפולין, מצאו שידה בתוך קיר ובה כלי כסף יקרים וממצאים יהודיים. יותר מ-350 פריטים נמצאו אז בעיר וייליצ'קה. האוצר כלל פמוטים מצופים כסף, אגרטלים גדולים מברונזה עם ידיות קישוט וכתובות בעברית, וגביע כסף עם מוטיב פרחוני יקר ערך. לפחות שתי חנוכיות ושני "קישוטים תורניים", כך כינה עיתון מקומי ן את הרימונים של ספר התורה.

על פי הדיווח בעיתון, צוות שביצע הערכת מצבו של הבניין מצא את השידה עם האוצרות במהלך בדיקת יסודות של בית הכנסת הנטוש מהמאה ה-18. לא ידוע מי הסתיר את האוצר שהיה בערך בגודל של תנור אפיה ביתי, הוא הוסתר ביסודיות ביסודות של הבניין.

מלחמת העולם השניה מאיר בולקה פולין גטו לודז חפצי יודאיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד