כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

'כל המקיים נפש אחת מישראל' • טור אורח

חייבים להחזיק צבא ישראלי, ואין חולק שצה"ל מציל ושומר על חיינו • זה עדיין לא מצדיק רדיפה של הציבור החרדי

'כל המקיים נפש אחת מישראל' • טור אורח

לפני מספר חודשים התייצבו בשערי ירושלים כשש מאות אלף חרדים מכל רחבי הארץ לעצרת מחאה ותפילה נגד חוק הגיוס בכפייה לצה"ל. כעת, בעיצומה של מלחמת 'צוק איתן', המגזר החרדי כולו מתאחד בתפילה וזעקה לשומר ישראל שישמור שארית ישראל, ויגן על חיילי צה"ל המחרפים את נפשם בהגנת העם והארץ. עצרות תפילה מתכנסות בכל קהילה חרדית בארץ ובעולם, ואלפי מתנדבים פועלים מסביב לשעון ומסייעים לגופי החירום וההצלה ככל הנדרש בימי חירום אלו. מדובר באותם אנשים הפועלים בשם אותם ערכים יהודיים. הם שהפגינו אז בירושלים והם שמתנדבים ומתפללים היום, ואין כל סתירה בין הדברים, כפי שמובן לכל בר דעת.

ההתנגדות לחוק הגיוס בכפייה, שנחקק מסיבות פוליטיות בלבד, נובעת מאמונה העמוקה שעם ישראל זקוק לכוח מגן של לומדי תורה בטהרה, כפי שאמרו חז"ל 'תורה מגנא ומצלא'. מעבר לכך, ההנהגה החרדית סבורה שצה"ל, כארגון צבאי וככור היתוך 'ישראלי', לא מהווה מסגרת מתאימה לצעיר חרדי, גם לא למבוגר חרדי. ההיסטוריה הוכיחה שצה"ל מהווה בקושי מסגרת אידיאלית לצעירים דתיים, וגם זה מייצר לא מעט חיכוכים ומתחים גוברים והולכים. צעיר חרדי שיתגייס לצה"ל 2014, מהר מאוד יישאר רק צעיר, בלי החרדי. גדולי ישראל אף נחלו אכזבה מרה מהמסגרות ה'ייעודיות' שהוקמו בצה"ל עבור נוער חרדי, עם הר של הבטחות שלא מומשו מעולם, ואין זה המקום והזמן להאריך בנידון. ההנהגה החרדית בכלל סבורה שנכון לבטל את גיוס החובה בישראל, ולבנות צבא מקצועי וחכם, שיתגמל היטב את לוחמיו, בהתאם למודל הקיים היום בכל מדינות המערב.

לעומת זאת, אין לאף אחד ספק שבסיטואציה הנוכחית, היישוב היהודי בארץ ישראל חייב להחזיק כוח צבאי שינסה להגן על ביטחון תושביו. ההשגחה העליונה סיבבה את הדברים כך שצה"ל הוא הכוח הצבאי המגן כיום על יהודי ארץ ישראל, שהוא אגב היישוב היהודי המאוים ביותר בכל העולם, בניגוד גמור לתחזיות הוגי ומקימי המדינה. לחיילי צה"ל זכויות כבירות במילוי שליחות זו, כפי שכבר אמרו חז"ל 'כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא'.

לוחמים הנופלים במערכה על הגנת העם והארץ מתעלים לדרגה הנשגבה של הרוגי מלכות שאין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתם. כל ילד יהודי שניצל מפגיעה בזכות פעילות צה"ל מהווה 'חומת מגן' של זכויות החופפות על הלוחמים בשדה הקרב. התפילה והדאגה לגורל החיילים מאחדת ומקיפה את כל שדרות העם היהודי (למעט מיעוט שבמיעוט של 'ערב רב'), כמו גם הכאב והצער העמוק על חיים צעירים שנגדעו בידי המרצחים, אך ורק בשל היותם יהודים אמיצים שיצאו לחזית הקרב במטרה להגן על אחיהם בעורף.

בשוך סערת הקרב ובהישמע תרועת הניצחון במחנה ישראל בעז"ה, יצטרכו אותם גורמים פוליטיים שניצלו את צה"ל כקרדום לחפור בו הון פליטי קצר מועד, לעשות חשבון נפש בינם לבין עצמם. האם לא היה ראוי שיעזבו אחת ולתמיד את דרך הפלגנות וזריעת האיבה. האם המטרה של לקושש עוד כמה קולות אכן מקדשת אמצעים פסולים של רדיפה, הסתה והכפשת ציבור גדול וחשוב בעם ישראל. האם בשם הפופוליזם הרדוד מותר לחצות כל גבול ולהפריח סיסמאות היוצרות דה לגיטימציה ללומדי התורה.

כאמור, עוד יבוא היום שבו יצטרכו המושלים לומר בואו חשבון, אך כרגע זה הזמן להמשיך את האחדות ולהעתיר בתפילה ותחינה שישובו בנים לגבולם בשלום ללא פגע, ויתקיים בנו הפסוק: וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד, וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם, אמן.

הכותב הינו יועץ אסטרטגי במגזר החרדי.
חרדים חיילים מלחמה גיוס הצלת נפשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד